Jak wynika z informacji podanych przez Ministerstwo Handlu, w Chinach rośnie liczba firm sprzedaży bezpośredniej, a ich dochody podatkowe przekroczyły 300 mld juanów (4,7 mld dolarów). Jeśli utrzyma się obecne tempo chińskiego wzrostu gospodarczego, tamtejszy rynek MLM i DS wyprzedzi Stany Zjednoczone.
Rynek DS w Chinach
Ponad 2,8 miliona Chińczyków pracuje dla 71 firm sprzedaży bezpośredniej. Zgodnie z oświadczeniem Ministerstwa Handlu, przedsiębiorstwa te znane są ze sprzedaży różnorodnych towarów i usług, począwszy od kosmetyków, a skończywszy na sprzęcie niezbędnym do wykwalifikowanej opieki zdrowotnej.
Obecnie chiński rynek MLM i DS zajmuje 2 miejsce w rankingu rynków światowych, których roczna wartość sprzedaży wynosi powyżej 1 mld dolarów. Kraje z pierwszej piątki, czyli: Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Korea i Brazylia stanowią 60% globalnej sprzedaży bezpośredniej. Jeśli obecne tempo wzrostu gospodarczego w Stanach Zjednoczonych i Chinach pozostanie stabilne, Chiny mogą awansować na 1 miejsce w rankingu w przeciągu dwóch kolejnych lat.
Prawo w Chinach
Rynek sprzedaży bezpośredniej w Chinach został uregulowany prawnie regulacjami z 2005 roku, które zostały znowelizowane w 2014 roku, po zapowiedziach Ministerstwa Handlu, dotyczących wzmocnienia nadzoru nad rynkiem sprzedaży bezpośredniej w celu ochrony konsumentów, a także zwiększenia zatrudnienia.
W Chinach firmy, które sprzedają swoje produkty konsumentom (np. bez przechodzenia przez dystrybutora lub hurtownika) muszą uzyskać licencję Direct Sales z lokalnego oddziału MOFCOM i Administracji Przemysłu i Handlu (AIC). Licencja wydawana jest w ciągu 90 dni od daty otrzymania wniosku.
Źródła: