Marketing rekomendacji jest najbardziej naturalną formą reklamy. Liczymy się z opiniami znajomych i sami chętnie polecamy innym sprawdzone produkty, dobrego lekarza, knajpkę, w której można smacznie zjeść albo firmę, z którą warto współpracować. Kiedy polecamy, nie robimy tego dla zysku, ale z troski o bliskie nam osoby i życzliwości.
Każdy sprzedawca, a zwłaszcza ten pracujący w branży marketingu wielopoziomowego, opierającego się przecież na poleceniach i marketingu szeptanym, może wykorzystać naturalny odruch polecania do zdobywania nowych klientów. W teorii jest to proste i oczywiste. Jak jednak pokazuje praktyka, skuteczne zdobywanie poleceń nastręcza wielu sprzedawcom ogromnych trudności.
Jak zatem prosić o rekomendację, aby faktycznie poszerzyć grono klientów zamiast zrażać do siebie ludzi?
Trzeba unikać kliku podstawowych, często popełnianych błędów.
Przede wszystkim jednak należy sobie uzmysłowić, czym tak naprawdę jest polecanie. Wbrew powszechnie panującej opinii nie polega ono jedynie na podaniu numerów telefonu do kilku losowo wybranych znajomych. Polecenie można w skrócie zdefiniować jako kontakt i pozytywną opinię – nie tylko o produkcie, ale również o sprzedawcy.
Polecający, czyli Twój klient, stawia na szali swoją reputację. Jeżeli poleci kogoś lub coś, co nie spełni oczekiwań jego znajomego, ryzykuje pogorszeniem relacji, a w niektórych przypadkach nawet całkowitym jej zerwaniem.
Aby więc klient zechciał cokolwiek zarekomendować, sam musi być do tego w 100 procentach przekonany. To pierwsza i najważniejsza zasada rządzą ca marketingiem rekomendacji – upewnij się, że Twój produkt zasługuje na polecanie.
Błąd nr 1 – niewłaściwy moment
Błąd nr 2 – nachalność albo ogólnikowość
Błąd nr 3 – nieokreślanie grupy docelowej
Błąd nr 4 – sprzedawca nie zasługuje na polecenie
Błąd nr 5 – brak informacji zwrotnej
Błąd nr 6 – sprzedawca dzwoni od razu do znajomych klienta
Błąd nr 7 – brak selekcji kontaktów
Polecenia, zdobywane mądrze i stosowane i umiarem, mogą być wspaniałym motorem napędowym Twojej sprzedaży. Warto więc nauczyć się, jak korzystać z nich skutecznie. Powodzenia!
Źródła:
- http://www.drsprzedaz.pl/artykuly/get/188/jak-sprzedawac-dzieki-poleceniom-
- http://wykorzystajto.pl/1677-promocja-marketing-reklama-firmy-w-internecie_10-bledow-osob-ktore-prosza-polecenia-kontakty-znajomych.html