WNiniejszy biznesplan został przygotowany przez Jana Kowalskiego, w celu stania się wolnym finansowo dzięki MLM.
BIZNESPLAN – PRZYGOTOWANIE
Przygotowanie biznesplanu jest kluczową sprawą w każdej branży. Nie każdy wie jak się do tego zabrać. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, jak go stworzyć.
BIZNESPLAN LIDERA MLM
1. Streszczenie.
Łączne nakłady związane z uzyskaniem niezależności finansowej będą kształtowały się na poziomie 500 zł. Później kolejne 500 zł. miesięcznie na rozwój osobisty AŻ do momentu uzyskania dochodów miesięcznych poniżej 3000 zł. W przypadku przekroczenia dochodów 3000 zł. inwestycja w siebie będzie wynosiła 20% dochodu. Podsumowując, koszty początkowe to inwestycja w: po pierwsze – teczkę skórzaną ok. 500 zł. Po drugie – garnitur – 1200 zł. – trzy koszule – 600 zł. trzy krawaty – 300 zł. Buty do garnituru – 300 zł. Zakładamy, że lider MLM posiada własny samochód oraz laptop.
Dlatego łącznie inwestycja w garderobę wyniesie 2400 zł. W pierwszym roku koszty przeznaczone na rozwój działalności tj. paliwo, telefon, wyniosą 6000zł.
Kolejne 6000 zł. to inwestycja w rozwój osobisty, książki, szkolenia itp.
Podsumowując, całość wkładu finansowego, który wynosi 14.400zł powinna zwrócić się po ośmiu miesiącach.
2. Ogólna Charakterystyka Lidera MLM.
Jan Kowalski lat 33 wykształcenie średnie, doświadczenie w branży budowlanej. Ponadto posiada działalność gospodarczą pod nazwą „Sukces”. Profil działalności do tej pory opierał się na klasycznym biznesie.
Posiada biuro w domu, telefon komórkowy, komputer przenośny.
Ma zamiar stać się wolny finansowo i nie chce już ciężko pracować fizycznie.
3. Analiza SWOT
3.1 Mocne strony
– Umiejętność prowadzenia działalności gospodarczej
– Doświadczenie w kontaktach z ludźmi
– Konsekwencja w działaniu
– Nastawienie na cel
– Komunikatywność
– Nienaganny wygląd
3.2 Słabe strony
– Brak znajomości branży MLM
– Kłopoty z rannym wstawaniem
3.3 Szanse
– Dobra i dynamiczna firma MLM
– Innowacyjny produkt ( mała konkurencja)
– Sprzyjająca sytuacja rynkowa
– Produkt, który oferuję staje się coraz bardziej modny
3.4 Zagrożenia
– Niekompetentna osoba wprowadzająca
– Produkt jeszcze mało znany
– Koszty działalności mogą być początkowo większe
4. Cele Lidera MLM
4.1. Cele krótkoterminowe
- Do końca 2010 roku opanować produkt i system Multi Level Marketingu
- W terminie do końca 2010 roku pozyskać bezpośrednio 20 współpracowników
- Do końca sierpnia 2011 roku mieć w grupie ponad 300 współpracowników
- W terminie do końca sierpnia 2011 roku otrzymywać prowizję w wysokości ponad 5000 zł. miesięcznie
- Do końca maja 2011 mają się zwrócić wszystkie nakłady zainwestowane w biznes
- W terminie do końca 2010 roku wziąć udział w dwóch szkoleniach sprzedażowych
- Do sierpnia 2011 roku wziąć udział w 8 różnych szkoleniach z rozwoju osobistego
- W terminie do końca sierpnia 2011 roku przeczytać min. 20 książek biznesowych
4.2. Cele długoterminowe
- Do końca 2012 roku mieć w grupie ponad 2000 współpracowników i zarabiać 20.000zł. miesięcznie
- W terminie do końca 2012 roku zmienić samochód na Mercedesa SLK
- Do końca 2013 roku mieć w grupie ponad 4000 współpracowników i zarabiać 40.000zł.
- W terminie do końca 2013 roku zmienić mieszkanie na apartament we Wrocławiu
- Do końca sierpnia 2015 roku mieć w grupie 10.000 współpracowników w tym 500 samodzielnych liderów, którzy opiekują się strukturą. Zarabiać 100.000 zł. miesięcznie dochodów pasywnych
- Zacząć zwiedzać świat i realizować cele prywatne otrzymując co miesiąc 100.000 zł. dochodu pasywnego
- Do końca 2012 roku mieć zainwestowane 100.000 zł. bezpiecznie- łatwo dostępne oraz 100.000zł. długoterminowo – program emerytalny
- Wyznaczyć kolejne plany prywatne i zawodowe
5. Plan Marketingowy – Czyli jak to osiągnąć?
5.1. Szkolenia.
W pierwszej kolejności udać się na szkolenia produktowe, sprzedażowe oraz z zasad budowania sieci sprzedaży. Jednak uczyć się tylko u praktyków.
5.2. Marketing wielopoziomowy.
W branży MLM oraz DS pracuje łącznie 862.000 współpracowników. Liczba osób zaangażowanych w ten biznes ciągle rośnie. MLM zdobywa coraz więcej zwolenników ponieważ większość osób pracujących na etacie chce od życia czegoś więcej niż tylko wypłaty. Chęć polepszenia swojego statusu można osiągnąć dzięki MLM.
Dlatego zaproszę do swojego biznesu wszystkie przedsiębiorcze osoby które znam. Zgodnie ze statystyką część z tych ludzi zostanie moimi współpracownikami. W konsekwencji, 80% będzie traktowało współpracę z firmą MLM, jako pracę dodatkową, a 20% współpracowników zaangażuje się poważnie w biznes i osiągnie sukces. Współpracowników pozyskam wśród swoich klientów, znajomych oraz wśród innych liderów MLM.
5.3. Klienci
Polska liczy ok. 38.000.000 ludzi w tym większość to osoby dorosłe. Zdecydowana większość osób dorosłych chciałaby poprawić swój status finansowy. Czyli mam do dyspozycji kilkadziesiąt milionów ludzi w Polsce, do których chciałbym dotrzeć osobiście lub przez sieć współpracowników. Kolejnym moim krokiem będzie ekspansja zagraniczna.
5.4. Konkurencja.
Konkurencja na rynku Polskim w tym segmencie rynku jest bardzo mała. Jest niewątpliwym atutem. Ponadto istnieją takie firmy jak- X, Y, Z które również działają w systemie sprzedaży bezpośredniej. Przede wszystkim rynek jest tak duży, że w najbliższym czasie nie będziemy za często się „ścierać u Klienta”
Na rynku istnieją również inne firmy z mojej branży. Jednak nie oferują swoich produktów w marketingu wielopoziomowym, więc nie traktuję ich jako bezpośrednią konkurencję. Cenowo wszystkie produkty na rynku nie odbiegają od siebie znacząco.
6. Plan działania
Plan działania pośrednio zawiera się w celach. Tymczasem skupię się na tym jak to zrobić.
Większość współpracowników- dystrybutorów firm MLM oferuje swoje produkty w sposób klasyczny. W obecnych czasach w dobie Internetu i otwartych granic istnieją już skuteczniejsze systemy dotarcia do szerokiej rzeszy klientów. Oprócz stosowania tradycyjnych sposobów rekrutacji wykorzystam internet, social media oraz odpowiednie oprogramowanie komputerowe. Dzięki nowoczesnej technologii szybciej osiągnę zamierzone cele.
1 miesiąc:
Przede wszystkim szkolenie podstawowe, produktowe, sprzedażowe oraz ze sposobów rekrutacji. Po pierwsze pozyskanie pierwszych pięciu współpracowników bezpośrednich. Przeczytanie pierwszej książki o marketingu wielopoziomowym.
2 miesiąc:
Co najważniejsze stworzenie własnego bloga tematycznego o MLM. Rekrutacja 10 bezpośrednich współpracowników. Przeczytanie dwóch książek tematycznych.
3 miesiąc:
Ponadto szkolnie zaawansowane z budowy Sieci. Szkolenie z planowania celów rekrutacja kolejnych 10 bezpośrednich współpracowników. Pomoc w rekrutacji podległym współpracownikom. Przeczytanie kolejnych książek o MLM
4 miesiąc:
Poproszenie ekspertów MLM o udzielenie wywiadów na mojego bloga. Zdobycie ciekawego kontentu na stronę. Rekrutacja 10 kolejnych współpracowników. Oprócz tego, wprowadzenie szkoleń dla swojej Sieci przez webinaria.
5 miesiąc:
Promocja mojej osoby i bloga przez social media. Dzięki temu dotrę do większej ilości osób. Rekrutacja 30 współpracowników pośrednich.
6 miesiąc:
Skupiam się na pomocy w rozbudowie grupy moich współpracowników prowadząc webinaria oraz spotykając się z wybitnymi kandydatami na współpracowników osobiście. Rekrutuję 50 współpracowników pośrednich oraz 5 bezpośrednich.
7 miesiąc – itd.
Taki biznesplan ma zastosowanie w każdej branży. Planując więc swoje działania w Multi Level Marketingu zwiększamy swoją efektywność. Dlatego biznesplan jest nieodłącznym elementem powstawania biznesu. W rezultacie każda firma, zanim rozpocznie swoją działalność musi przygotować taki dokument, by wyraźnie pokazać swoje zamiary i działania. Dzięki temu jeszcze przed założeniem jesteśmy w stanie uniknąć ryzyka lub mu zapobiec. Innymi słowy Biznesplan zbliża nas do sukcesu.