Zapraszamy na drugą część cyklu „Edukacja finansowa”. Dzisiaj nasza ekspertka, Magdalena Balcerzak, opowie Ci o drugim nawyku sprzyjającym pomnażaniu bogactwa. Jaki to nawyk? Naprawdę zamożni ludzie zarządzają swoimi pieniędzmi i kontrolują swoje wydatki. Zdziwisz się, gdy zobaczysz, jakie to proste!
Witaj!
W zeszłym tygodniu Twoim zadaniem było zbierać wszystkie swoje rachunki. Czy masz już pierwsze podsumowanie? Sprawdź ile wydałeś na jedzenie, wyjścia, przyjemności, opłaty konieczne… Jest tego więcej, niż Ci się wydawało? Postaraj się przeanalizować sytuację. Zadaj sobie pytanie: które z tych wydatków możesz w jakiś sposób ograniczyć? Może nowa umowa na telefon? Może tradycyjne (i smaczne!) śniadanie w domu zamiast batoników?
Dzisiaj będziemy kontynuować temat, który rozpoczęliśmy tydzień temu. Skoro już wiesz, ile dokładnie i na co wydajesz, podpowiem Ci, jak zarządzać swoimi pieniędzmi, aby ograniczyć ich wydawanie pod wpływem emocji. Pamiętaj – Warren Buffet mawiał: „Nie kontrolujesz emocji, nie kontrolujesz pieniędzy”.
Nawyk 2 – Ludzie bogaci zarządzają swoimi pieniędzmi i kontrolują wydatki
T. Harv Eker tłumaczy, w jaki sposób zarządzać swoim majątkiem, by – robiąc niewiele więcej, niż robiłeś do tej pory – zwiększać jego wartość. Opisuje to w swojej książce: „Bogaty albo biedny, po prostu różni mentalnie”. Najlepsze jest to, że nie trzeba długo pracować na efekt – osiągasz go właściwie natychmiast! Mnóstwo informacji na temat metody zarządzania pieniędzmi Ekera znajdziesz na anglojęzycznych forach i polskich blogach. Piszemy o tym po to, aby pokazać Ci jak tę metodę wykorzystać i natychmiast osiągnąć oczekiwany rezultat. Liczy się przecież najbardziej to, co wdrożymy w życie, a nie to, o czym się słyszy.
A więc co należy zrobić?
Po pierwsze: podziel swoje wydatki na kategorie, a każdej kategorii przypisz odpowiedni procent. Trzeba dobrze się zastanowić, jak dobrać kategorie i jak je „oprocentować”. Ale o tym za chwilę.
Po drugie: Dokonaj rozdziału pieniędzy tuż po ich wpływie na konto; liczą się każde wpływy, np. faktury, czy po prostu z wypłaty.
To właśnie słynna metoda słoików. Jak działa? Na Twoje konto wpływa określona kwota pieniędzy, którą natychmiast dzielisz. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i sam rozliczasz się z podatków, to dobrze byłoby, gdybyś przeznaczył na nie oddzielne konto i od razu przelewał tam pieniądze, które i tak nie są Twoje (oczywiście jeszcze jakiś czas można je dobrze wykorzystać). Wtedy nie będą się „mieszały” z tymi, które realnie posiadasz, które będą dalej nazywane Twoimi 100 procentami. Zostawmy podatki i zajmijmy się tymi 100%. Jak je podzielić?
Ustalmy 6 kategorii:
- ŻYCIE/KOSZTY STAŁE – niech stanowi 55%
- DŁUGOTERMINOWE OSZCZĘDZANIE 10%
- EDUKACJA 10%
- PRZYJEMNOŚCI 10%
- WOLNOŚĆ FINANSOWA 10%
- PIENIĄDZE DLA INNYCH 5%
Ważne jest, aby każda kategoria miała swoje własne konto. Dlaczego masz w ten sposób dzielić wydatki? Otóż udowodniono, że właśnie taki podział przynosi najlepsze efekty.
Pokażę Ci to trochę jaśniej. Tak więc:
Słoik ,,życie/koszty stałe” – przeznaczasz 55% swoich wpływów na życie, czyli na jedzenie, paliwo i mnóstwo innych rzeczy, pozwalających na godne życie, nie tylko egzystowanie.
Słoik ,,długoterminowe oszczędzanie” – odkładasz 10% wpływów. Są to pieniądze na tzw. czarną godzinę, gotowe do użycia w odpowiedniej chwili. Przykładem wykorzystania konta długoterminowego oszczędzania może być następująca sytuacja: masz samochód, a samochód, jak to samochód, lubi się zepsuć i to w najmniej odpowiedniej chwili. Powoduje to tzw. zrywy finansowe, pożyczki i inne niepożądane rozwiązania. Czy nie byłoby prościej, gdybyś miał już wcześniej przygotowane pieniądze? Albo inna sytuacja – nagle wypadną Ci jakieś urodziny, imieniny. Nie musisz kombinować i narzekać, że znowu nadszarpnie to Twój ,,budżet”. Sięgniesz po prostu do konta oszczędzania. Proste?
Słoik ,,edukacja” – edukacja jest bardzo ważna w życiu, nie można żałować na to żadnych pieniędzy.
Słoik ,,przyjemności” – z tego konta możesz zawsze korzystać. Wyjście na pizzę? Na piwo? Kino? Nigdy nie będziesz musiał przejmować się tym, że na to też trzeba zaoszczędzić. Masz na coś ochotę? Nie pożałujesz sobie, mało tego, stać Cię na realizację zachcianki za każdym razem!
Słoik ,,wolność finansowa” – kategoria, w której składasz pieniądze na budowanie kapitału emerytalnego, jakąś okazję inwestycyjną; to pieniądze, które wykorzystasz dopiero po bardzo długim okresie odkładania. To konto, które docelowo ma pomóc uzyskać Ci wolność.
Słoik ,,pieniądze dla innych” – innymi słowy pieniądze na cele charytatywne, ale nie tylko. Będziesz miał świadomość kwoty, jaką możesz przeznaczyć na konkretny cel, co pozwoli Ci na zaznanie finansowego spokoju, a dzięki temu lepiej się żyje.
Jak widzisz sama koncepcja metody słoików jest prosta – tu odłożysz 5%, tam 10%… Tylko, że trzeba ją stosować sukcesywnie, aby się dostosować i wyrobić w sobie nawyk. Posiadając tylko jedno konto, nie jesteś w stanie tego osiągnąć, bo zwyczajnie kwoty się łączą i powstaje jedna kategoria na wszystko. Działa prawo Parkinsona, które mówi, że tyle, ile zarabiasz, tyle wydajesz.
Zadanie na ten tydzień:
Podziel swoje wydatki na 6 kont – idź do banku i załóż takie konta.
Każdą osobę, która zdecyduję się wykonać to zadanie, proszę o przesłanie e-maila na magdalena.balcerzak@eurocash.edu.pl o treści: „Podejmuję wyzwanie”.
W ramach dodatkowej motywacji mam do rozdania kilka gier Eurocash.
Materiał przygotowany na podstawie książki T. H. Ekera: „Bogaty albo biedny, po prostu różni mentalnie”.
Autor: Magdalena Balcerzak