Koniec lata/początek jesieni to zwyczajowo czas sprzedażowych Oskarów. Nadchodzi siódma edycja Polish National Sales Awards, konkursu, który promuje dobre praktyki i standardy sprzedaży. Do 15 września firmy mogą zgłaszać kandydatów; Gala Finałowa będzie miała miejsce 16 listopada. Również w tej edycji wśród kategorii konkursowych znajdziemy „Menedżera sprzedaży bezpośredniej” oraz „Sprzedawcę roku – sprzedaż bezpośrednia”.
Inauguracja Polish National Sales Awards 2015 odbyła się 17 marca br. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W wydarzeniu uczestniczyli eksperci, którzy zaprezentowali nowe trendy i wnioski z obserwacji rynku sprzedaży. Najważniejsze z nich to podkreślenie wysokiego poziomu i potencjału rynku e-commerce. Co jeszcze? Nieetyczne działania są nieopłacalne, a rynek e-commerce jest z racji swojej większej transparentności na takie procedery odporniejszy.
Odbywający się już po raz siódmy Konkurs PNSA jest przeznaczony dla wszystkich pracowników działów sprzedaży, trenerów i pracowników działu obsługi klienta, ale swoje miejsce ma w nim od lat także sprzedaż bezpośrednia. Kto zakwalifikuje się do konkursu jako „Manager sprzedaży bezpośredniej” i „Sprzedawca roku” z branży Direct Selling?
„Sprzedawca roku– sprzedaż bezpośrednia”
O nominację w tej kategorii może starać się każdy sprzedawca działający w obszarze sprzedaży bezpośredniej, MLM, D2D, SLM, party-plan, group-sales rozumianej jako sprzedaż osobista związana z jednoczesnym zamknięciem transakcji, który osiągnął średnie wyniki znacznie przekraczające dokonania innych sprzedawców działających w tej samej organizacji. Warunkiem zgłoszenia do tej kategorii jest ponad 50% udział sprzedaży osobistej kandydata w kontekście jego zakresu obowiązku i osiąganych wyników sprzedażowych. Pod ocenę w tej kategorii będą brane pod uwagę tylko wyniki związane ze sprzedażą osobistą.
„Menedżer sprzedaży bezpośredniej”
O nominację w tej kategorii może się starać każdy menedżer działający w branży sprzedaży bezpośredniej, MLM, D2D, SLM, party-plan, group-sales rozumianej jako zarządzanie sprzedażą osobistą związaną z jednoczesnym zamknięciem transakcji, który przez ostatni rok osiągnął samodzielnie bądź wraz ze swoim zespołem ponadstandardowe wyniki sprzedaży oraz wykazał się umiejętnością tworzenia zespołów sprzedażowych sprzedaży bezpośredniej zgodnie z branżowym kodeksem etycznym, ale również umiejętnością pracy zespołowej i realizowania postawionych celów przy jednoczesnym kreowaniu pozytywnego wizerunku branży. Warunkiem zgłoszenia do tej kategorii jest ponad 80% udział sprzedaży osobistej w osiąganych wynikach sprzedażowych. Pod ocenę w tej kategorii będą brane pod uwagę tylko wyniki związane ze sprzedażą osobistą.
Prezentacje finalistów
Szczegółową procedurę zgłoszenia do konkursu znajdziesz na stronie http://pnsa.pl/ Jednak prawdziwe emocje wzbudza prezentacja wybranych do finału przed Kapitułą Sędziowską. Każdy z trzech finalistów w danej kategorii konkursowej zostanie zaproszony w wyznaczonym przez Polish National Sales Awards terminie (między 21 października a 5 listopada) do przedstawienia zgłoszonego projektu w formie prezentacji przed Zespołem Sędziowskim. W pierwszej części przesłuchania kandydaci będą mieli 20 minut na swoją prezentację. Kolejne 25 minut jest czasem przeznaczonym dla Sędziów na zadawanie dodatkowych pytań. Co będzie oceniane? W branżowych kategoriach pod uwagę brane są najlepsze praktyki w sprzedaży, praca zespołowa i współpraca między pracownikami, angażowanie interesariuszy, kreatywność i innowacyjność, etyka postępowania, osiągane wyniki, forma, sposób, użyte narzędzia i czas prezentacji, umiejętność prezentacji i argumentowania.
Nie tylko konkurs
Cyklicznie organizowany konkurs wyewoluował przez lata w zupełnie nową jakość. Dzisiaj PNSA to raczej porozumienie osób i organizacji promujących sprzedaż pod przewodnictwem Elżbiety Pełki, niż sucha rywalizacja zgłoszonych kandydatów na zwycięzców. W wiadomości prasowej Elżbieta Pełka, pomysłodawczyni konkursu, konstatuje:
PNSA to też prężnie działająca organizacja, która nieustannie, czynnie angażuje się w ważne wydarzenia związane ze sprzedażą i szeroko rozumianym biznesem. Przykład? W dniach 15 i 16 maja Polish National Sales Awards współorganizowało z Wydziałem Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego wydarzenie związane z wymianą doświadczeń z obszaru sprzedaży i zarządzania biznesowego firm z Francji i Polski.
Promocja sprzedaży jest w potrzebna. Sprzedawcy powoli zacierają wrażenie, że proponując produkt, chcą „coś wcisnąć” kupującemu. Sprzedaż nie jest „wciskaniem” tylko wymianą środków na usługi i produkty, które zwiększają standard życia bardziej, niż zamrożone pieniądze.
Sprzedaż potrzebna polskiej gospodarce
Dlaczego promowanie sprzedawców jest takie ważne? Sprzedaż to podstawowa kompetencja potrzebna polskiej gospodarce.
W dzisiejszych czasach nie jest sztuką coś wyprodukować, sztuką jest umieć to sprzedać. Dlatego też idee związane z tym zagadnieniem należy wspierać. Tutaj musimy się bowiem jeszcze wiele nauczyć: w modelach, technikach i innowacjach sprzedażowych mamy jeszcze sporo do nadrobienia. PNSA, wspierając ten kierunek, niezwykle pomaga polskiej gospodarce
– opowiada Jacek Męcina, Sekretarz Stanu w MPiPS w wywiadzie dla PNSA.