Zanim przejdę do tytułowego pytania, zadam inne pytanie. Po co zwiększać osobistą efektywność? Jedną z korzyści jest zyskanie większej ilości wolnego czasu. Ale są też inne:
- Jeżeli zwiększysz efektywność swojej pracy, będziesz zarabiał więcej.
- Jeżeli zwiększysz efektywność uczenia się, nauczysz się więcej w krótszym czasie.
- Jeżeli zwiększysz efektywność sprzedaży, sprzedasz więcej.
- Jeżeli zwiększysz swoją efektywność w sporcie, osiągniesz lepsze wyniki.
Jeżeli chcesz zwiększyć swoje zarobki, ilość wolnego czasu, poprawić wyniki w sprzedaży, nauce i sporcie – zapraszam do lektury!
Nadmiar czy niedobór?
W obecnych czasach mamy większy problem z nadmiarem niż z niedoborem. Mamy za dużo zajęć, za dużo spotkań, szkoleń… Więc jak to rozwiązać? Kluczem jest eliminacja.
Co absorbuje Twój czas? Poświęcasz go na wiele czynności. Część z nich przybliża Cię do celu, a część od niego oddała. Warto je zdiagnozować, aby wiedzieć, które eliminować.
Pamiętaj! Masz tyle samo godzin na dobę, ile mieli Helen Keller, Pasteur, Michał Anioł, Matka Teresa, Leonardo da Vinci, Thomas Jefferson i Albert Einstein, jak powiedział kiedyś H. Jackson Brown Jr.
—
Kolejne pytanie: kto absorbuje Twój czas i odciąga Cię od celu? Czy zdarzyło Ci się chodzić na spotkania, które nie przynoszą żadnego efektu i do niczego nie prowadzą? Ktoś zadzwonił i chciał się umówić, więc odłożyłeś swoje ważne sprawy, aby poświęcić czas rozmówcy? Ja tak i to wiele razy. Warto określić cel spotkania, żeby się do niego przygotować lub po prostu odmówić. Pamiętaj, że nie musisz się spotykać z każdym, kto do Ciebie zdzwoni. Większość spraw możesz załatwić mailowo lub telefonicznie. Jest to cenna umiejętność, która oszczędza Twój czas i zwiększa Twoją efektywność.
Zastanów się, czego tak naprawdę się uczysz
Miałem przyjemność rozmawiać z osobą początkującą w branży MLM. Powiedziała mi, że chce „ruszyć z kopyta” i wykupiła cykl szkoleń z wystąpień publicznych. Zasugerowałem – zastanów się, od czego powinieneś/powinnaś zacząć. Jakich kompetencji potrzebujesz w tym momencie? Pytanie było bardzo potrzebne. Mój rozmówca stwierdził, że tej kompetencji będzie potrzebował dopiero za jakiś czas. Postanowił skupić się na sprzedaży.
Zadaj sobie pytanie o to, czego się uczysz. Jaką wiedzę chłoniesz w tym momencie? Część wiedzy, którą przyswajamy, jest niestety bezużyteczna. Jeżeli nie masz w życiu codziennym nic wspólnego z chemią, a nie planujesz w najbliższym czasie kariery jako chemik laboratoryjny, to czy na pewno powinieneś znać na pamięć wzory wszystkich kwasów? Czy wiedza o tym, jak dokładnie przebiega każdy proces biologiczny jest Ci niezbędna? Oczywiście, że nie. Zmarnowaliśmy mnóstwo czasu w szkole, ucząc się na pamięć nieprzydatnych informacji, które – w najgorszym wypadku – odszukamy w encyklopedii lub na stronie internetowej odpowiedniej instytucji lub organizacji. Te same błędy popełniamy w życiu dorosłym.
Szkolić się, czy nie szkolić?
Czy chodzenie na wszystkie możliwe szkolenia jest czynnością, która przybliża nas do celu, czy oddala? Odpowiedź brzmi: to zależy. Jeżeli nie masz sprecyzowanej ścieżki rozwoju i planu na życie, to jest to czynność pomocna w ustaleniu celów. Szczególnie kiedy jesteś na początku kariery, warto uczyć się podstaw wszystkiego. Gdy masz już jasno określony cel, uczestnictwo we wszystkich możliwych szkoleniach jest czynnością, która oddała od celu. Zabija Twój czas i absorbuje energię.
Czego potrzebuje lider MLM?
Aby być świetnym liderem MLM, powinieneś się dowiedzieć, w jakiej branży masz największe szanse na sukces, a następnie nauczyć się:
– sprzedawać,
– rekrutować,
– zarządzać grupą,
– być liderem,
– prowadzić szkolenia i prezentacje,
– planować cele,
– coachować,
– prowadzić mentoring dla swojej grupy.
To oznacza, że powinieneś zacząć od własnej Analizy SWOT i skupić się na zdobywaniu umiejętności w zakresie tych ośmiu kompetencji. Ale… nagle widzisz ofertę atrakcyjnego szkolenia z majsterkowania w okazyjnej cenie. Trzeba zadać sobie pytanie – czy ta umiejętność przybliży, czy oddali mnie od celu?
Jak uczyć się skutecznie?
Skoro masz wypisane osiem kluczowych kompetencji, których musisz się nauczyć, to zacznij się ich uczyć po kolei! Jak to zrobić? Skoncentruj się na jednej kompetencji i ucz się jej tak długo aż zobaczysz efekty. Najlepiej robić to, uczestnicząc w szkoleniach z tego zakresu tematycznego, czytać książki z tej dziedziny i STOSOWAĆ W PRAKTYCE wszystko, czego się dowiedziałeś.
Aby zwiększyć jeszcze bardziej swoją efektywność, zastosuj metodę Trzosu oraz Piły. Opisałem je szczegółowo w mojej książce „Planowanie Celów” wydanie 2. Znajdziesz ją na www.sklepmlb.com
A teraz zadaj sobie pytanie. Od czego zaczniesz, aby być bardziej efektywny?
●