Z badań przeprowadzonych przez TalentSmart wynika, że świadomość społeczna jest umiejętnością, której brakuje wielu ludziom. Dlaczego? Ponieważ w trakcie procesu komunikacji skupiamy się przede wszystkim na tym, co chcemy powiedzieć, a także jak wpływają na nas słowa, których jesteśmy odbiorcami, a w ogóle nie zwracamy uwagi na odczucia naszych rozmówców. Ludzie są skomplikowani, więc nie możesz mieć nadziei, że zrozumiesz ich bez poświęcenia im całej swojej uwagi oraz, że oni zrozumieją Ciebie.
Na naukę poświęcania uwagi rozmówcy i sprawnej komunikacji warto poświęcić trochę czasu – tak jak nauka obcego języka, wymaga ćwiczeń w praktyce i poznania teorii. Już dzisiaj możesz jednak wyeliminować ze swojego słownika stwierdzenia, które sprawią osobie o bardziej rozwiniętej inteligencji emocjonalnej przykrość.
[next_button color=”blue” link=”http://alterbusiness.info/swiadomosc-spoleczna-kluczem-w-komunikacji-cz-1/”]Zobacz pierwszą część artykułu[/next_button]
5. „Wyglądasz świetnie jak na swój wiek”
Używanie zwrotu „jak na swój” zazwyczaj jest interpretowane jako protekcjonalne i niegrzeczne. Poza tym wytykasz swojemu rozmówcy, że jest stary! A jak wiadomo, człowiek z natury jest narcystyczny – chce w oczach innych wyglądać dobrze, zdrowo i silnie. Powiedz swojemu rozmówcy, że dobrze wygląda. Takie komplementy nie potrzebują uzupełnienia.
6. „Jak już wcześniej mówiłam/mówiłem…”
Każdy człowiek od czasu do czasu czegoś zapomina. Powyższe zdanie brzmi tak, jakbyś czuł się obrażony koniecznością powtarzania się i sugeruje, że czujesz się niepewnie lub uważasz się za mądrzejszego, niż Twój rozmówca.
Jeśli masz zamiar powtórzyć daną informację, pomyśl, co możesz zrobić, aby przekazać ją w jaśniejszy i bardziej interesujący sposób. Wtedy zyskasz pewność, że Twój rozmówca ją zapamięta.
7. „Powodzenia!”
Subtelnie brzmiące zdanie. Czyżby? Wielu ludzi odbiera je jednak negatywnie, ponieważ sugerujesz im, że potrzebują szczęścia, by osiągnąć sukces.
Więc jak inaczej dopingować innych? Wystarczy sformułowanie: „Wiem, że masz to, czego potrzeba”. To zdanie sugeruje Twoją wiarę w rozmówcę i jego umiejętności potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Stanowi to ogromny impuls zaufania i pozwoli Ci się wyróżnić na tle innych, życzących „powodzenia”.
8. „To zależy od Ciebie” lub „Cokolwiek chcesz”
Możesz być obojętny na zadane przez Twojego rozmówcę pytanie. Zadając Ci je jednak, sugeruje on, że liczy się z Twoją opinią.
Jeśli nie wiesz co odpowiedzieć na zadane przez niego pytanie, użyj stwierdzenia: „Nie mam silnej opinii na ten temat, ale powinieneś rozważyć kilka kwestii…”. W ten sposób zasugerujesz rozmówcy, że Ci na nim zależy i jego problem nie jest Ci obojętny.
9. „Cóż, przynajmniej ja nigdy nie…”
To zdanie w agresywny sposób zwraca uwagę na błędy Twojego rozmówcy. Co więc zrobić? Zacznij od przeprosin za popełnione przez siebie błędy. Da Ci to podstawę i dobry grunt do racjonalnej dyskusji i wypracowania wniosków na pewne tematy. Przyznanie do winy jest niesamowitym sposobem na zapobiegnięcie eskalacji konfliktu.
W życiu codziennym prowadzimy setki małych, zazwyczaj nieistotnych rozmów. Wprowadzając zmiany na poziomie mikro, zaczniemy zmieniać nasz świat makro. Podążając za tymi sugestiami zmienimy swój styl prowadzenia nie tylko tzw. „small talk” ale także spotkań biznesowych.
Źródła:
- http://www.entrepreneur.com/article/249911
- http://www.talentsmart.com/articles/9-Phrases-Smart-People-Never-Use-In-Conversation-2147446625-p-1.html