Rozdzielenie pracy i życia osobistego jest niewątpliwe trudnym zadaniem dla każdego, kto dba o rozwój marki osobistej. Stało się to nie lada wyzwaniem, w szczególności, gdy forma pracy zdalnej jest powszechnie praktykowana. Ważne jest, by nie zgubić się w natłoku obowiązków. Jak to jednak zrobić? Jak utrzymać work-life balance, być efektywnym w pracy i cieszyć się pełnią życia? O tym w dzisiejszym artykule.
Czym jest work-life balance?
Według D.Clutterbuck
(…) Jest to pewna koncepcja, która podkreśla rolę równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym pracownika. Pojawiła się z potrzeby stałego wzmacniania motywacji pracowników. W wielu zakładach pracy zauważono, że mimo stosowania skutecznych dotąd środków motywujących, motywacja podwładnych maleje. Stwierdzono, że duży wpływ na to miało ogólne przemęczenie pracownika. Spowodowane ono było natłokiem obowiązków, do których poza czynnościami związanymi bezpośrednio z życiem rodzinnym i standardowymi obowiązkami w pracy, zaliczyć można częste nadgodziny.
(Źródło: Clutterbuck D., Managing Work-Life Balance, Chartered Institute of Personnel and Development, Londyn 2003.)
Bardzo ważne jest znalezienie sposobu na to, jak żyć w balansie między pracą, a życiem osobistym w różnych formach biznesu, w których bardzo istotnym jest utrzymanie work-life balance.
Reguła 45:15
Czyli nic innego, jak praca w tzw. interwałach. Jest to niewątpliwie efektywny sposób działania. Oznacza to, że przez 45 minut pracujemy w pełnym skupieniu, bez dostępu do różnych rozpraszaczy czasu. Po czym, przez kolejne 15 minut robimy sobie przerwę. W tym czasie warto zrelaksować się i wyjść na świeże powietrze. Nic bardziej nie zwiększa efektywności w pracy, jak przebywanie na dworze. Reguły 45:15 używaj jak najczęściej, aby zwiększyć swoją efektywność. Ponadto, pozwala ona wystarczająco odpocząć Twojemu umysłowi, by przez następne 45 minut pracować produktywnie.
Dobre nastawienie do pracy, jedną z najważniejszych zasad work-life balance
Wpłynie ono pozytywnie zarówno na pracownika, jak i pracodawcę. Jeżeli możesz zadbaj o to, by nie stresować się niepotrzebnie, umów się ze znajomymi, bądź aktywny fizycznie. Unikaj stresowych sytuacji, wprowadź rutynę, dzięki której będziesz mógł poczuć się lepiej i efektywnie zaplanować dzień w i po pracy. Pamiętaj, że dzięki tym działaniom zachowasz motywację i kreatywność, a wzrost twojej produktywności na pewno zostanie zauważony.
Elastyczne godziny pracy
Jedną z bardzo ważnych kwestii są godziny spędzone w pracy. Jak wskazują badania, coraz więcej osób zostaje w pracy po godzinach.
Jak donosi Oko.Press,
“Z badań Hays wynika, że problem dotyka 74 proc. pracujących na pełen etat i takiego samego odsetka osób pracujących na pół etatu.”
Należy zadbać o to, by nadgodziny nie zdarzały się często, dlatego w miarę możliwości, elastyczne godziny pracy na etacie mogą rozwiązać problem. Rozplanuj czas między pracą, życiem osobistym, a przede wszystkim nie przenosić pracy do domu. Gdy jednak tak się zdarza nigdy nie osiągniemy work-life balance, ponieważ utkniemy w korowodzie obowiązków domowych, naprzemiennie z pracą zawodową.
Work-life balance w pracy i życiu codziennym
Mimo wymagań, jakie niesie ze sobą praca, pozostań w zgodzie ze sobą. Pamiętaj że życie to nie tylko harówka, a najbliżsi, rodzina, przyjaciele. Nie zaniedbuj samorozwoju i pasji. Znajdź czas na obowiązki domowe, a przede wszystkim dla siebie. Odnajdź work-life balance i czerp przyjemność z życia.