Wizyta u fryzjera – z obowiązkowym farbowaniem, następnie pedikiur, kolorowe tipsy, indywidualny trening z osobistym trenerem, intensywny spacer i masaż u fizjoterapeuty. Jeszcze zakupy: kolczyki, kamizelka, dwie pary butów i naszyjnik. Wbrew pozorom nie jest to plan dnia eleganckiej pani domu, tylko… jej psa!
Rynek produktów i usług przeznaczonych dla naszych czworonożnych przyjaciół rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Nad Wisłą żyje około 7,4 miliona psów i 5,7 miliona kotów. I chociaż nadal większość z nich to podwórkowe Burki i Mruczki, którym do życia wystarczyć musi miska kaszy, rośnie liczba osób, które swoje zwierzaki traktują niczym członków rodziny i nie wahają się sięgnąć do portfela, aby zaspokoić wszystkie ich prawdziwe i wyimaginowane potrzeby.
Zwierzak w okularach
Bo chociaż właścicielom wiejskich podwórkowych kundelków może się to wydać szokujące, ludzie kupują swoim pupilom nie tylko wysokiej jakości karmy, zabawki czy eleganckie obroże, ale również specjalne meble, ubrania, biżuterię, a nawet peruki i – uwaga – okulary! (Amerykańska firma produkująca okulary dla psów notuje roczne zyski w wysokości 5 milionów dolarów.) Psa można również wysłać na szkolenie, do psiego przedszkola, uprawiać z nim sport (na przykład coraz popularniejsze agility albo dogfrisbee), włączyć mu telewizor – w Stanach istnieje już specjalny kanał DOG TV, nadający programy dla zwierząt – umieścić w hotelu dla zwierząt, zabrać do psiej restauracji, a na koniec pochować na zwierzęcym cmentarzu, których na obrzeżach dużych miast powstaje coraz więcej.
Ton nadają jak zwykle Amerykanie, których ekstrawaganckie pomysły mogą Polaków szokować. Jeszcze – bo moda na traktowanie zwierząt jak małych ludzi już powoli do nas dociera. Obwieszony biżuterią pies o intrygującej fryzurze, wystrojony w ubranka od najlepszych projektantów świadczy bowiem o statusie społecznym jego właściciela. Wystarczy spojrzeć na hollywoodzkie (i nie tylko) gwiazdy, które lansują się z ulubieńcami na tak zwanych ściankach.
W Polsce najwięcej zarabia się na sprzedaży karmy i usługach weterynaryjnych – według danych Euromonitor International polski rynek produktów farmaceutycznych dla zwierząt jest warty około 900 mln złotych, a rynek karmy dla psów – 920 mln złotych (do roku 2016 jego wartość powinna wzrosnąć do 1,2 mld). Tymczasem oprócz psów Polacy coraz chętniej hodują inne małe zwierzęta: króliki, papugi, szynszyle czy bardziej oryginalne, jak węże, ptaszniki czy krokodyle…
Opiekunka dla psa poszukiwana!
W odpowiedzi na zapotrzebowanie właścicieli zwierząt pojawiają się coraz to nowe firmy związane z tą branżą. Od niedawna możemy więc swojego pupila ubezpieczyć i to zarówno od odpowiedzialności cywilnej, następstw nieszczęśliwych wypadków, jak i na wypadek choroby – ubezpieczyciel pokryje wówczas koszty leczenia, które nierzadko są bardzo wysokie. Jak grzyby po deszczu wyrastają salony urody dla psów i kotów, a zakres oferowanych przez nie usług ciągle rośnie. Bez problemu znajdziemy także firmy szkoleniowe, treserów czy zwierzęcych psychologów. Od kilku lat upowszechnia się zawód petsittera, czyli osoby, która zadba o psa czy kota, kiedy właściciela nie ma w domu – pójdzie z nim na spacer, pobawi się, a nawet nauczy dobrych manier.
Branża usług i produktów dla zwierząt daje naprawdę spore możliwości zarobku, często wystarczy wpaść na dobry pomysł, jak zrobił to twórca pierwszej w Polsce samoobsługowej myjni dla psów…
A jak firmy marketingu sieciowego reagują na rosnący potencjał „psiej branży”?
Karma to podstawa
Karmy dla psów można już zakupić u dystrybutorów niektórych firm marketingu sieciowego. Trudno jednak mówić o szerokim wyborze. Firma Mentor Cosmetics oferuje suchą karmę dla psów AZA VITA PLUS, którą opisuje jako produkt o zwiększonej wartości odżywczej i energetycznej, wzbogacony w aminokwasy, witaminy, wapń i żelazo.
Karmy popularnych marek (Kitekat, Chappi, Whiskas oraz Pedigree) można nabyć w sklepie Familo – znajdziemy tam karmę mokrą i suchą dla psów i kotów w różnych wariantach i opakowaniach.
Na interesujący pomysł wpadł producent karmy Canine Caviar, otwierając z myślą głównie o hodowcach rasowych psów i kotów Klub Canine Caviar, wykorzystujący elementy działania Multi-Level Marketingu. Członkowie mogą kupować karmę w promocyjnych cenach i sprzedawać ją innym hodowcom, przy okazji zarabiając pieniądze. Dodatkowo członkom klubu przysługują darmowe wyprawki dla kociąt lub szczeniąt opuszczających hodowle oraz możliwość bezpłatnej reklamy lub zamieszczania ogłoszeń na stronie internetowej firmy.
Perfumy dla psa?
Kiedy trzymamy zwierzęta w mieszkaniu, a zwłaszcza jeśli pozwalamy im spać w łóżku lub wylegiwać się na kanapie, zależy nam na tym, aby były czyste i ładnie pachniały. Na szczęście z kupnem szamponu dla psa, a nawet kota, problemu nie ma. Wybór wśród różnego rodzaju produktów może natomiast przyprawić o zawrót głowy…
Swoją linię produktów dla zwierząt wprowadziła do oferty popularna polska firma MLM – FM Group. FM Group Pets to linia profesjonalnych szamponów dla psów i kotów. Znajdziemy w niej łagodny szampon dla yorków – odżywia i wygładza włosy, jednocześnie regenerując skórę psa; suchy szampon dla kotów – który oczyszcza sierść i neutralizuje zapachy bez użycia kropli wody, a także uniwersalny szampon dla psów przeznaczony dla wszystkich ras.
Ciekawostką są perfumowane mgiełki dla zwierząt, dostępne w dwóch wersjach zapachowych. Jeśli chcemy, aby nasz czworonóg pachniał soczystą brzoskwinią, różą i melisą wybierzmy Fluffy Joy. Natomiast Cuddly Friend to „aromatyczne połączenie nut jaśminu i konwalii z odrobiną orzeźwiającego i odprężającego olejku mandarynkowego”. W obu przypadkach wystarczy spryskać sierść niewielką ilością.
Aloes na piękną sierść
Serię kosmetyków dla zwierząt ma również LR Health & Beauty. Znajdziemy w niej szampon Aloe Vera LR, produkowany z surowców kosmetycznych o 40-procentowej zawartości aloesu, czemu zawdzięcza delikatne i niedrażniące działanie. Aloes pielęgnuje sierść i skórę, a dodatek kasztana i czystka zwalcza pasożyty takiej jak pchły, kleszcze, wszy i komary.
Jeśli nie mamy czasu na kąpiel ulubieńca, możemy sięgnąć po Spray szybkiej pomocy Aloe Vera LR, przeznaczony do codziennej pielęgnacji. Odstrasza insekty, wzmacnia barierę ochronną skóry i nawilża ją, łagodząc podrażnienia. W ofercie jest także Spray nabłyszczający, który również chroni skórę i pielęgnuje sierść, nadając jej połysk i ułatwiając rozczesywanie. Produkty te sprawdzą się nie tylko w pielęgnacji psów czy kotów, ale również nieco większych zwierząt – dokładniej rzecz ujmując, koni.
Jak to robią w Ameryce
W Stanach Zjednoczonych funkcjonują już firmy marketingu wielopoziomowego rozprowadzające wyłącznie produkty dla zwierząt. Jedną z nich jest PetNet z siedzibą w Nowym Jorku, oferująca szeroki wybór karm, suplementów diety, akcesoriów, kosmetyków i zabawek dla psów, kotów, ptaków, małych zwierząt oraz koni. Ciekawe, czy firmy MLM o takim profilu doczekamy się również w Polsce…
Źródła:
http://m.onet.pl/biznes/branze/handel-i-uslugi,1b8jl
http://www.biznes.banzaj.pl/Akcesoria-dla-psow-albo-zbijesz-fortune-albo-wydasz-majatek-87433.html
http://www.caninecaviarpolska.pl/index.php?page=klub-canine-caviar
http://petnetdistributors.com/