Prowadzisz branżowego bloga lub stronę internetową? Zastanawiasz się, dlaczego Google wyświetla ją dopiero na szarym końcu listy wyszukiwania, kiedy wpiszesz w wyszukiwarkę słowa MLM, network marketing, marketing sieciowy lub nazwę firmy, z którą współpracujesz/produktu, który oferujesz? Być może nie brałeś pod uwagę zasad pozycjonowania, kiedy ją tworzyłeś. Warto poznać kilka reguł dotyczących SEO (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – Search Engine Optimalization), nawet jeżeli zamierzamy korzystać z usług firmy, która zajmuje się pozycjonowaniem profesjonalnie – choćby po to, aby móc kontrolować działania naszych pozycjonerów.
1. Pamiętaj, że wyszukiwarki nie potrafią wypełniać formularzy. Treść za nimi ukryta pozostanie niewidoczna. Co to oznacza? Robot wyszukiwarki nie użyje przycisku „wyślij”, a – w konsekwencji – nie natknie się na wyświetlone wówczas treści i linki. Pozostaną one niewidoczne dla wyszukiwarek.
2. Nieodpowiednia struktura linków wewnętrznych może przeszkodzić wyszukiwarce w dotarciu do niektórych podstron witryny. Może się też zdarzyć, że podstrona już zaindeksowana zostanie uznana za nieistotną i będzie odpowiednio słabo eksponowana w wynikach wyszukiwania.
3. Mogą wystąpić problemy z indeksowaniem treści wykonanej w technologii Flash, na ramkach, jako applety Javy, wtyczki, pliki audio albo wideo; Tekst zakodowany inaczej niż w HTML jest niewidoczny dla wyszukiwarek. Obrazki w formatach gif, jpg czy png mogą być opatrywane HTML-owym atrybutem “alt”, w którym możesz tekstowo opisać ich zawartość. Jeśli treści audio i wideo mają być dostępne w wyszukiwarkach, powinny być opatrzone transkrypcją tekstową. Wyszukiwarki nie czytają tekstu, nie przeglądają obrazów i nie śledzą nagrań wideo tak, jak robią to ludzie, jeśli więc chcą dowiedzieć się czegoś o witrynie i prawidłowo ją ocenić, muszą posiłkować się meta informacjami.
4. Treści na witrynie powinny operować słownictwem, którego klienci używają w wyszukiwarkach. Chodzi o sytuacje, w których witryna używa słowa “obuwie”, podczas gdy klienci zwykli pytać wyszukiwarkę o “buty”. Warto zwrócić uwagę na różnice w pisowni, np. piżama kontra pidżama, menedżer konta manager itd. W razie tego rodzaju wątpliwości, sprawdź po prostu jakimi słowami szukają Twoi klienci.
5. Nawet najlepsza treść będzie niewidoczna dla wyszukiwarek, jeżeli nie zostanie: podlinkowana, przerzucona na Facebooka lub portale społecznościowe. Pamiętaj! Wyszukiwarki nie potrafią same oceniać jakości artykułów.
6. By upewnić się, czy witryna rzeczywiście jest widoczna dla wyszukiwarek, warto skorzystać narzędzi takich jak SEO Browser. Wyszukiwarki raczej nie wyeksponują Twojej witryny, jeśli nie mają jej w bazie danych słów kluczowych. Jedną z najlepszych metod pozycjonerskich jest umieszczenie najważniejszych słów kluczowych podstrony w jej nagłówkach, treści i danych meta.
W jaki sposób zamieszczać słowa klucze?
– W metatagu title użyj słowa kluczowego przynajmniej raz, a jeśli będzie miało to sens i będzie dobrze brzmieć, nawet drugi raz (np. w wersji odmienionej). Staraj się umieścić słowo kluczowe możliwie blisko początku "title'a"
– Użyj go także w nagłówku H1 podstrony
– Przynajmniej 3 razy użyj go w treści podstrony (a jeśli tekstu jest wyjątkowo dużo, nawet więcej razy). Dodatkowe "użycia" słowa mają minimalny lub zerowy wpływ na ranking.
– Niech przynajmniej jedno wystąpienie słowa będzie pogrubione
– Użyj słowa w URL-u
Przynajmniej raz (jeśli ma to sens, to nawet dwa razy) użyj słowa w metatagu "description". Zwróć uwagę, że treść tego tagu NIE wpływa w żaden sposób na ranking, w zamian za to wyróżnia Twoją stronę na liście wyników wyszukiwania, przyciągając kliknięcia (to właśnie ten tekst wyszukiwarka prezentuje użytkownikom).
Zastanów się czy Twoje słowo-klucz trafnie oddaje zawartość witryny?
Czy internauci, którzy szukając tego słowa znajdą Twoją witrynę, znajdą tam odpowiedź na swoje pytania? Czy ruch z tego słowa będzie się przekładał na realizację celów witryny (finansowych lub innych), bezpośrednio lub chociaż pośrednio?
Gdzie sprawdzić dane o popularności słów kluczowych:
· Narzędzie propozycji słów kluczowych Google Adwords
· Statystyki wyszukiwarki Google (Google Insights for Search)
· Google Trends
· Microsoft AdCenter Keyword Forecasting
· Wordtracker’s Free Basic Keyword Demand
______________________
Słowniczek użytych wyrażeń:
Znacznik <h1>
służy do utworzenia nagłówka pierwszego poziomu w artykule. Język HTML pozwala na utworzenie sześciu różnych poziomów nagłówków, od <h1>(nagłówek pierwszego poziomu – największy) do<h6> (nagłówek szóstego poziomu – najmniejszy). Szczegółowa wiedza na ten temat nie jest niezbędna do tworzenia odpowiednich nagłówków – zazwyczaj przy dodawaniu informacji na stronie posługujemy się edytorem, w którym mamy polecenie – "ustaw nagłówek h1".
Znacznik <meta> pozwala umieścić w dokumencie HTML (stronie internetowej) dodatkowe informacje o nim samym, takie jak np. jego opis czy słowa kluczowe – i tak – metatitle to metatytuł dokumentu. W różnych edytorach, także tym dostępnym przez Wrodpress, to po prostu dane, które trzeba uzupełnić. Są na nie odpowiednie miejsca:
Adresy URL to pełne adresy dostępu do dokumentu, składają się z wielu składników, które można odpowiednio modyfikować. Typowy URL wygląda tak: http://adres.pl/katalog/plik.html. W edytorach na stronie również adres URL można zmienić zgodnie z uznaniem:
__________________
Na podstawie:
- http://www.web-marketing.pl/pozycjonowanie-stron/, http://poradnik-seo.pl/,
- T. Grynkiewicz, P. Poznański, "Twoja Firma w Internecie", Agora 2011.
●
Martyna Ubych
Redaktor naczelna
Manager MLM, Ranking MLM