Avon Products Inc. to kolos na rynku kosmetycznym w branży sprzedaży bezpośredniej. Firma powstała w 1886 roku w Stanach Zjednoczonych, w chwili obecnej wspiera około 6 milionów konsultantek w ponad 100 krajach. Czy to możliwe, że kolos ten upadnie?
W drodze…
2016 rok będzie przełomowy dla Avonu. Firma zapowiada dokładniejsze obserwacje wypłacanych dywidend w związku ze skutkami umacniania się dolara. W chwili obecnej straty firmy są wyższe niż zakładano. Dochód w trzecim kwartale spadł o 22%, czyli o 1,67 miliarda dolarów. Według danych nieobejmujących wpływu kursu dolara, spadek sprzedaży wynosi 2%.
Co alarmujące, od firmy odwracają się konsultanci i współpracownicy. W ciągu ostatniego kwartału liczba przedstawicieli sprzedających produkty Avon zmniejszyła się o 1%. Głównie spadek ten został odnotowany w Stanach Zjednoczonych, ale w innych krajach sytuacja wygląda podobnie. Brazylia natomiast ma duże problemy ze słabym popytem.
„The Wall Street Journal” informuje, że Avon rozważa możliwość sprzedaży udziałów firmom inwestującym na niepublicznym rynku kapitałowym, a także sprzedaż swoich operacji w Ameryce Północnej.
Lekcja historii
W 1886 roku księgarz, David McConnell, założył firmę o nazwie California Perfume Company, której pierwszą Konsultantką została Pani P.F.E. Albee, 50-letnia żona i matka dwójki dzieci. Pierwszym produktem firmy była woda Little Perfume Dot Set, mieszanka pięciu zapachów – konwalia, fiołek, heliotrop, biała róża oraz hiacynt. Na przełomie lat 20-tych firma rozwija się i rozpoczyna działalność w różnych miastach, a także w Kanadzie. W 1928 roku po raz pierwszy została użyta nazwa Avon, która nawiązuje do rzeki płynącej przez Stratford-on-Avon, miejsca narodzin ulubionego dramaturga Davida McConnella – Williama Szekspira. Logo Avon, wprowadzone w 1929 roku, zawiera szkic domku Anne Hathaway (żony Szekspira). Nazwa firmy zmieniła się oficjalnie w 1939 roku, w 1946 roku Avon weszła na giełdę, zaś w roku 1948 sprzedaż przekroczyła 21 milionów dolarów. Do Polski i wielu innych europejskich krajów, firma trafia na początku lat 90-tych. Avon to nie tylko kolorowe kosmetyki. To także fundacja dla kobiet walczących z rakiem piersi, wsparcie wszelkich kampanii przeciwko przemocy w rodzinie, czy dbanie o ekologię poprzez akcję sadzenia drzew „Hello Green Tomorrow”.
Czy tę 125 letnią markę, utożsamianą z urodą, innowacjami i optymizmem, która wspiera działania kobiet, czeka klęska? Poczekamy, zobaczymy…
Źródła:
- http://biznes.onet.pl/wiadomosci/swiat/silny-dolar-zmusza-avon-by-spolka-uwazniej-przyjrzala-sie-wyplatom-dywidend/pjm03c