MLM, czyli inaczej Multi Level Marketing, marketing wielopoziomowy, sprzedaż bezpośrednia, marketing bezpośredni, network marketing czy też soft marketing. Od wielu lat jest popularną formą zarabiania pieniędzy i sprzedaży. Branża MLM kształtowała się przez wiele lat, a jej środowisko stale rozszerza się o nowe osoby, które pragną samodzielność, wolności finansowej i oderwania się od przysłowiowego etatu. Multi Level Marketing ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Nierzadko temat marketingu sieciowego wzbudza wiele kontrowersji. Czy prawdą jest stwierdzenie, że branżę MLM można kochać lub nienawidzić? Postaramy ci się przybliżyć zalety oraz wady tego systemu, sam zdecyduj. Zapraszamy do lektury.
Zalety MLM
- Elastyczność godzin pracy – każdy z nas uwielbia niezależność i swobodę. MLM zapewnia te dwa aspekty, dzięki którym praca staje się przyjemniejsza. Większość osób uważa, że to największa zaleta branży network marketingu. Jest to duży przeskok, dlatego należy być konsekwentnym w działaniach i skrupulatnie planować dzień. Marketing bezpośredni może okazać się pozytywnym szokiem w szczególności dla tych, którzy wcześniej pracowali w korporacji. Jak wiadomo, w tego typu firmach panują bardzo restrykcyjne zasady, co do godzin, trybu oraz ilości pracy. W branży MLM sam jesteś dla siebie szefem, a każdy kto chociaż raz miał okazję doświadczyć pracy w tych okolicznościach już nigdy nie chce wracać na tzw. etat.
- Praktycznie zerowy koszt startu biznesu – start w branży MLM jest bardzo prosty. Wystarczy rekrutacja i już jesteś na pokładzie firmy, z którą pragniesz rozpocząć swoją przygodę. Dzięki niebywałym możliwościom, jakie daje network marketing nie musisz martwić się praktycznie o nic, żadne detale i papierkowa robota nie będą zaprzątać ci głowy. Biuro, sekretarka czy księgowa nie są ci potrzebne. Jedyne co potrzebujesz to dobry komputer i telefon.
- Podróżowanie po świecie i inne materialne bonusy – kto nie lubi podróży, zwiedzania pięknych miejsc i oglądania zapierających dech w piersiach widoków? no właśnie.. A to nie wszystko. Firmy branży MLM zapewniają nie tylko cudowne wycieczki ale również często nowe samochody prosto z salonu, dla najlepszych liderów. Jest to niesamowita okazja, by poczuć i osiągnąć luksus, który może być w zasięgu ręki.
Wady MLM
- Brak własności – jest to niewątpliwie jedna z największych wad MLM. Wstępując w szeregi marketingu sieciowego należy liczyć się z tym, że firma jest wyłącznie przez nas reprezentowana. Oznacza to, że nie mamy możliwości wejść w jej posiadanie lub otrzymać do niej udziałów. Nie mamy bezpośredniego wpływu na zmianę w jej strukturach, działaniu, kierunku rozwoju czy planowaniu w obrębie ścieżki, którą wybierze firma.
- Brak wpływu na ceny produktów – jest to kolejny, niewątpliwy minus branży MLM. Jako dystrybutorzy firmy, z którą współpracujemy, nie możemy bezpośrednio ustalać cen produktów. Są one nałożone odgórnie od producenta. W efekcie, każdy dystrybutor musi się bardzo postarać, by sprzedać produkt bez konkurencyjnej ceny, na rynku tej samej firmy. Ponadto, nie warto wprowadzać wyprzedaże czy promocje na własną rękę, ponieważ jest to zwyczajnie nieopłacalne.
- MLM mylony z piramidą finansową – złe skojarzenia. Błędnie postrzegany system, który jest klątwą network marketingu. Sporo osób, gdy tylko usłyszy frazę MLM od razu się do niej zniechęca. Dlaczego? Warto się nad tym zastanowić. Dla wszystkich dystrybutorów i liderów marketingu sieciowego przełamanie bariery i stereotypu soft marketingu, jako piramidy finansowej jest bardzo wymagającą pracą. MLM jest w pełni legalnym działaniem.
Redakcja Rankingu MLM przedstawiła plusy i minusy marketingu sieciowego, które według nas są kluczowe. Chcesz podzielić się swoimi przemyśleniami, co do wad oraz zalet i chcesz przedstawić swoje? Koniecznie napisz w komentarzu lub napisz do nas.
Weronika Mielcarek
Project Manager
e-mail: w.mielcarek@rankingmlm.pl
telefon: 690 471 802
Patrycja Nowak
Redaktor Naczelna
e-mail: p.nowak@rankingmlm.pl
telefon: 502 458 043