Wykłada psychologię biznesu na Akademii Leona Koźmińskiego i kilku innych uczelniach, jest właścicielem firmy szkoleniowej, autorem 5 książek oraz fanem psychologii poznawczej i neurokogniwistyki. Fascynują go tematy związane z tym jak procesy psychiczne i sposób myślenia wpływa na sukcesy życiowe i biznesowe. Od 15 lat jest partnerem biznesowym Briana Tracy, który jest jego serdecznym przyjacielem i mentorem w przedsięwzięciach biznesowych.
Kiedy i w jaki sposób odkryłeś swoją pasję do psychologii biznesu?
Chciałem sprawdzić pod kontem naukowym, czy stwierdzenie w stylu – „możesz wszystko” albo „jedyne ograniczenia, które masz to te, które sam sobie tworzysz” czy „kto ma cierpliwość, będzie miał co zechce” są prawdziwe. Chciałem dowiedzieć się co nauka mówi na temat takich, a nie innych sposobów działania ludzi. Zrozumiałem że to, że ktoś coś osiągnął, nie znaczy, że Ty zawsze też to osiągniesz, postępując tak samo. Ludzie są różni, a wiedza na temat tego, jaki jestem może mi pomóc w realizacji moich celów. A potem jeszcze warto sprawdzić, co jest prawdą w zakresie tego, jakie metody są skuteczne w realizacji celów, a jakie są nieprawdziwe. Zacząłem szukać, sprawdzać, prowadzić własne badania i tak to się zaczęło.
Jesteś m.in. wykładowcą psychologii zarządzania na studiach MBA. Czy uważasz, że absolwenci MBA są lepiej przygotowani do roli liderów?
Na pewno są lepiej przygotowani do pracy menedżerskiej. Te studia to ogromny zastrzyk wiedzy, wiele godzin nauki i tworzenia projektów. To naprawdę trudne studia. Ukończenie ich na pewno poszerza kompetencje. Żeby być jednak dobrym liderem, wiedza z MBA nie wystarczy. To jeszcze kwestia wartości, nastawienia, poziomu inteligencji emocjonalnej. Zgłębianie tych obszarów i praca nad sobą nigdy się nie kończy.
Czy masz jakieś rady dla osób, które rozważają podjęcie studiów MBA?
Zapraszam na Akademię Leona Koźmińskiego. To najlepsze studia tego typu w Polsce i nie tylko. Jednak – zachęcam do weryfikacji, czy jest im to potrzebne i do czego.
Na czym polega rola psychologa zarządzania? Kto powinien skorzystać z jego usług?
Nie jest to w żaden sposób regulowane. Ja w mojej pracy czerpię z dwóch źródeł. Mam wiedzę z zakresu psychologii i zarządzania. Teoretyczną i praktyczną. Czerpię też narzędzia z obszaru terapii poznawczo-behawioralnej i stosuję je w pracy z biznesem. Nie jest to zatem oderwane od realnych wyzwań menedżerskich czy firmowych, ale dopasowane do nich i ukierunkowane na rozwiązywanie problemów lub osiąganie celów w obszarze liderskim czy biznesowym. Kto może skorzystać na współpracy ? Każdy, kto ma problemy i cele w swojej karierze oraz chce je osiągnąć szybciej i łatwiej niż na własną rękę.
Co jest dla Ciebie największą wartością w pracy?
Zadowoleni klienci, wyniki, dobra zabawa. Robienie tego co lubię i obserwowanie jak to wpływa na innych i czy jest wartościowe.
Jak osiągnąć sukces w biznesie?
Wiedzieć czego się chce. Szukać tego. Być cierpliwym. Stawiać małe cele i stopniowo je zwiększać. Znać swoje ograniczenia, aby kosztem życia nie pędzić za czymś, co jakość tego życia niszczy. Uczyć się. Spędzać czas z ludźmi, którzy są tam, gdzie my chcemy być. Znać się na czymś, aby być ciekawym człowiekiem w takim towarzystwie. Być gotowym na to, że porażki i niepowodzenia są codziennością w drodze do sukcesu, jak ich nie chcesz, nawet nie zaczynaj. Mieć świadomość tego, że wielu ludzi nie będzie Cię lubić, nie dlatego, że coś z Tobą nie w porządku. Tylko tak to jest. Trzeba mieć dużą odporność psychiczną, wprost proporcjonalną do skali sukcesu, który chcemy osiągnąć.
Jaka jest Twoja opinia na temat budowania marki osobistej online? Czy jest to według Ciebie skuteczny sposób na kreowanie swojego wizerunku?
Kreowanie wizerunku – nie, to sztuczne, źle się kojarzy, jest powierzchowne i nie ma nic wspólnego z wiarygodnością i reputacją. Budowanie marki osobistej – czyli pokazywani innym w profesjonalny sposób, czym się zajmujesz, jak to robisz, dlaczego to jest dla Ciebie ważne – tak. Nie ma skuteczniejszej drogi na dotarcie do innych ludzi w ten sposób. Być autentycznym i profesjonalnym. Profesjonalizm to świadomość mechanizmów i strategii marketingowej, która stoi za budowaniem marki.
Czy jest coś, co wyróżnia naszych polskich handlowców na tle pozostałych populacji?
Intensywność narzekania na warunki, swój los, zewnętrzne okoliczności, historię kraju, porównywanie się. To na pewno jest charakterystyczne, ale nie wiem, jak ma się to do innych populacji. Trzeba by temat zbadać. Moje doświadczenia się nieistotne statystycznie.
Jesteś autorem bestsellerów „Matematyka zaufania” oraz „Anatomia Zmiany”. Dla kogo przeznaczone są te książki? Czy masz jakieś swoje ulubione fragmenty?
„Anatomia Zmiany” jest dla każdego, kto chce zrobić porządek w swoim życiu, przestać robić to co głupie i mu nie służy, rozwijać odwagę i dyscyplinę, redukować strach, brać odpowiedzialność, budować pewność siebie i zaufanie do siebie. To książka dla 20-latka i 50-latka – czytelnicy to potwierdzają. To moja najlepsza książka. Polecam. Jak ktoś chce próbkę, to na stronie www.SebastianKotow.com/Anatomia może sobie ściągnąć bezpłatne 7 rozdziałów. „Matematyka zaufania” jest dla menedżerów i właścicieli firm, którzy chcą osiągać lepsze wyniki, dzięki wykorzystaniu zaufania w swojej pracy. Książka mówi o tym, komu nie warto ufać, komu warto, jak budować, odbudowywać zaufanie oraz jakich błędów nie popełniać.
Na koniec pytanie o dalsze plany. Czym Sebastian Kotow zaskoczy nas w tym roku?
Wróciłem do intensywnej współpracy z Brianem Tracy. Rozpoczęliśmy wspólny projekt – Brian Tracy Business Academy, gdzie w wersji on-line, na żywo, z tłumaczeniem na j. polski, prowadzimy szkolenia dla przedsiębiorców. Więcej o tym projekcie na (www.e-briantracy.pl). Na jesień wchodzą na rynek moje kursy on-line, ale o tym już niebawem. Zachęcam do śledzenia mojego Fan Page na Facebook. A w międzyczasie – dużo aktywności on-line również na Facebook. Zapraszam do odwiedzin.