W marketingu wielopoziomowym najważniejszą umiejętnością jest budowanie struktury, rozwijanie jej, skuteczne zarządzanie nią. Wymaga to szeregu kompetencji, nabycia i rozwinięcia wielu cech. Wszystko to sprowadza się do bycia skutecznym liderem. Jak się nim stać?
Na to pytanie odpowiada John C. Maxwell, światowej sławy ekspert w dziedzinie przywództwa. Napisał w tym temacie wiele książek. Jedna z najnowszych to „21 cech skutecznego lidera”. Wymienia w niej i opisuje czynniki niezbędne do stania się efektywnym liderem.
1. Charakter. To baza służąca tworzeniu i rozwijaniu kompetencji. Praca nad własnym charakterem – to jedna z najlepszych inwestycji.
2. Charyzma. Powoduje ona, że za danym człowiekiem chce się iść. Ludzie obdarzeni charyzmą mają do zaoferowania innym ponadprzeciętne wartości.
3. Zaangażowanie. To cecha, która udziela się innym. Osoba, która od słów przechodzi do czynów, inspiruje również innych do działania.
4. Dobra komunikacja. To bardzo ważny aspekt budowania i utrzymywania relacji międzyludzkich. Od dobrej komunikacji zależy dogadanie się z partnerem biznesowym oraz to, czy współdziałanie będzie sprawnie przebiegać.
5. Kompetencja. Bycie kompetentnym jest istotne w każdej działalności zarobkowej. Ludzie lubią polegać na kompetentnych liderach. Dzięki temu wiedzą, że to osoby, na których można polegać, że posiadają wiedzę i umiejętności, dzięki którym są im w stanie pomóc.
6. Odwaga. Zawsze jest w cenie. Lubi się ludzi odważnych. Każdy biznes wiąże się z mniejszym lub większym ryzykiem. Do podjęcia ryzyka niezbędna jest odwaga.
7. Przenikliwość. Pozwala na dostrzeganie zjawisk, zmian zachodzących w organizacji. Zmniejsza poczucie niepewności poprzez zidentyfikowanie i zrozumienie tego, co się dzieje wokół.
8. Koncentracja. To umiejętność przydatna w każdym działaniu. Pozwala na skupienie uwagi i energii na aktywności, która zbliża do wyznaczonego celu.
9. Hojność. Bycie hojnym to świadomość dostatku i nadmiaru. Oznacza również dzielenie się pomysłami, dobrym słowem, wspieranie partnerów biznesowych.
10. Inicjatywa. Ludzie lubią osoby z inicjatywą – energiczne, mające pomysły, wyznaczające kierunek działania.
11. Umiejętność słuchania. Każdy chce być wysłuchany. Dzięki wypowiedziom innych osób, otrzymujemy informacje na temat ich motywacji, celów, napotykanych problemów. To umożliwia skuteczniejsze pomaganie im oraz zarządzanie.
12. Pasja. Niesie ze sobą oddanie sprawie, entuzjazm, wywołuje dużą motywację. Działanie z pasją zawsze jest autentyczne i przyciąga osoby do współpracy.
13. Pozytywne nastawienie. Zawsze jest cenione. Potrafi zarazić innych i spowodować zmianę nastawienia na lepsze osób w zespole. Przyczynia się do uzyskania wiary w osiągnięcie celu.
14. Rozwiązywanie problemów. Lider potrafi rozwiązywać problemy. Jeśli nie może tego sam zrobić, szuka rozwiązań i wsparcia z zewnątrz.
15. Dobre relacje z innymi. Interesów nie da się prowadzić bez ludzi. W biznesie relacje międzyludzkie są spoiwem łączącym strony biorące udział w przedsięwzięciach handlowych, usługowych, wytwórczych. Od ich jakości zależy powodzenie realizowanych interesów.
16. Odpowiedzialność. Należy być odpowiedzialnym za siebie oraz za zespół ludzi.
17. Pewność siebie. To wiara we własne możliwości. Nie może być sztuczna. Powinna wypływać z wewnętrznego przekonania o własnej wartości.
18. Samodyscyplina. Kierując innymi należy umieć również kierować samym sobą: motywować siebie, być zorganizowanym, systematycznym.
19. Służba dla innych. Jeżeli osoby, którymi się zarządza poczują, że otrzymują pomoc i wsparcie, będą skore do wzajemności. Będzie można na nie liczyć w realizowaniu zadań, przed którymi stoi zespół.
20. Pragnienie rozwoju. Przewodząc innym, trzeba im przekazywać określone wartości. Jeśli stale się rozwijasz, masz ciągle coś do zaoferowania swoim ludziom. Coś, dzięki czemu oni również będą się rozwijać.
21. Wizja. To idea, główny wspólny cel, który motywuje osoby do działania.
Zapraszam do przeczytania artykułu: Jak znaleźć najlepszego dla siebie lidera?
Tomek Nawrot
Ostatnie artykuły tego autora:
DLACZEGO LUDZIE ROZPOCZYNAJĄ MLM?
ŁATWIEJSZY BIZNES TRADYCYJNY, ETAT CZY MLM?