Praktycznie każdy z nas zadaje sobie to pytanie. Nawyk odkładania rzeczy na później zwany prokrastynacją to wbrew pozorom bardzo duży problem. Nie ma się co oszukiwać, każdy z nas to robi, ponieważ taka jest już nasza ludzka natura. Problem w tym, że nawyk ten może okazać się sporą przeszkodą dla naszej produktywności i skuteczności zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym.
Nawyk odwlekania ważnych spraw jest w Polsce tak upowszechniony, że powinniśmy chyba mieć w godle sylwetkę superbohatera Jutromana. Bohatera, który potrafi zrobić absolutnie wszystko i zarobić każde pieniądze… tyle, że JUTRO.
Prokrastynacja ma ścisły związek z odpowiednim zarządzaniem swoim czasem. Czas jest Twoim najcenniejszym aktywem, cenniejszym od pieniędzy, ponieważ nie możesz go doprodukować ani zarobić. Masz go określoną ilość w dobie, podobnie jak każdy z nas. Twoja produktywność zależy zatem od tego, czy potrafisz go optymalnie wykorzystać.
[next_message styles=”1″ title=”Poniżej kilka wskazówek, które powinny Ci pomóc wyrwać się spod panowania wszechmogącego Jutromana i zacząć wykonywać zadania efektywnie i na czas.„]
1. Wykonuj najważniejsze zadania jako pierwsze każdego dnia. Tak się składa, że zazwyczaj najważniejsze zadania to te najtrudniejsze i zajmujące najwięcej czasu. Dlatego zwykle nie mamy ochoty robić ich od razu. Jednak zabranie się za nie na samym początku jest najlepszym sposobem na ich szybkie zakończenie. Jeżeli zaczniesz od nic nieznaczących bzdur, to może się okazać, że na te naprawdę ważne po prostu zabraknie Ci czasu.
2. Zapisuj swoje zadania na kartce lub w kalendarzu np. Google. Tworzenie list z zadaniami do wykonania jest pierwszym i bardzo ważnym krokiem do tego, aby te zadania zostały wykonane. Jeśli coś jest tylko w Twojej głowie bardzo łatwo będzie Ci powiedzieć „zrobię to później”, albo w ogóle o nich zapomnieć. Gdy coś jest zapisane na trwałym nośniku informacji (a wierz mi, że Twój mózg, choć jest najpotężniejszym komputerem, to jednak do tej grupy nie należy) znacznie trudniej będzie Ci odłożyć takie zadanie na później. Nawet jeżeli jesteś mistrzem w odkładaniu, z pewnością Twoja lista nie pozwoli Ci o tym zadaniu zapomnieć.
3. Podziel zadania na mniejsze bloki (części). Zastanów się, jakie kroki są potrzebne abyś wykonał całe zadanie i od razu zabierz się za pierwszy. Duże zadania często nas przerastają, ponieważ wydają się niewykonalne. Ale to tylko iluzja. Gdy podzielisz je na poszczególne kroki, okaże się, że jednak tak nie jest. Znacznie łatwiej jest się zabrać do łatwego elementu dużego zadania niż od razu do wielkiej całości. Jest to bardzo skuteczna sztuczka pozwalająca przeramować zadanie w Twoim umyśle, która w łatwy sposób eliminuje wrażenie, że stojące przed Tobą zadanie jest trudne i bardzo czasochłonne.
4. Wyrób w sobie nawyk „zrobię to TERAZ”. Podejmij świadomą decyzję, że wyrwiesz się spod panowania Jutromana i zaczniesz wykonywać każde zadanie od razu. Za każdym razem, gdy stoisz przed jakimś zadaniem do wykonania powiedz sobie:
„Nie odłożę tego na później, zrobię to właśnie teraz”
Zobaczysz, że w momencie gdy jesteś świadomy odkładania zadań na później, znacznie łatwiej będzie Ci zabierać się za pewne rzeczy od razu, a w dodatku poczujesz się znacznie lepiej, ponieważ każde wykonane zadanie podnosi Twoją samoocenę.
5. Przestań być perfekcjonistą. Ta przypadłość często sprawia, że odkładamy rzeczy w nieskończoność. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ jeżeli będziesz czekał na odpowiednie samopoczucie, wystarczającą ilość czasu, wystarczającą ilość energii, piękną pogodę etc., to się w życiu nie doczekasz. W efekcie zamiast zrobić coś idealnie, nie zrobisz tego wcale.
Lepiej jest zrobić coś efektywnie i potem ewentualnie wprowadzać modyfikacje i usprawnienia, niż nie zrobić tego wcale, prawda?
6. Nagradzaj się za każde wykonane zadanie. Jeżeli stworzysz w umyśle asocjację wykonanego zadania z nagrodą, to ich efektywne wykonywanie będzie Ci się kojarzyć z przyjemnością, a tym samym znacznie prościej będzie Ci się zabierać za kolejne. Kto nie lubi czuć się przyjemnie?
[/next_message]
Zgodnie z zasadą „zrobię to teraz”, zacznij wdrażać te wskazówki od zaraz, a nie od jutra, tak jak prawdopodobnie podpowiada Ci w tej chwili w głowie Twój osobisty Jutroman.
Nie musisz wprowadzić wszystkich od razu, zacznij od jednego i wprowadzaj je sukcesywnie (podziel zadanie na mniejsze bloki).
A jak u Ciebie wygląda kwestia prokrastynacji? Masz z nią problem? Stosujesz te techniki? A może masz jeszcze inne, które pomagają Ci w walce z Jutromanam? Jeżeli tak podziel się nimi w komentarzu.
Damian Krawczyk
Oryginalny artykuł: http://damian-krawczyk.pl/jak-nie-odkladac-na-pozniej/