Bogacimy się w amerykańskim stylu. Jak opublikowała gazeta Wprost, w Polsce około 100 tysięcy osób dysponuje dzisiaj co najmniej milionem złotych. Najbardziej znani polscy bogacze, jak Jan Kulczyk czy Aleksander Gudzowaty, zgromadzili majątki warte miliardy dolarów (odpowiednio 3 mld USD i 1,25 mld USD). To jednak wyjątki. Ilu jest milionerów złotówkowych? – W Polsce jest około 15 tys. osób, które posiadają aktywa o wartości co najmniej miliona złotych w depozytach bankowych – szacuje Piotr Nowak z Departamentu Bankowości Prywatnej BNP Paribas Bank Polska.
Centralny Dom Maklerski Pekao SA ma 500-700 indywidualnych klientów, którzy w akcjach i obligacjach ulokowali co najmniej milion złotych. Z badań prowadzonych w 2010 r. na warszawskiej giełdzie wynika, że 5 tys. grających na niej osób co miesiąc przeznacza na zakup akcji i obligacji od 500 tys. zł do miliona złotych. – Jeśli policzymy tych, którzy mają przynajmniej milion złotych "wolnych": w gotówce, papierach wartościowych, nieruchomościach (poza własnymi domami), lub firmę wartą co najmniej milion złotych, może się okazać, że milionerów mamy około 100 tys. – mówi Krzysztof Jasiecki z Instytutu Socjologii i Filozofii PAN, autor książki "Elita biznesu w Polsce. Drugie narodziny kapitalizmu". W roku 2011 zarejestrowanych było około 600 tysięcy osób płacących najwyższy próg podatkowy, czyli zarabiających ponad 20 tysięcy miesięcznie, podaje Andrzej Marczak, doradca podatkowy KPMG, w wywiadzie dla TVN CNBC Biznes.
We Wrocławiu mieszka dokładnie 323 milionerów, podaje Janusz Krzeszowski z Gazety Wrocławskiej. Na całym Dolnym Śląsku jest ich 711. Te dane podały urzędy skarbowe, po przejrzeniu zeznań podatkowych za ubiegły rok. Najwięcej, bo aż stu milionerów, mieszka w dzielnicy Fabryczna – informuje Iwona Sługocka, rzecznik prasowy wrocławskiej Izby Skarbowej. Na drugim miejscu są Krzyki, gdzie znajdziemy 80 osób z milionami na koncie. Śródmieście i Psie Pole wybrało 51 bogaczy. W ostatnich latach coraz więcej wrocławian wyprowadza się z miasta. Wśród nich jest też 63 milionerów, którzy mogąc pozwolić sobie na budowę luksusowej rezydencji na wsi, wybrało życie w powiecie wrocławskim. Skąd takie ogromne pieniądze u wrocławian? Zarabiają je głównie dzięki obracaniu akcjami na giełdzie lub prowadząc prywatne firmy. Ale są i tacy, którzy milionów dorobili się, pracując na etatach. To głównie szefowie wielkich korporacji.
Gdzie zostawiają pieniądze wrocławscy milionerzy? Na przykład w nowym salonie Lexus Wrocław, gdzie w ciągu miesiąca sprzedały się trzy samochody, z których każdy w cenie wyższej n iż pół miliona.
Na rzecz milionerów pracuje cały przemysł dóbr luksusowych. Na sprzedaż ekskluzywnych aut nie wpływa nawet recesja. – W zeszłym roku sprzedaliśmy 48 limuzyn, w tym roku już 44, więc myślę, że do końca roku liczba ta wzrośnie do 70 – mówi Wojciech Korszyński, dyrektor Jaguar Poland. Niektórzy z jego klientów zmieniają auta co 2-3 lata, mimo że ceny aut sięgają 500 tys. zł.
Rynek dóbr luksusowych wart jest 30 miliardów złotych i rośnie 4 procent rocznie. Które dobra można zaliczyć do luksusowych i jak definiować samo pojęcie luksusu? Jednym z kryteriów stosowanych w praktyce – jest kryterium wysokiej ceny. Uważa się, że dobra luksusowe to takie, na które mogą sobie pozwolić tylko nieliczni, najbardziej zamożni klienci. Wysoka cena spełnia rolę dowodu potwierdzającego status finansowy, a posiadanie drogich przedmiotów jest najlepszym sposobem wyeksponowania bogactwa.
Poznanie mechanizmu kierującego popytem na dobra luksusowe ma kluczowe znaczenie dla kreatorów marek luksusowych, podaje Joanna Pierzak, pracownik naukowy Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, dla Gazety Bankowej. Marka luksusowa to coś więcej niż produkt, to zbiór wyobrażeń tworzących unikatową symbolikę marki. Właśnie umiejętność kreowania i podtrzymywania tej symboliki, a nie wartości użytkowe i doskonałość produktu, przyczyniają się do windowania niektórych marek na szczyty elitarności i prestiżu. Potwierdza to zestawienie marek uznanych za najbardziej prestiżowe w swojej kategorii.
Najbogatsi Polacy to łakomy kąsek zarówno dla firm produkujących i handlujących dobrami luksusowymi, jak i banków czy firm zarządzających aktywami. Według KPMG rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych w Polsce znajduje się obecnie na 20. miejscu wśród 26 państw objętych rankingiem firmy Euromonitor International, tworzonym na podstawie badań rynku dóbr luksusowych. Jest to jednocześnie jeden z najszybciej rosnących rynków. W latach 2005–10 polski rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych wzrósł realnie o 50 proc., zajmując tym samym czwarte miejsce pod względem dynamiki.
Na co wydają pieniądze polscy milionerzy? Na luksusowe samochody, jachty, samoloty i biżuterię. W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 118 tys. aut uznawanych za luksusowe. Jednak zaledwie co piąty z nich to pojazd nowy — przeważają samochody kilkuletnie. Coraz częściej zamiast samochodami najzamożniejsi Polacy poruszają się też prywatnymi samolotami i helikopterami. Na początku roku na osoby fizyczne lub prywatne firmy zarejestrowanych było 850 statków powietrznych, o 57 proc. więcej niż jeszcze 5 lat temu. Kolejnym wyznacznikiem zamożności Polaków jest rosnąca liczba jachtów.
Liczba rejestrowanych rocznie łodzi i jachtów w Polsce wykorzystywanych w celach sportowych i turystycznych od dwóch lat utrzymuje się na stałym poziomie — ponad 1,5 tys. jednostek. Rośnie natomiast liczba zarejestrowanych największych jachtów o długości ponad 10 metrów. Najszybciej rosnącym segmentem dóbr luksusowych jest biżuteria i zegarki. KPMG oceniło ten segment rynku na blisko 1,2 mld zł (wzrost w ciągu 5 lat o blisko 70 proc.).
Na polskim rynku pojawia się coraz więcej firm obsługujących czy też zaspokajających potrzeby najbogatszych. Takim przykładem jest firma DIC, będąca producentem luksusowych wyrobów jubilerskich z diamentami. Kolejny dobry przykład to Noricum Polska – dająca możliwość inwestowania w złoto. Polski rynek dojrzewa do obsługi klasy Prestiż, firmy podnoszą wewnętrzne poprzeczki, aby docierać do powiększającego się grona milionerów (dobre przykłady: ECG Polska, Gold Solution czy EFG Group).
Rynek MLM z pewnością dojrzał do obrotu towarem luksusowym. Do sprzedaży złota w systemie MLM przymierza się nawet Mennica Wrocławska. Warto również dodać, że wśród milionerów polskich znajdują się również osoby działające w branży MLM i sprzedaży bezpośredniej, przykładowo twórcy firmy FM – Andrzej i Artur Trawińscy zajmują 74 miejsce na liście najbogatszych Polaków według magazynu Forbes.
Więcej przeczytać możesz na:
http://www.rankingmlm.com/articles/article/116
http://www.rankingmlm.com/articles/article/290
Daniel Kubach
www.kubach.pl