Korzystanie z aplikacji w celu wzmocnienia komunikacji B2C* niepodzielnie kojarzyło się do tej pory z portalami społecznościowymi. Coraz większą popularność zyskują jednak rozwiązania oparte na darmowych narzędziach Google. Odpowiednio dostosowane do potrzeb różnych użytkowników, pozwalają na zwiększenie efektywności obiegu informacji, przy jednoczesnej optymalizacji wykorzystywanych zasobów, czasu i pieniędzy.
Darmowe usługi Google ułatwiają pracę grupową, prowadzenie firmy i co najważniejsze stanowią bardzo dobrą alternatywę dla komercyjnych, często płatnych rozwiązań. Nic więc dziwnego, że już od dłuższego czasu są idealną bazą dla webmasterów. Skonfigurowane z własną domeną oraz zmodyfikowane za pomocą odpowiednich aplikacji, dostosowanych do potrzeb użytkowników biznesowych, mogą być wykorzystywane zarówno na stronie firmowej, jak również w wewnętrznym intranecie. Oferta aplikacji bazujących na usługach Google jest spora i dostosowana zarówno dla właścicieli małych przedsiębiorstw oraz rozbudowanych korporacji.
Geolokalizacja Google
Jedną z najbardziej znanych aplikacji Google wykorzystywanych w sektorze B2B i B2C jest interfejs programowania GeoSearch pozwalający na dodawanie do własnej strony funkcji geolokalizacji w formie wirtualnej mapy Google Maps czy zdjęcia Google Earth. Usługa znajduje zastosowanie w szczególności w formularzach kontaktowych, dając użytkownikowi możliwość zlokalizowania siedziby firmy. Nowością jest natomiast wykorzystywanie zdjęć pobranych z Google Earth, które pozwalają nie tylko na zaznaczenie konkretnego punktu na mapie, ale również pokazane określonego miejsca wraz z jego najbliższym otoczeniem w trójwymiarze. Dzięki dodatkowym funkcjom możliwa jest współpraca z odbiornikami GPS pozwalająca na planowanie tras czy obliczanie odległości między punktami.
Rys 1. Google Earth
Czat z klientem
Stale zyskującą na popularności nowością są także specjalnie spersonalizowane aplikacje wykorzystujące już istniejące usługi Google, takie jak edytor dokumentów, kalendarz, Google Talk czy iGoogle. Przykładem takiego rozwiązania jest np. połączenie formularza kontaktowego firmy z usługą Google Talk, która pozwala użytkownikowi na odbycie czatu z konsultantem firmy w czasie rzeczywistym. Wypełnianie tradycyjnego formularza z zapytaniem jest czasochłonne, Internautów zniechęca również konieczność długotrwałego oczekiwania na odpowiedź. Problem ten znika, gdy użytkownik może liczyć na natychmiastowy, interaktywny kontakt z help desk. Tego typu usługa szczególnie ceniona jest przez klientów sklepów internetowych, którzy w każdej chwili mogą zapytać o dany produkt czy usługę, warunki dostawy oraz gwarancji. „Wykorzystując opcję wirtualnego czatu, użytkownik natychmiastowo otrzymuje komplet informacji z pierwszej ręki, co w przypadku rosnącej konkurencyjności sklepów internetowych i usług online jest niezwykle istotne” wskazuje Michał Chołuj z firmy Netface.
Aplikacje multimedialne
Dodatkowe możliwości stwarza skomunikowanie prezentacji i filmów na stronie z portalem YouTube. Umieszczenie takiego mechanizmu jest korzystne, gdy na stronie przewidziany jest dział multimedia. Wykorzystywane w tym przypadku aplikacje pozwalają na uporządkowanie wszystkich plików filmowych i zgromadzenie ich w jednym miejscu z podziałem na specjalne kategorie. Przegląd list, poruszanie się po kategoriach czy wyszukiwanie odbywa się dynamicznie i nie powoduje przerwania obecnie oglądanego filmu. Takie rozwiązanie zastosowano m.in. w projekcie Netface realizowanym dla Tatrzańskiego Parku Narodowego, gdzie administratorzy serwisu otrzymali dodatkowo możliwość tworzenia biblioteki multimedialnej zawierającej filmy, audycje oraz reportaże pochodzące z różnych źródeł.
Rys. 2 Multimedia TPN
Lubiany przez Internautów edytor zdjęć Picasa oferuje równie ciekawe możliwości. Aplikacje z wykorzystaniem tej usługi warto wprowadzić na witrynach, gdzie odbywają się konkursy fotograficzne, użytkownicy mogą tworzyć swoje galerie zdjęć lub na forach. Takie rozwiązanie jest nie tylko funkcjonalne oraz również wygodne dla Internautów. Aplikacja nie wymaga dodatkowej konfiguracji i umożliwia edycję i korygowanie zdjęć oraz automatyczne wykrywanie i kategoryzowanie grafik zapisanych na twardym dysku, czy aparacie cyfrowym. Ciekawym rozwiązaniem jest również połączenie edytora zdjęć z komunikatorem Google. Dzięki temu Internauci mogą komentować pliki graficzne w czasie rzeczywistym oraz wymieniać się zdjęciami przy wykorzystaniu systemu Peer to Peer.
Rozszerzone możliwości
Jeśli rozwiązania standardowe to za mało, Google umożliwia tworzenie i utrzymywanie aplikacji webowych za pośrednictwem Google AppEngine. To rozwiązanie korzystne jest dla aplikacji, charakteryzujących się wysokim natężeniem ruchu, ze względu na łatwość w skalowaniu. „Aplikacje na Google AppEngine korzystają z tej samej technologii, co pozostałe usługi Google i mogą łączyć funkcjonalności poszczególnych produktów Google, ale również rozszerzać je, czy też działać zupełnie niezależnie” wyjaśnia Michał Chołuj z Netface. Platforma umożliwia programowanie w trzech językach – java, python oraz go i jest bezpłatna w ramach określonego limitu.
Aplikacje mobilne
Specjalne aplikacje tworzone są również dla użytkowników urządzeń mobilnych. Posiadacze smartphone'ów m.in. z systemem Android mogą korzystać z Google Maps połączonej z systemem nawigacji, oglądać filmy na You Tube, tłumaczyć słowa przy wykorzystaniu Google Translate, udostępniać pliki za pomocą platformy Google Docs, czy też tworzyć własny kalendarz z zadaniami. Bardziej zaawansowane projekty pozwalają na cyfrową obróbkę obrazu, edytowanie bloga utworzonego na najpopularniejszych platformach blogowych, czy też sprawdzenie rozkładu jazdy oraz zakup biletu mpk.
Aplikacje tworzone na usługach Google to ciekawa propozycja zarówno dla małych firm działających w środowisku internetowym, jak również rozbudowanych korporacji. Pozwalają one zaoszczędzić czas, maksymalnie skrócić obieg informacji oraz uprościć komunikację na linii B2C. Nie bez znaczenia jest również, że usługi dostępne w ramach Google Apps są pod względem funkcjonalności dostosowane do potrzeb środowisk biznesowych, łatwe w konfiguracji oraz bezpłatne.
* – B2C (ang. Business-to-consumer) to nazwa relacji występujących pomiędzy firmą a klientem końcowym, często realizowanych za pomocą Internetu, choć nie tylko. Stroną inicjującą transakcje jest firma.
Więcej informacji:
Urszula Holik
Marketing Communication Specialist
kom. 512 77 22 39
tel. +48 784 46 90 48
e-mail: urszula.holik@netface.pl
NETFACE
ul. Jerzego Samuela Bandtkiego 19 / 54
30-129 Kraków
www.netface.pl