Na podstawie enneagramu, czyli systemu, który dzieli ludzi na 9 typów, również przedsiębiorców podzielono na 9 rodzajów ze względu na dominujące cechy osobowości. Oczywiście wszelkie tego typu podziały należy traktować z przymrużeniem oka, jeśli jednak chcesz sprawdzić, do jakiego biznesmena jesteś podobny, zapraszamy do zabawy!
1. Reformator
—
Własna działalność to dla niego sposób na ulepszenie świata. Działa zgodnie z zasadami etyki, często w tak zwanej słusznej sprawie. Angażuje się również w działalność charytatywną, stara się prowadzić biznes w sposób ekologiczny. Często skłania się ku perfekcjonizmowi i zbyt krytycznie podchodzi do współpracowników i klientów.
Przykład: Anita Roddick, założycielka The Body Shop
2. Doradca
—
Zawsze gotowy do pomocy, chętnie udziela rad i robi wszystko, co w jego mocy, aby klient był zadowolony. Świetnie sprawdzi się w sektorze usługowym, bo potrafi skoncentrować się na kliencie. Czasem aż za bardzo, przez co zapomina o własnych potrzebach i oczekiwaniach, co może prowadzić do wypalenia zawodowego.
Przykład: John W. Nordstrom, założyciel firmy Nordstrom
3. Gwiazda
—
Świeci jasnym, charyzmatycznym światłem, to wokół niego kręci się cały biznes, na nim skupiona jest uwaga współpracowników i klientów. Gwiazda jest mistrzem w budowaniu wizerunku, ma niewyczerpane zasoby energii. Często wpada w pułapkę pracoholizmu i dąży do celu po trupach, nie przejmując się konkurencją.
Przykład: Donald Trump, CEO Trump Hotels & Casino Resorts
4. Artysta
—
Zdystansowany i bardzo kreatywny, potrafi tchnąć świeżość w to, co robi. Ma świetne, innowacyjne pomysły, dobrze radzi sobie w branży reklamowej lub artystycznej. Buduje firmę na fundamencie swojego talentu. Wadą artysty jest niewielka odporność nawet na konstruktywną krytykę.
Przykład: Scott Adams, Twórca komiksu Dilbert
5. Marzyciel
—
Ciekawy świata człowiek z własną wizją przyszłości, na podstawie której stara się zbudować biznes. Nie boi się opinii innych, często wyprzedza swoją epokę. Niestety czasami może za bardzo oderwać się od rzeczywistości, szybując z głową w chmurach. Jeśli nie porze swojej wizji konkretnymi działaniami, sen może okazać się mało realny.
Przykład: Bill Gates, założyciel MicroSoft Inc.
6. Analityk
—
Prowadzi biznes oparty na systematycznym rozwiązywaniu problemów. Doskonale sprawdza się w dyscyplinach naukowych, technicznych i związanymi na przykład z programowaniem. Niestety analityk miewa problemy z nawiązywaniem relacji i współpracą z innymi.
Przykład: Gordon Moore, założyciel firmy Intel
7. Pocisk
—
Tryska energią, jest pełnym życia optymistą – i taka jest również jego firma. Pozytywnie wpływa na innych, realizuje wiele zadań jednocześnie, przy czym robi to rzetelnie. Czasem jednak impulsywność nie wychodzi mu na dobre i bierze na siebie zbyt wiele obowiązków, zapominając o ustalonej wcześniej strategii firmy.
Przykład: Malcolm Forbes, wydawca Forbes Magazine
8. Bohater
—
Jego misją jest działanie na skalę światową, nie boi się wyzwań, dysponuje zdolnościami i niezwykłą chęcią do pracy i rozwoju, dzięki czemu jest daleki od przeciętności. To potencjalny twórca ogromnych korporacji, przedsiębiorca z krwi i kości. Jego wadą bywa składanie obietnic bez pokrycia i rozwiązywanie problemów na siłę.
Przykład: Jack Welch, CEO GE
9. Uzdrowiciel
—
Zapewnia swoim pracownikom i klientom poczucie harmonii i równowagi. Jego siłą jest niewzruszony spokój wewnętrzny, dzięki któremu może przetrwać najgorsze burze i zrealizować cele. Czasem jednak traci kontakt z rzeczywistością.
Przykład: Ben Cohen, współzałożyciel Ben & Jerry’s Ice Cream
Źródła:
sbinformation.about.com/cs/development/a/personality.htm