Aleš Jančar
Przez ponad 12 lat pracował w branży IT dla Hewlett Packard. Od 4 lat zajmuje się sprzedażą bezpośrednią i marketingiem online w firmie Vaše DEDRA. Odpowiada za rynki w Czechach, na Słowacji i w Polsce. W wolnym czasie ćwiczy, jeździ na rowerze i na nartach. Naszą redakcję zainteresowała działalność firmy oraz poglądy samego Aleša. Poznajcie szczegóły.
Jak działa MLM w Polsce?
MLM rozwija się doskonale na wszystkich rynkach europejskich. Polska nie jest wyjątkiem. Przeciwnie, potwierdza tak lider w sprzedaży bezpośredniej w Europie. W końcu w tym kraju MLM zajmuje się około miliona ludzi. Ponadto grupa osób w MLM w wieku poniżej 30 lat wciąż rośnie i będzie w pełni korzystać z możliwości w sieci, jaką daje TikTok i Instagram. Sprzedaż bezpośrednia produktów i rekomendowanie ich przeżywa teraz odrodzenie u influencerów oraz w sieciach społecznych.
Kim jest skuteczny lider?
Jest to człowiek, który inicjuje pozytywne działania. Mobilizuje ludzi tak, aby robili wszystko z radością. Są to często ludzie sukcesu, którzy dzięki swoim wynikom stali się liderami i działają na wszystkich polach. Lider to osoba, która osiąga wyniki powyżej średniej. Jest zainteresowany i chętny do pomocy innym oraz dba o innych. To naturalny autorytet.
Jaki jest Pana sposób na efektywną realizację celów?
Aby skutecznie realizować cel, ważne jest, aby cały zespół go znał. Pracuje się o wiele lepiej gdy wiadomo dokąd się zmierza. Ważne jest również, aby określić, jak to osiągnąć, aby każdy członek zespołu wiedział, co ma robić. Fundamentem jest regularne monitorowanie wyników, najlepiej raz w tygodniu. Istotne jest także, aby spotykać się z zespołem i omawiać jak przebiega realizacja. Większość menedżerów nie spotyka się osobiście z ludźmi i uważam to za błąd.
Jakie narzędzia i techniki uważa Pan za najważniejsze, by prowadzić, swój biznes w MLM?
Podzielę to na dwa tematy. Świat online i offline. Te dwie sfery oczywiście się uzupełniają. Istniejący już Instagram stał się obszarem dla starszych użytkowników. TikTok zaczyna rządzić światem młodych ludzi. Świat się zmienia, a my musimy stale poszerzać strategię.
W świecie offline jest to technika 3K: Katalogi, kontrola samego siebie i kontakty. 10 lat temu powiedzieli nam, że materiały drukowane nie mają przyszłości, a jednak nadal są z nami. Nadal ważne jest, aby pokazać katalog. Drugą techniką jest samokontrola. Ważne jest, aby zaplanować dlaczego zaangażowałem się bezpośrednio sprzedaż i na co chcę zarobić. Określić swój cel. Ostatni obszar to kontakty w świecie rzeczywistym. Ważne jest, aby wyjść ze swojego domowego zacisza i zacząć poszerzać znajomości, a dzięki temu rozpowszechniać swoją “markę” osobowości.
Świat online wciąż się rozwija. Tutaj musisz podążać za trendami i określić, gdzie możesz odnieść sukces. Moją sekretną wskazówką to sieć LinkedIn, w której możesz odnieść sukces, ponieważ jest niewielu aktywnych członków, ale 1/10 Polaków ma tam profil. Drugą rosnącą grupą jest to sieć TikTok, w której większością jest grupa młodych ludzi. TikTok zastępuje tak wiele lat popularny Instagram. A co polecam światu online? Najważniejsze, aby być aktywnym w każdej możliwej formie. Bardzo wygodny do wykorzystania jest nasz system linków PPK – tam, gdzie pojawia się kupujący, tam generuje dla ciebie prowizję.
Jak rekrutuje Pan nowych pracowników? Jaką radę dałbym Pan osobie, która dopiero zaczyna w MLM?
Gdybym znów zaczął pracę w firmie MLM, pierwszą rzeczą, którą bym zrobił, byłoby to spisanie osób, do których chciałbym się zwrócić. Zacząłbym od znajomych, rodziny i przyjaciół. Tak radzi większość firm na rynku. Dzięki doświadczeniu wiem, że trzeba zadziałać przeciwnie. Sam wybrałbym produkt, który mi się podoba w DEDRA i zacząłbym go promować wyspecjalizowanej grupie w sieciach społecznościowych. Chcecie przykładu? Wybrałbym produkt Ekoworki i promował we wszystkich grupach koncentrujących się na gospodarce bez opakowań, zdrowym stylu życia itp. Zrobiłbym własne zdjęcia – nadałyby one temu prawdziwe tło.
Muszę powiedzieć, że w ten sam sposób apeluję do nowych pracowników. Zacząłbym od artykułów o ekologii lub innego tematu. Nigdy bym nie zaczął sprzedawać bezpośrednio, ale zyskałbym zainteresowanie wspomagając się innymi dostępnymi środkami.
Ile potrzebowaliście czasu, by osiągnąć sukces w MLM? Jakich strategii używaliście?
Vaše DEDRA, producent DEDRA INNOVATIONS, weszła na rynek w Polsce w 2016 r. i stale notuje wzrost o setki procent rocznie. Staramy się być pierwszym wyborem dla nowych użytkowników MLM. Nasze proste warunki handlowe nie mają sobie równych. Osiągnięcie wyniku punktowego nie jest konieczne do wypłaty prowizji. Nawet nowicjusz osiąga taką samą prowizję jak dyrektor innej firmy. Ponadto stale się rozwijamy, a dzięki naszej strategii szybkiej ekspansji i adaptacji oferowanego przez nas nowego asortymentu dajemy możliwości zarabiania wszystkim. Najnowszym hitem są produkty GoEco, które pozwalają każdemu żyć ekologicznie.
Jak udaje się Wam utrzymać na rynku mając wokół siebie tak dużą konkurencję?
Od początku mojej kariery mówię, że jest tylko jedna opcja. Bądź szybki lub martwy. Naszą przewagą jest szybka reakcja na trendy i starania o wprowadzenie nowych produktów co miesiąc. Nie chcę krytykować konkurencji, ale nasza wiedza na temat ekologii jest widoczna. Teraz jesteśmy w okresie zmian nowych butelek na butelki i tuby GoEco wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu. Z materiału, który został wyrzucony, tworzymy nowe opakowania. Butelki w 100% z recyklingu to nasze zobowiązanie na przyszłość. Chcemy przetwarzać nasze odpady i używać ich ponownie.
Jesteście firmą bardzo proekologiczną. Jak właściwie w procesie produkcji i dystrybucji swoich produktów dbacie o środowisko?
Nasz TOP to teraz zastępowanie plastikowych butelek butelkami GoEco. W ciągu dwóch lat wszystkie butelki na drogerie i kosmetyki będą z materiałów pochodzących z recyklingu. Również w naszym asortymencie można znaleźć niezliczone produkty nastawione na życie ekologiczne lub bez plastikowych opakowań. Superkoncentraty są standardem, ponieważ zmniejszają emisję CO2 podczas transportu. Dużą zaletą jest ich lokalna produkcja w Europie Środkowej. Nie jest koniecznością, aby wozić towary z Rosji, Turcji lub Chin i to jest wielką zaletą.
MLM w Pana opinii. Jakie są niezaprzeczalne fakty, a jakie największe mity na temat tego rodzaju biznesu?
Prawda jest taka, że jest to jeden z najtrudniejszych sposobów promocji i sprzedaży. Z drugiej strony jest go łatwiej opanować i zacząć zarabiać dodatkowe pieniądze do swojej normalnej pensji. To jest naprawdę proste i na początek nie potrzebujesz dużej inwestycji.
Ostatnie pytanie trochę o Pana życie prywatne. Co robi Pan w wolnym czasie? Jest coś co szczególnie pozwala Panu naładować baterie przed realizowaniem następnych celów?
Ostatnio spędzam dużo czasu z rodziną. Mamy mały domek w Tatrach i często chodzimy na piesze wędrówki. Nie mogę się doczekać pierwszego śniegu, ponieważ narciarstwo jest moją pasją. Jesienią pomogłem uruchomić projekt organizacji zajmującej się chorymi. Pomogłem im w uruchomieniu nowych kwestionariuszy online. Dla mnie bardzo ważna jest pomoc naszemu społeczeństwu. Relaksacją są dla mnie także podróże. W tym roku byłem 3 tygodnie w USA i wpłynęło to na mnie bardzo dobrze. Odpocząłem i jestem gotowy na drugą połowę roku i sprzedaż świąteczną.