Dobry sprzedawca to fundament i wizytówka firmy. Wyniki pracy w firmach, stosujących sprzedaż osobistą jako narzędzie komunikacji z klientem, w dużym stopniu zależą od zatrudnionych pracowników i stopnia ich kwalifikacji. To sprzedawcy kształtują wizerunek firmy i wpływają na decyzje klientów w sprawie zakupu produktu danej firmy. Przedstawiamy kilka sposobów na znalezienie dobrego sprzedawcy.
Dobry sprzedawca musi mieć umiejętności
Bycie dobrym sprzedawcą to jednak sztuka, która wymaga zarówno odpowiedniej osobowości, jak i umiejętności nabytych w praktyce. Wymagania stawiane sprzedawcom coraz częściej sprawiają, że nie każdy radzi sobie w pracy, nie każdy czerpie z niej zadowolenie i satysfakcję. Dobry sprzedawca natomiast, nie tylko realizuje wymogi stawiane przez samą firmę, ale jego praca przynosi mu korzyści wynikające ze stale rosnącej liczby zadowolonych, lojalnych klientów.
Dobry sprzedawca musi mieć też wrodzone predyspozycje
Techniki sprzedaży, perswazji, komunikacji z klientami można się nauczyć. Jednak, jeśli ktoś nie lubi częstych kontaktów z ludźmi, negocjowania, namawiania, prowadzenia rozmowy, to żadne szkolenie go tego nie nauczy.
Sposób na znalezienie odpowiedniego sprzedawcy
Wielu menedżerów ma swoje sposoby na znalezienie odpowiedniego sprzedawcy. Niektórzy korzystają z pomocy rekruterów, jeszcze inni korzystają z bardziej tradycyjnych metod rekrutacji, czyli ogłoszeń w mediach. To rozwiązanie nadal jest najbardziej popularne. Żeby zwiększyć swoje szanse na znalezienie dobrego sprzedawcy za pomocą dobrze skonstruowanego ogłoszenia, najlepiej zapoznać się z następującymi krokami:
1. Dokładnie opisz swój program
2. Przedstaw profil kandydata
3. Oceń mocne i słabe strony swojego programu
4. Zaprojektuj ogłoszenie
Stwórz ogłoszenie
Pierwsza część ogłoszenia powinna zawierać szczegółowe oczekiwania, obszar działania, opis stanowiska pracy itp. Dodaj do tego sytuację na rynku i działalność konkurencji. To zadanie wymaga dużo uwagi i pracy. Wszystkie elementy programu muszą być przedstawione w sposób jasny i konkretny. W przeciwnym wypadku dojdzie do nieporozumień w procesie komunikacji.
Ustal profil idealnego kandydata
Następnym krokiem będzie opisanie profilu „idealnego” kandydata na sprzedawcę. Zwróć uwagę na takie aspekty jak: opis behawioralny kandydata i jego charakter. To, w jaki sposób kandydat się zachowuje, jak panuje nad swoimi emocjami i jaki ma wpływ na emocje całej grupy, jest bardzo istotnym elementem oceny.
Pomyśl jakie cechy ma dobry sprzedawca
Jeśli chodzi o cechy charakteru, to zwracaj uwagę na wytrwałość, skuteczność, wysoki poziom energii, otwartość na ludzi, kompromisowość itp. To ważniejsze niż znajomość produktu, określone umiejętności techniczne, których można się przecież wyuczyć.
Znajdź swój target i do dzieła!
Potencjalni sprzedawcy różnią się miedzy sobą. Po pierwsze różnią się doświadczeniem i pochodzeniem. Ponadto definiują ich też oczekiwania i ambicje. Tak jak klienci, sprzedawcy powinni być klasyfikowani do podgrup, tak by ogłoszenie było adresowane do grupy, która będzie najczęściej na nie odpowiadać. Mówiąc prościej: znajdź swój target!