Nie zależnie od tego, czy w Polsce kryzys finansowy ma miejsce, czy jest to tylko kaczką dziennikarską, musi być brany pod uwagę, podczas planowania strategii rozwoju każdej firmy. Z tego powodu, na całym świecie sporo firm, zostało zmuszonych do drastycznych cięć personelu, w szczególności nisko wykwalifikowanego. Jeżeli uważasz się za profesjonalistę, to znasz wagę ciągłego podnoszenia umiejętności.
Potrzeba aktualizacji wiedzy ma znaczenie, niezależnie od branży i wykonywanej pracy, w marketingu sieciowym tym bardziej. Szczególnie w obszarze sprzedaży czy efektywnej rekrutacji. Niezależnie, czym się zajmuje firma, aby móc działać, musi sprzedać swój produkt lub usługę, inaczej jest skazana na likwidację. Nawet najwspanialszy, wszystko mający i wszystko robiący produkt będzie „śmieciem”, generatorem kosztów, jeżeli leży w magazynie. Dopiero jego sprzedaż przyniesie wymierne korzyści finansowe firmie i jej dystrybutorom.
Na tej podstawie można dojść do wniosku, że cykliczne szkolenia dla dystrybutorów i liderów mają istotne znaczenie w procesie rozwoju firmy lub jej utrzymania się na rynku, w okresie kryzysu. Nie zależnie od tego, czy firma posiada własny dział szkoleń, czy wykorzystuje do tego trenerów zewnętrznych, to właśnie szkolenia online mogą być doskonałym sposobem zwiększenia umiejętności, nie martwiąc się o ograniczenia, jakie wiążą się ze szkoleniem stacjonarnym.
Po pierwsze zebranie wszystkich w jednym miejscu i czasie, gdy są oni rozproszeni po całym kraju, może pociągać za sobą istotne koszty dodatkowe (dojazdów, zakwaterowania, wynajmu sali itd). Po drugie, należy także pamiętać o utraconych korzyściach, takich jak brak aktywnych działań rynkowych dystrybutorów i liderów znajdujących się na szkoleniu.
Szkolenie, także online może również zostać nagrane i udostępniane w miarę potrzeby. Dzięki nagraniu jest możliwość przyjrzenia się elementom, które umknęły uczestnikom podczas samego szkolenia lub skupienia się na najważniejszych. Zarejestrowany materiał może być udostępniany w każdym momencie i miejscu. Mogą skorzystać z takiego nagrania w domu, czy podczas dalekiej podróży, a nie będzie to kolidowało z ich obowiązkami zawodowymi i może zostać dostosowane do życia rodzinnego.
Aby szkolenie online odniosło pożądany skutek musi być skierowane do osób zainteresowanych taką formą edukacji, dając im jednocześnie czas i możliwość przetestowania wiedzy w praktyce, a liderom możliwość wsparcia swoich dystrybutorów. Uważam, że skutecznym uzupełnieniem takiego szkolenia jest superwizja, prowadzona przez trenera po upływie miesiąca.
Osobiście uważam, że szkolenia online, czy nagrania takich szkoleń mogą być efektywną alternatywą do szkoleń stacjonarnych, w szczególności w przypadku umiejętności twardych lub jako wstęp do nauki umiejętności miękkich. Dalszy rozwój wymaga interakcji z innym człowiekiem i naprowadzenia przez trenera na odpowiedni tor.
Reasumując, szkolenia online to przyszłość, jednak nie mogą być jedynym sposobem rozwoju. W szczególności w obszarach, gdzie ma miejsce interakcja międzyludzka (np. sprzedaż, obsługa klienta, negocjacje itp.). Nauka nowych umiejętności musi opierać się również o wspólne działanie podczas warsztatów. Jakoś nie wyobrażam sobie lekarza, który uczy się swojego zawodu tylko z książek lub filmów. Tak samo nie wierzę w to, że można nauczyć się sprzedaży tylko z nagrania video lub z książki. Najlepsi w swojej dziedzinie to praktycy.
Maciej Kozubik
Coach i Trener Biznesu