Podstawowe narzędzia pracy managera MLM? Telefon, Internet i oczywiście… samochód. Bez niego trudno wyobrazić sobie lidera pracującego w terenie. Dlatego właśnie kluczowe pozycje w planach kariery wielu firm marketingu sieciowego zajmują bonusy samochodowe. Auta, które możemy otrzymać od firm MLM już teraz zaopatrzone są w zaskakującą ilość gadżetów technologicznych ułatwiających i uprzyjemniających podróż. Ale rozmowa z naszym samochodem lub automatyczne parkowanie? A jednak nowoczesne rozwiązania, dla niektórych wciąż rodem z science fiction, już wkraczają w rzeczywistość. Zobaczmy, czego możemy spodziewać się po naszych samochodach w najbliższej przyszłości.
Samochody będą ze sobą rozmawiać
Nasze samochody niedługo będą wymieniać ze sobą informacje na temat pogody, warunków na drodze, o korkach czy potencjalnych zagrożeniach. W fazie testów są już systemy V2V (vehicle to vehicle), nad którym pracuje m.in. Nissan, Mercedes, czy General Motors. Już teraz te systemy ostrzegają kierowców o samochodach stojących przed nimi, zmieniających pas ruchu obok nich, czy wykonujących awaryjne hamowanie.
W Stanach Zjednoczonych Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego bacznie obserwuje postępy w pracach i planuje w przyszłości wprowadzenie obowiązku instalacji takich systemów w nowych samochodach. Eksperci spodziewają się, że ograniczy to liczbę wypadków drogowych nawet o 80%.
Samoczyszczący się lakier
Czy w przyszłości nie trzeba będzie myć samochodów? Oparta na nanotechnologii struktura, którą na rynek wprowadza Nissan, uniemożliwia przylgnięcie cząsteczek brudu do powłoki lakierniczej pojazdu. Nadwozie nowego Nissana NOTE zostało pokryte lakierem superhydrofobowym i oleofobowym, do którego nie przylega woda ani tłuszcz. W celu oceny efektywności superhydrofobowej powłoki pod kątem jej zastosowania na rynku inżynierowie z Europejskiego Centrum Technicznego Nissana będą przez najbliższe miesiące testować samoczyszczącego się NOTE w różnych warunkach.
Lasery w reflektorach?
Przez wiele lat światła w samochodach nie przechodziły wielkich rewolucji – największymi przełomami były chyba światła ksenonowe, a ostatnio diody LED, które są coraz częściej wykorzystywane. Kilka lat temu ciekawe rozwiązanie zaproponował Mercedes – kamerę na podczerwień, która na obrazie dawała znacznie lepszą widoczność w nocy. Teraz jednak przyszłość przyniesie prawdopodobnie reflektory laserowe, które mają być wydajniejsze od reflektorów LED (technologia pozwala oświetlać nawet 600 m przed pojazdem) i zużywać mniej energii. Nad tą technologią pracuje m.in. Audi i BMW, być może zastosuje ją w ciągu kilku miesięcy. Pierwszym samochodem, do którego opcjonalnie będzie można zamówić laserowe reflektory, będzie sportowa hybryda bawarskiego koncernu, i8. Audi natomiast chce najpierw wypróbować technologię w motosporcie – w 2015 roku w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans samochód Audi ma być wyposażony w laserowe reflektory.
Bezpieczeństwo przez wielkie „B”
Volvo kojarzone z bezpieczeństwem jak żaden inny producent, intensywnie pracuje nad ochroną pieszych. Jakiś czas temu w autach szwedzkiej marki pojawiły się systemy wspomagające awaryjne hamowanie, teraz inżynierowie pracują nad poduszkami powietrznymi właśnie dla pieszych. Inżynierowie firmy TRW pracują też nad zewnętrznymi poduszkami powietrznymi, które zamortyzują uderzenie i zmniejszą uszkodzenia karoserii.
Poduszki powietrzne to nie jedyne pole zainteresowania koncernów jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Być może już za dwa lata nasze samochody będą monitorować samopoczucie kierowcy – sprawdzą, czy nie zasypia za kierownicą, czy nie traci koncentracji, oraz czy jest trzeźwy i w razie potrzeby odpowiednio zareagują. Pracują nad tym m.in. Audi, Mercedes, uniwersytety w San Diego i Leicester, a także twórcy aplikacji mobilnych.
Natomiast w lutym Parlament Europejski podjął decyzję, w której nakaże producentom samochodów instalowania systemu eCall od października 2015 roku. System eCall w razie wypadku wykona alarmowe połączenie na numer 112, oraz dostarczyć odpowiednim służbom informacji o sytuacji zaistniałej na drodze. Termin może jeszcze zostać przesunięty, aby producenci mogli dopracować swoje systemy.
Auto dowie się, gdzie chcesz jechać
Samochody dzięki elektronice mogą magazynować niezliczone ilości danych. Mercedes pracuje nad technologią, dzięki której samochód „nauczy się” naszego rozkładu dnia oraz naszych upodobań jeśli chodzi o jazdę. Dzięki temu dokładnie o 7:30, kiedy wyjeżdżamy z garażu do pracy, nasz pojazd będzie przygotowany i schłodzi (lub nagrzeje) kabinę do naszych ulubionych 21 stopni Celsjusza, oraz włączy nasze ulubione radio. Auto pozna też nasze trasy i jeżeli zajdzie taka potrzeba, np. z powodu korków będzie sugerował, abyśmy dziś pojechali inną drogą.
Takie systemy mogą też wpływać na nasze oszczędności i rozwiązywać problemy. Samochód będzie analizował nasz styl jazdy i podpowiadał, jak możemy oszczędzić więcej paliwa. Nowe samochody prawdopodobnie będą miały instalowane coś w rodzaju czarnej skrzynki, która będzie magazynować dane dotyczące zachowania samochodu na drodze, które w razie wypadku będą mogły zostać użyte, aby dowieść swojej niewinności lub wyegzekwować odszkodowanie od ubezpieczyciela.
Koniec z parkowaniem
Koncerny motoryzacyjne od dawna pracują nad rozwiązaniami, które ułatwią nam parkowanie. Od jakiegoś czasu, nawet w popularnych samochodach spotkamy systemy asystentów parkowania, które pomogą w znalezieniu miejsca parkingowego, a następnie same wykonają manewr. Taki system mają już m.in. Volkswagen, Toyota, czy Kia.
Niedługo nasze samochody będą parkować całkiem same, bez naszej obecności za kierownicą. Takie rozwiązanie tworzy m.in. Ford, Volvo, Audi, czy Honda. W takich systemach podstawowe instrukcje będą mogły być wydawane za pomocą smartfona. Specjaliści mówią, że każdy manewr parkowania jest jednak specyficzny, więc aby samochody mogły robić to w pełni samodzielnie, systemy wciąż muszą zostać dopracowane. Być może będzie na to potrzebne jeszcze kilka lat.
- http://mojafirma.infor.pl/moto/wiadomosci/premiery-i-zapowiedzi/327237,Samoczyszczacy-sie-samochod.html#
- http://www.bankier.pl/wiadomosc/8-nowinek-ktore-niedlugo-beda-w-twoim-samochodzie-3118963.html
- http://www.motonews.pl/
- http://auto.forbes.pl/samochod-ktory-sie-nie-brudzi,artykuly,175894,1,1.html