Błędne decyzje, zła ocena rzeczywistości, zmiana sytuacji ekonomicznej, czy zwykła niekompetencja potrafią zmienić dobrze prosperującą firmę w bankruta bądź zmniejszyć jej obroty. W dzisiejszym artykule przedstawimy Państwu 9 marek, które były kiedyś gigantami MLM, ale skutki ich kariery okazały się marne. Niektórych już nie ma, inne są mniejsze niż w przeszłości, a jeszcze inne działają na ostatkach sił w branży Multi Level Marketingu. Jacy giganci nie wytrzymali rynkowej konkurencji?
Monavie
To była wspaniała firma. Żadna w Polsce nie rozwijała się w tym tempie. Przez 5 lat uważana za jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm MLM w Polsce. Mało kto z branży nie słyszał o Monavie. Miała prosty produkt – sok z jagód w pięknej butelce przypominającej wino. Do tego prosty marketing binarny, który przyciągał tysiące partnerów. Pytanie co poszło nie tak? Prawdopodobnie firma przeliczyła się z planem kompensacyjnym. Wypłacała więcej, niż przyjmowała wpłat. W ostatniej fazie zrobiła wielką wyprzedaż sprzedając pakiety Gold za 8600 zł i zatowarowała swoich dystrybutorów. Następie sprzedała się firmie Januesse.
Centrum Odszkodowań DRB
Centrum Odszkodowań DRB świadczy usługi, pomagając osobom poszkodowanym, a także ich bliskim w uzyskaniu świadczeń za poniesione szkody osobowe i rzeczowe od towarzystw ubezpieczeniowych. Według rankingu firm odszkodowawczych na stronie www.rankingfirmodszkodowawczych.pl na podstawie opinii prawników i radców prawnych Centrum Odszkodowań DRB zajmuje dopiero 28 miejsce w Polsce. Co jest największą porażką firmy? Przede wszystkim słynie ona ze złego modelu zarządzania. Niejasne, substytucyjne koszty i rozliczania dopiero na żądanie. Firma miała bardzo dobry początek, kopiując większość rozwiązać lidera rynku EuCO, lecz koniec był nie najlepszy dla współpracujących agentów. Według obrotów była to trzecia co do wielkości firma odszkodowawcza w Polsce po EuCO i VOTUM dlatego szkoda, że nie ma jej już z nami.
Omega
Omega to platforma inwestycyjna, która łączy technologie informatyczne i metody marketingowe. Twórcy projektu uważają, że ich kluczem do sukcesu jest inwestowanie w wysoko rentowne przedsięwzięcia na całym świecie, takie jak innowacyjne start-upy, czy kopanie kryptowalut. Prawda jest jednak zupełnie inna. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejrzewa, że spółka może prowadzić działalność opartą na nieuczciwym schemacie piramidy finansowej. Oprócz tego UOKiK poinformował Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego o możliwości popełnienia przestępstwa. O złym planu kariery oraz nieodpowiednim zarządzaniu pisaliśmy dla Was w tym artykule. Założenia były bardzo ciekawe, lecz firma poszła w złym kierunku. Nie podejrzewamy, że Omega od początku planowała pójść w kierunku piramidy finansowej, ponieważ byłaby jedyną firmą tego typu na świecie, która wypłaciła więcej, niż zebrała. Z naszych informacji wynika, że zarząd źle wyliczył plan marketingowy i za dużo obiecał. Niestety ucierpiało wielu liderów, którzy jej zaufali.
One Coin
Jeszcze jeden przykład na to, że kłamstwo ma krótkie nogi. One Coin to dziś najsłynniejsza kryptowalutowa piramida finansowa. Bułgarska firma w ciągu paru lat działalności zebrała aż 4 miliardy euro (4,4 miliarda dolarów) w ramach swojego programu Ponzi. Jej współtwórca Konstantin Ignatov przebywa już w areszcie w USA. Grozi mu aż 90 lat więzienia. Jego siostra i wspólniczka, Ruja, pozostaje na wolności. O tej piramidzie finansowej pisaliśmy naszym artykule. Jeden z liderów firmy został zabity w Brazylii.
FutureNet
FutureNet to portal społecznościowy, dzięki któremu każdy użytkownik może czerpać zyski ze sprzedawanych na nim reklam. Miał ciekawy model, rzucający rękawicę Facebookowi dzielący się przychodami ze swoich usług z użytkownikami. FutureNet płaci za takie banalne czynności jak lajkowanie, czatowanie, dodawanie postów, komentowanie, itd. Promuje się pod hasłami „przyszłościowy biznes”, „genialny plan marketingowy”, „zewnętrzne przychody”. Początek był spektakularny. Do tej pory, żadna firma z Polski nie zdobyła takiej ilości klientów i partnerów na całym świecie. Obecnie działa poza Polską w zmienionym modelu. Dużym atutem firmy FN jest to, że mimo wyjścia z Polski rozliczyła się ze swoimi partnerami w kraju. Naszym zdaniem, gdyby nie nagonka mediów na FN i podejrzenie o bycie piramida finansową, firma nadal by się rozwijała. Na jej przykładzie można się wiele nauczyć.
World Ventures
World Ventures posiada w swojej ofercie usługi turystyczne (wycieczki, noclegi, przeloty). Rozwija się dobrze na rynkach Azji i USA, oficjalnie nie ma jeszcze przedstawicielstwa w Polsce, ani polskiej strony. Dwa razy próbowała zaistnieć w kraju, ale niestety jej nie wyszło. Powodem był kontrowersyjny plan kariery oraz produkt, który nie był tak dobry, jak obiecywano. World Ventures to nie pierwsza i nie ostatnia firma MLM, która potrzebuje czasu i cierpliwości na dostosowanie się do polskich realiów i mentalności.
Quantum International
Kolejna piramida finansowa. Według ustaleń UOKiK obiecuje ona korzyści za to, że ktoś namówi innych do kupna tzw. niesamowitych pakietów. W rzeczywistości są to pakiety dla naiwnych zaczynające się od kwoty 2690 zł do nawet 14,3 tys. zł. Więcej o tym pisaliśmy tutaj.
Akuna
Akuna słynie ze sprzedaży suplementów diety oraz produktów ziołowych. Przed dziesięciu laty była to potężna firma MLM, która słynęła z ekspansji oraz wysokich prowizji wypłacanych swoim dystrybutorom. Pewnego dnia zatowarowała swoich dystrybutorów i podniosła ceny produktów, co wpłynęło negatywnie na morale firmy. Niestety większość liderów odeszło pociągając za sobą swoje struktury. Firma nadal działa, lecz w znacznie mniejszej skali. Oczywiście był to błąd do naprawienia, ale Akuna nie zareagowała na czas. Cenna lekcja dla osób zarządzających tego typu firmami.
Lou Pre
Wszystko wydawało się iść w dobrym kierunku… Dwóch tzw. rekinów biznesu wpadło na pomysł założenia firmy z ekstra produktami w systemie MLM. Biznes ten został rozkręcony przez ludzi, którzy mają doświadczenie i wiedzą jak to zrobić. Ich zadaniem było sprawić, żeby jak najwięcej osób kupowało produkty. A jak zrobić to najszybciej? Lou Pre pozyskało do współpracy dwóch liderów z firmy konkurencyjnej, którzy w dwa lata rozkręcili ten biznes. Niestety po czasie firma straciła czujność i większość struktur przeniosła się do nowej konkurencji.
Podsumowując…
Rynek jest zmienny. Prowadzenie firmy MLM może być trudniejsze niż prowadzenie firmy tradycyjnej. Większości błędów można było uniknąć. Niektóre z powyższych marek znikają, niektóre już zniknęły na dobre z rynku i ślad po nich coraz bardziej zaciera się w świadomości konsumentów. Łatwo oceniać firmy z boku, ale warto zastanowić się nad przyczynami i wejść głębiej. Polecamy skorzystać z wiedzy kogoś z doświadczeniem, czasem skorzystać z wiedzy naukowej oraz wyciągać wnioski z porażek i sukcesów, nie tylko własnych.
My, jako grupa medialna zajmujemy się budowaniem marki osobistej na co dzień! Pomagamy budować ją przy użyciu mediów!
- Rozpoznawalność
- Przewagę na rynku
- Większe dochody