W poprzednim artykule opisaliśmy Państwu dwie grupy firm, które zyskają na obecnym kryzysie spowodowanym pandemią Koronawirusa. Jednak jak w większości sytuacji – zawsze są dwie strony medalu. Na rynku MLM istnieją również firmy, które z pewnością odczują negatywne skutki. Okazuje się, że niebezpieczny wirus zagraża nie tylko ludzkiemu życiu, ale w konsekwencji również kondycji rynku internetowej sprzedaży. Które firmy MLM stracą na obecnym kryzysie?
Utrudniony kontakt z klientem
To grupa przedsiębiorstw, która najbardziej odczuje spadek sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ musi ona prezentować swój produkt. Są to m.in. firmy oferujące odszkodowania, ubezpieczenia, szkolenia. Trzeba również wspomnieć, że niektóre, takie jak np. Avon lub Oriflame opierają się na zatrudnianiu młodzieży jako konsultantek. W związku z obecną sytuacją zakazu wychodzenia z domów dostarczanie katalogów oraz prezentowanie produktów jest utrudnione. Wielu dystrybutorów wstrzymuje działania, a to skutkuje spadkiem sprzedaży. Duży problem mogą mieć także firmy oferujące fotowoltaiki, urządzenia AGD i produkty droższe niż 1.000 zł, ponieważ umowy były zazwyczaj finalizowane podczas osobistej prezentacji. Wniosek? Możemy spodziewać się spadku sprzedaży nawet długo po ustaniu pandemii, ponieważ będzie mniej chętnych do spotkań w domu.
To, co było, już nie istnieje. Nastała nowa rzeczywistość
W obecnym czasie firmy MLM muszą zmienić system szkoleń, m.in. nauczyć partnerów jak rekrutować i sprzedawać online, jak zarządzać swoim zespołem bez osobistego kontaktu. Kolejnym wyzwaniem jest stworzenie narzędzi do pracy online dla dystrybutorów. Rejestracja partnera i pełna obsługa online jest już standardem. Katalogi papierowe są nie tylko nieekologiczne, ale też i bezużyteczne. Jest bardzo dużo do poprawy na tym rynku.
Brak odzewu firm na pytanie dotyczące podjęcia działań podczas kryzysu
W trosce o naszych czytelników Redakcja portalu RankingMLM niezwłocznie podążyła z pytaniem, jakich działań podjęły się firmy w branży podczas kryzysu. Niektóre zorganizowały plan działania (przeczytacie o nich tutaj) inne „schowały głowę w piasek”, dlatego obawiamy się o ich kondycję.
Spowolnione działanie fabryk
Poważnym zagrożeniem dla firm w Network Marketingu jest szybkie rozprzestrzenianie się Koronawirusa. Restrykcje związane ze spowolnionym działaniem fabryk, blokadami na drogach mogą spowodować opóźnienia i komplikacje w wytwarzaniu produktów. Jest to jeden z najgorszych scenariuszów i może bardzo zaszkodzić firmom, które produkują np. suplementy. Problemem są także zbyt wysokie ceny, które oferują aktualnie niektóre firmy. Wcześniej poprzez swoich dystrybutorów budowały one trwałe relacje z klientami i mogły łatwiej uzasadnić koszty. W dobie zakupów online ciężko kogoś „nabrać” na czterokrotnie wyższą cenę.
Podsumowując…
Idą zmiany lub upadłości. Firmy, które potrafią się dostosować i dopasować strategie do rynku mogą wygrać, jednocześnie ograniczając koszty. Wiele z nich zmienia cały swój model współpracy. Widać też, że niektóre prawdopodobnie niebawem znikną z rynku. Uważamy, że firmy MLM nastawione od razu na rynek międzynarodowy są na wygranej pozycji. Niestety te, działające lokalnie mają słabą szansę rozwoju. Jest to odpowiedni czas, by przemyśleć strategię działania i wprowadzić plany, które zapobiegną kryzysom, a takie z pewnością się jeszcze w przyszłości pojawią. Przypominamy, że posiadamy dostęp do ekspertów, którzy pomogą wdrożyć nowoczesną strategię w firmie i wesprzemy każdą, która się do nas zgłosi.