Przedsiębiorca, który decyduje się na prowadzenie własnego biznesu, za główny cel swoich działań stawia wygenerowanie zysku na wysokim poziomie. Realizacja tych założeń musi się jednak odbywać według określonych zasad prawnych, społecznych i etycznych. Znaczenie tych ostatnich jest często lekceważone, dlatego ważne jest promowanie tych firm, które etykę wpisały w podstawy swojej działalności.
Etyka odnoszona może być do wszystkich dziedzin ludzkiego życia. Dużo uwagi poświęca się jej także w sferze biznesu, zarówno tego dużego, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. Problem nieetycznego zachowania klientów, pracowników i pracodawców dostrzec można we wszystkich branżach i sektorach polskiej gospodarki. Nie we wszystkich jednak dotykają one „zwykłych” konsumentów tak mocno jak w sektorze sprzedaży. Eksperci Polish National Sales Awards, PwC i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego zdefiniowali obszary, w których najczęściej pojawiają się problemy i dylematy natury etycznej. Są to relacje pomiędzy sprzedawcą a klientem, menedżerami a personelem sprzedażowym, nieetyczne zachowania pomiędzy kolegami i w odniesieniu do konkurencji oraz defraudacja przez sprzedawców zasobów firmy. W każdym z tych obszarów może pojawić się przed zaangażowaną osobą trudny wybór pomiędzy wartościami, które wyznaje, a korzyściami, które może osiągnąć, nie przestrzegając ich. W tym miejscu pojawia się zasadnicze pytanie – czy rozstrzygnięcie takiego konfliktu zależy wyłącznie od osoby, której on dotyczy?
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej to jedna z organizacji funkcjonujących na polskim rynku, która już wiele lat temu wypracowała własne standardy zachowania i zebrała je wszystkie w kodeksie etycznym zwanym Kodeksem Sprzedaży Bezpośredniej PSSB. Takie działanie ma na celu stworzenie kultury i warunków pracy, które nie zmuszają sprzedawców do dokonywania wyborów pomiędzy tym, co przyniesie największe korzyści a tym, co jest właściwe. Regulacje te dotyczą zarówno firm z sektora sprzedaży bezpośredniej, sprzedawców i konsultantów, jak i samych klientów. Twórcy kodeksu odnieśli się w tym dokumencie do kwestii związanych z prezentowaniem produktów, kupowaniem, zwracaniem, gwarancją i serwisem oraz szeroko pojętym kontaktem z klientami. W Kodeksie PSSB przeczytać więc można o poszanowaniu prywatności przez sprzedawców, udzielania przez nich wiarygodnej i rzetelnej informacji, rzeczowym odpowiadaniu na pytania i uczciwości wobec klienta. Ponad to niektóre zapisy Kodeksu gwarantują klientom więcej praw niż obowiązujące w Polsce regulacje konsumenckie. Wymienione w dokumencie wartości nie różnią się znacząco od tych najczęściej cytowanych w różnych kodeksach etycznych oraz tych, które wg Corporate Values Index 2009 należą do najpopularniejszych wartości w polskim biznesie, niezależnie od branży takich jak: satysfakcja klienta, jakość, przejrzystość, odpowiedzialność i szacunek. Oczywiście stworzenie regulacji związanych z poszanowaniem etyki to tylko pierwszy krok do sukcesu. Równie ważne jest skuteczne i systematyczne wdrażanie spisanych zasad oraz stałe administrowanie kodeksem. Tym zajmuje się zarówno biuro Stowarzyszenia, jak i niezależny Administrator Kodeksu, do których można kierować wszelkie kwestie sporne, jakie mogą powstać w relacji sprzedawca-klient, sprzedawca – firma dystrybucyjna, czy między samymi firmami. Wyjaśnianie takich spraw, co najczęściej przyjmuje formę mediacji, jest całkowicie bezpłatne – wyjaśnia Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny PSSB.
Artykuł nadesłany przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej działa od 1994 roku i grupuje 18 przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż bezpośrednią na terenie Polski. Ich łączny udział w rynku przekracza 70%. Główne cele stowarzyszenia to m. in.: promocja i stały rozwój tego kanału dystrybucji, podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat sprzedaży bezpośredniej, wyjaśnianie jej ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów oraz prezentowanie w kontaktach zewnętrznych stanowiska członków stowarzyszenia w sprawach istotnych dla sektora sprzedaży bezpośredniej. Stowarzyszenie aktywnie działa także w obszarze edukacji i wspierania idei przedsiębiorczości wśród młodzieży i studentów, współpracując z kilkoma wyższymi uczelniami ekonomicznymi w kraju, prowadząc Program Wspierania Przedsiębiorczości Studentów oraz organizując coroczny konkurs dla studentów na najlepszą pracę dyplomową o sprzedaży bezpośredniej.
PSSB jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (SELDIA), Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA) i Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Uwaga! Więcej o misji i bieżącej działalności Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej będzie można przeczytać w najnowszym wydaniu kwartalnika Manager MLM, który ukaże się już w grudniu. Magazyn w wersji papierowej i elektronicznej można będzie nabyć za pośrednictwem portalu www.rankingmlm.com – zakładka Kwartalnik. Zachęcamy do składania zamówień na roczną prenumeratę Managera MLM. Dzięki temu można zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych!
Redakcja