Kluczem jest przyjęcie jednego ważnego założenia – odpowiedź jest w Tobie. Nie, młody uczniu, to nie ma być zen prezentowania, a po prostu wniosek, do którego doszedłem po trzydziestu latach i tysiącach prezentacji. Nie ma jednego właściwego sposobu. Tak samo, jak nie ma jednego właściwego sposobu zaśpiewania piosenki. Albo uderzenia kijem golfowym
– tak rozpoczyna jeden z rozdziałów swojej książki Sztuka perswazji i skuteczne techniki prezentacji Peter Coughter, mistrz wygrywania przetargów, publicysta i wybitny nauczyciel. Jest również wykładowcą w prestiżowym VCU Brandcenter na Virginia Commonwealth University oraz prezesem firmy konsultingowej. Książka Sztuka perswazji… została w Polsce wydana nakładem wydawnictwa Studio Emka, a dotyczy szeroko pojętej problematyki prezentacji i wystąpień publicznych, która nieobca jest również w świecie marketingu sieciowego. Zapraszamy na artykuł, który opiera się na poradach Petera Coughtera – z pewnością każdy zainteresowany tematem znajdzie w tym świeżym podejściu coś dla siebie.
Być jak Frank Sinatra?
Czy podobałoby Ci się, gdyby każdy, kto śpiewa zawodowo, usiłował śpiewać dokładnie tak, jak Frank Sinatra? Nie sądzę. Lubimy urozmaicenie. Lubimy różnice. Niektórzy z nas lubią nawet udziwnienia. Nie sądzę, aby ktokolwiek był zadowolony, gdyby musiał słuchać na okrągło tego samego wykonania Ol’Blue Eyes. Wtedy śpiewanie w ogóle przestałoby stanowić rozrywkę. Może to wyjątkowo przesadzony przykład, ale czy wydaje Ci się to dziwniejsze, niż mówienie każdemu, że musi prowadzić prezentację w dokładnie taki sam sposób?
Przyjmij odpowiednią postawę, trzymaj ramiona i ręce pod odpowiednim kątem, bądź w odpowiednim nastroju, mów odpowiednio głośno, podkreślaj odpowiednie słowa, w odpowiednich miejscach rób przerwy… To bez sensu. Był tylko jeden Frank Sinatra. Jest tylko jeden Jon Steel, jeden Jeef Goodby czy John Adams. Są bardzo, bardzo dobrzy w tym, co robią. I są świetnymi prezenterami. Ale to nie znaczy, że każdy musi ich we wszystkim naśladować. Każdy z nich ma wiele cech, które można naśladować, i wiele się od nich nauczyć. Ale może najważniejszym jest to, że każdy z nich ma swój własny, charakterystyczny styl. A każdy z tych stylów jest bardzo skuteczny. Na swój sposób. Żaden nie usiłuje być tym, kim nie jest. Dlaczego zatem Ty, zwykły śmiertelnik, miałbyś próbować być kimś, kim nie jesteś? Oczywiście, że nie powinieneś tego robić. Prawda jest taka, że każdego z nas stać na to, żeby być tak dobrym, jak to tylko możliwe. Nikt nie jest tak dobry w byciu Tobą, jak Ty.
„Wyjątkowym było to, jak przejął nad publicznością kontrolę…”
Ty również masz cechy, które tylko czekają, by je wykorzystać. Wystarczy, że znajdziesz dość pewności siebie, by je odnaleźć i wydobyć na światło dzienne. Wbić sobie do głowy raz na zawsze, że nie ma potrzeby bycia dokładnie takim, jak jakiś świetny mówca widziany na konferencji czy w telewizji. Przeciwnie. To byłby błąd. Bo czy w tym mówcy nie podobało Ci się najbardziej właśnie to, że jest jedyny w swoim rodzaju? Że nie widziałeś nikogo podobnego? Że wyjątkowym było to, jak przejął nad publicznością kontrolę, że wiedział o czym mówi i idealnie przekazał wszystko, co zamierzał?
Sposób na tremę
Zapamiętaj! Według naukowców zmiany fizjologiczne, zachodzące w organizmie człowieka, który się boi i gdy jest podekscytowany – są takie same. Nie ważne, czy zżera nas strach, czy też podekscytowani tryskamy energią – publiczność postrzega nas w ten sam sposób. Dlaczego zatem nie być podekscytowanym? Najlepszy sposób na poradzenie sobie ze zdenerwowaniem, to wykorzystanie adrenaliny w pozytywny sposób. Niech Cię poniesie w ekscytacji. Ciesz się nią!
Na każdych warsztatach czy kursach, które prowadziłem przez ostatnie dziesięć lat, zawsze znalazła się osoba wracająca po skończonej prezentacji, mówiąca, że była przerażona. Za każdym razem pytałem wtedy uczestników, czy prezenter wyglądał na przerażonego. I za każdym razem, bez wyjątku, odpowiedź brzmiała: „nie!” Nie wyglądamy na przerażonych, wyglądamy na podekscytowanych.
Musisz to zrozumieć – gnębiące Cię zdenerwowanie po prostu jest niedostrzegalne dla publiczności. Nie widzą nawet ułamka Twoich negatywnych emocji. No chyba, że trzymasz w dłoni kartkę papieru trzęsącą się jak liść osiki na wietrze. Jeżeli masz tendencję do dygotania, nie trzymaj w ręku luźnych kartek. Przyczep je do twardych podkładek albo niech trzyma je ktoś inny.
Proces odnalezienia własnego, indywidualnego stylu może zabrać trochę czasu i wymagać wielu godzin ćwiczeń. Korzystaj z każdej możliwej okazji, by zrobić prezentację. W swojej pracy, może w jakichś organizacjach, gdzie pracujesz jako wolontariusz, czy na spotkaniach Toastmasters.
●
Artykuł powstał na podstawie rozdziału „Jakim być” książki Sztuka perswazji i skuteczne techniki prezentacji Petera Coughtera. Zapraszamy do zamówienia publikacji w naszej księgarni wysyłkowej:
—————
Czasami świetny pomysł sprzedaje się sam. W pozostałych 99% przypadków trzeba znaleźć sposób przekonania innych, że jest on rzeczywiście świetny. Większość managerów spędza dni i noce, pracując nad swoimi projektami, a żal im kilku godzin na przygotowanie się do ich prezentacji.
Każdy w branży reklamowej ma opowieść o swojej najlepszej prezentacji albo o swojej… największej wpadce. W tej książce znaleźć można opowieści z pierwszej ręki. O swoich sukcesach i porażkach piszą: Jeff Goodby, Mike Hughes, Chris Jacobs, Lance Jensen, Gareth Kay, Alex Bogusky, Hal Curtis, Bruce Bildsten, Anne Bologna, Peter Krivkovich, Warren Moran, Pam Scott, Cindy Gallop, Don Just, Jeffrey Steinhour, Bill Westbrook, James P. Othmer, Mark Fenske, John Butler, Sally Hogshead i Andy Grayson.
Coughter ujmująco i humorystycznie prezentuje techniki, które wypracowywał przez lata, by dziś pomagać pracownikom reklamy i marketingu w tworzeniu skutecznych i przekonujących prezentacji. Czytelnik nauczy się, jak stworzyć swój naturalny, indywidualny styl, jak organizować przekonujące prezentacje, jak wykorzystywać siłę i elegancję prostoty, jak nawiązywać szczególną więź z publicznością i przede wszystkim – jak wygrywać i odnosić sukcesy.
[next_button color=”red” link=”http://sklepmlb.com/ksiazki/66-sztuka-perswazji-i-skuteczne-techniki-prezentacji-jak-wygrac-przetarg.html”]Zamów[/next_button]