Kolejne kampanie charytatywne godne najwyższego uznania to Krucjata przeciwko Rakowi Piersi firmy Avon, którą symbolizuje różowa wstążka, oraz fundacja Katarzyny i Artura Trawińskich Golden Tulip, niosąca pomoc dzieciom w Afryce.
Avon a rak piersi
W Polsce akcja Wielka Kampania Życia Avon kontra Rak Piersi ruszyła w 1998 roku. Do tej pory udało się zebrać ponad 15 milionów złotych, przeznaczonych na sponsorowanie badań profilaktycznych dla kobiet z całej Polski w ramach akcji Gabinety z Różową Wstążką, na szerzenie wiedzy na temat profilaktyki raka piersi i uświadamianie kobietom, że wcześnie wykryta choroba jest wyleczalna.
Avon organizuje wiele akcji, które mają na celu propagowanie profilaktyki oraz integrowanie chorych i zdrowych w walce z rakiem. Należą do nich coroczne Marsze Różowej Wstążki, happeningi, Dni Różowej Wstążki obejmujące wykłady, konsultacje oraz badania profilaktyczne dla konsultantek i klientek firmy. Ambasadorkami kampanii są znane Polki – Anna Nowak-Ibisz, Anna Wyszkoni, Aneta Zając. Ta ostatnia uzasadnia swój udział w akcji słowami:
Kobiety poświęcają czas rodzinie, zapominając o sobie, a przecież ich zdrowie powinno być najważniejsze dla tych, o których się troszczą. Wspieram akcję AVON kontra Rak Piersi również dlatego, że będąc mamą chcę zapewnić moim synkom szczęście i uśmiech na co dzień. A moje zdrowie to gwarancja ich radości.
Fundacja Avon ufundowała także stypendium w Stanach Zjednoczonych, obejmujące szkolenie z zaawansowanych technik i umiejętności leczenia raka piersi dla 24 lekarzy z Polski, specjalizujących się w tym zakresie.
Fundusze zbierane są poprzez sprzedaż produktów oznaczonych Różową Wstążeczką, które są prezentowane w katalogu i na stronie internetowej i sprzedawane przez konsultantki firmy. Należą do nich: kubek, pluszowa owieczka, broszka, torba, etui na telefon i naszyjnik. Ponadto Avon organizuje bale dobroczynne, koncerty, biegi i inne akcje, na których zbiera pieniądze.
Avon – powiedz stop przemocy!
To kampania społeczna i edukacyjna zainaugurowana w Stanach Zjednoczonych w 2004 roku. W Polsce działa od 2008 roku. Jej hasło brzmi: „Powiedz STOP Przemocy”, a wesprzeć akcję można kupując produkty z symbolem nieskończoności: bransoletka, pierścionek i kolczyki. Celem akcji jest walka ze zjawiskiem przemocy i nagłaśnianie tego problemu. Kampanię wspierają znane i lubiane osoby: Małgorzata Domagalik, Jolanta Kwaśniewska, Katarzyna Zielińska, Andrzej Krzywy, Robert Korzeniowski, Przemysław Saleta, Marek Włodarczyk i inni.
Golden Tulip – fundacja FM Group
Fundacja Golden Tulip została założona przez Katarzynę i Artura Trawińskich w 2009 roku. Pierwszą podjętą przez nich akcją charytatywną było wybudowanie szkoły w wiosce Bili w Mozambiku. O tym przedsięwzięciu tak opowiada Katarzyna Trawińska:
To dla nas bardzo ważne, że dotarliśmy do kraju, który realnie potrzebuje właściwie każdej formy pomocy. Cieszymy się, że po miesiącach starań powstała szkoła, na którą wszyscy tak bardzo czekaliśmy. Na początku nie było łatwo. Największym problemem okazała się biurokracja. Wiele tygodni zajęło nam uzyskanie pozwolenia na działania Fundacji w tamtym terenie oraz załatwienie formalności związanych z rozpoczęciem prac budowlanych. Nasza Fundacja pomaga teraz tym dzieciom, które mieszkają na prowincji i nie mają dostępu do nowoczesnych szkół. W Bili lekcje odbywały się pod drzewem, bo nie było budynku, w którym można by je zorganizować. W całym kraju to dość powszechny widok. Dlatego budując szkołę, chcemy im zapewnić niezbędne minimum do tego, aby mogły się dalej rozwijać.
Głównym celem fundacji jest działalność humanitarna, wspieranie rozwoju i edukacji oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Poza wybudowaniem szkoły w Bili, który to projekt trwał dwa lata i zakończył się w 2012 roku, Golden Tulip we współpracy z Polską Akcją Humanitarną angażuje się w pomoc uchodźcom wewnętrznym w Syrii, przekazując 100 tysięcy złotych na stworzenie „mobilnej kliniki”, która opieką medyczną obejmuje obecnie 2400 osób, dorosłych i dzieci, w prowincji Hama. Ponadto fundacja „adoptowała” dziesięcioro dzieci w wieku od 5 do 17 lat z Madagaskaru. To półsieroty, których ojcowie zmarli, a matek nie stać na zapewnienie im edukacji, która na tej wyspie jest odpłatna. W związku z tym Golden Tulip przekazał im fundusze na roczne czesne w szkole lub przedszkolu oraz ciepłe posiłki, ubrania i przybory szkolne oraz podręczniki.
Fundacja z siedzibą we Wrocławiu angażuje się również lokalnie. W listopadzie 2013 roku wsparła charytatywny Maraton Zumby, odbywający się w Trzebnicy. Zebrane dzięki niemu fundusze przeznaczono na pomoc dwuletniej Dorotce chorej na nerwiaka zarodkowego, której leczenie jest bardzo kosztowne.
Fundację można wesprzeć przekazując 1% podatku lub wpłacając pieniądze na jej konto. Od czasu do czasu Golden Tulip organizuje również akcje mające na celu zbiórkę pieniędzy, jak sprzedaż płyt z kolędami czy aukcje przeprowadzane podczas szkoleń motywacyjnych firmy FM Group.
●