Mentor, mistrz, nauczyciel, preceptor – wszystkie te nazwy odnoszą się do postaci przewodnika, doświadczonego w danej dziedzinie człowieka, który ma coś ważnego do przekazania. Pojęcie mentoringu staje się coraz bardziej modne, chociaż tak naprawdę relacja uczeń-mistrz ma się doskonale od wieków.
W średniowieczu na przykład doskonale funkcjonowała instytucja mistrza cechowego – doświadczonego, cieszącego się szacunkiem i uznaniem rzemieślnika, który miał własny warsztat (pracownię) i prawo do nauczania. Terminowali u niego uczniowie, dla których mistrz stanowił autorytet absolutny, był niemalże bogiem. Możliwość terminowania u dobrego mistrza cechowego była czymś niezwykle pożądanym, ponieważ zapewniała dobry życiowy start i możliwość zrobienia kariery.
Czasy się zmieniły, ale mentor z prawdziwego zdarzenia nadal jest osobą na wagę złota. Przewodnik, który wprowadzi nas w arkana zawodu, odsłoni biznesowe tajemnice i uchroni przed popełnieniem błędów, wskazując właściwą drogę – kto z nas nie chciałby spotkać takiej osoby, zwłaszcza na początku swojej kariery? W firmach marketingu sieciowego rolę tę powinien pełnić sponsor, ewentualnie lider grupy, rzeczywistość nie zawsze jednak spełnia nasze oczekiwania. Tymczasem stworzenie wartościowej relacji z mentorem z prawdziwego zdarzenia może mieć kolosalne znaczenie dla dalszego rozwoju naszej zawodowej (ale nie tylko) kariery i zdecydowanie ułatwić i przyspieszyć moment, w którym zaczniemy odnosić prawdziwe sukcesy na danym polu.
Mentor idealny
Mentoring bywa czasem mylony z coachingiem. W odróżnieniu jednak od trenera, mistrz nie pracuje nad postawami i zachowaniami podopiecznego, inspirując go do samodzielnego szukania odpowiedzi i wprowadzania zmian, ale rozwija go w konkretnym obszarze, przekazując mu swoją wiedzę, doświadczenie i umiejętności.
Dobry mentor powinien więc wyróżniać się kilkoma ważnymi cechami. Przede wszystkim musi być autorytetem w dziedzinie, którą się zajmuje i w ramach której ma rozwijać swojego ucznia. Po drugie, liczy się jego doświadczenie – im większe, tym lepiej. To jednak nie wystarczy. Aby dobrze pełnić swoja rolę, mentor musi być szczerze zainteresowany przekazaniem swojej wiedzy – powinno mu zależeć na tym, aby jego podopieczni nauczyli się jak najwięcej.
Aby skutecznie przekazywać wiedzę, niezbędne są dobre umiejętności komunikacyjne i kompetencje interpersonalne. Mentor z prawdziwego zdarzenia wspiera swoich podopiecznych, dodając im otuchy i odwagi oraz zachęcając do wysiłku i podejmowania wyzwań. Taka osoba cieszy się, kiedy widzi, że jej działania przynoszą skutek, a uczniowie odnoszą sukcesy. Mentor nie może być zazdrosny o swoją pozycję, musi liczyć się z tym, że jego podopieczni go „przerosną”.
Warto zatem mieć oczy szeroko otwarte i rozglądać się za osobami, które mogłyby nam pomóc. A kiedy już uda nam się znaleźć mentora, przestrzegajmy kilku zasad pielęgnowania niezwykle cennej relacji uczeń – mistrz.
Priorytet – relacja z mentorem
Równie ważne jak pielęgnowanie relacji z potencjalnymi lub stałymi klientami i partnerami biznesowymi jest podtrzymywanie relacji z mentorami. Tak, mentorami – najlepiej mieć ich kilku, a każdy z nich może nas wspierać w innej dziedzinie życia czy biznesu. Postaraj się podzielić swój czas równo pomiędzy swoich klientów i nauczycieli. Czas na rozmowy, dyskusje czy wspólne działania z mentorem powinien stać się Twoim priorytetem, jeśli naprawdę chcesz coś osiągnąć.
Nastawienie początkującego
Wieki temu każdy starający się o przyjęcie do cechu był zobowiązany do przejścia wieloletnich nauk i treningu i zaliczanie kolejnych, ściśle określonych stopni terminatora i czeladnika zanim mógł mieć nadzieję na uzyskanie tytułu mistrza cechowego. Jeśli przyjmiesz takie samo nastawienie adepta, które pozwoli, aby wpływ i doświadczenie innych kształtowały Twoją ścieżkę kariery, stworzysz przestrzeń potrzebną, aby uświadomić sobie wartość relacji mistrz – uczeń. Uczysz się na cudzych błędach i wzorujesz na cudzych sukcesach, przynajmniej do momentu, w którym poczujesz, że czas stanąć na własnych nogach. Wtedy możesz powiedzieć, że uczeń przerósł mistrza.
Bądź uprzejmy, ale nieustępliwy
Nawiązanie relacji z mentorem wcale nie jest łatwe – takie osoby raczej nie narzekają na nadmiar wolnego czasu. Może się więc okazać, że samo wybranie osoby, którą chciałbyś widzieć w roli swojego mentora będzie o wiele prostsze niż umówienie się na spotkanie z nią. Aby to osiągnąć, musisz być cierpliwy, a jednocześnie nieustępliwy i „uprzejmie naciskać”. Aby wpisać się w rozkład dnia zajętej osoby, nie wystarczy jeden telefon lub e-mail – takie próby należy konsekwentnie, do skutku ponawiać. Liczy się zarówno częstotliwość, jak i sposób, w jaki podchodzimy do przyszłego mentora. Bądź pewny, czego chcesz i wyrażaj to jasno i konkretnie. Oczekuj na odpowiedź, która zapewne nie nadejdzie od razu. Warto się starać, jeśli gra toczy się o naprawdę cenną relację.
Wyciągnij jak najwięcej
Kiedy już znajdziesz swojego biznesowego mentora i nawiążesz z nim kontakt, postaraj się wyciągnąć z tej relacji jak najwięcej. Aby tego dokonać, spokojnie przemyśl i ustal, a najlepiej spisz, swoje cele. Zastanów się, czego oczekujesz od mentora, w czym i jak może Ci pomóc? Bądź precyzyjny. Następnie razem ustalcie, jak będzie przebiegać Wasza współpraca, kiedy, jak często i gdzie będziecie się spotykać, co powinno pozostać między Wami. Przygotujcie się również na ewentualność, że Wasza relacja mistrz – uczeń nie zadziała.
Ważne jest Twoje nastawienie. Bądź otwarty na wskazówki, pomysły, ale także na krytykę. Zadawaj sensowne pytania, proś o informacje zwrotne i dobrze je wykorzystaj. Szanuj swojego mentora i jego czas, okazuj mu wdzięczność.
Podziel się z innymi
Kiedy już nawiążesz relacje z osobami, które pomogą Ci się doskonalić, nie zapominaj o innych i szczodrze zarządzaj swoim czasem. Pamiętaj o przysłowiu „Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie” i przekazuj dalej zdobytą wiedzę i doświadczenie, stając się mentorem dla innych, mniej doświadczonych i szukających wsparcia osób. Pomóż im osiągnąć ich cele.
Na koniec cytat przypisywany Bernardowi z Chartres, który warto zapamiętać:
Jesteśmy karłami, którzy wspięli się na ramiona olbrzymów. W ten sposób widzimy więcej i dalej niż oni, ale nie dlatego, ażeby wzrok nasz był bystrzejszy lub wzrost słuszniejszy, ale dlatego, iż oni dźwigają nas w górę i podnoszą o całą gigantyczną wysokość.
Źródła:
- http://www.success.com/article/3-tips-for-cultivating-mentor-relationships
- http://www.success.com/article/4-steps-to-getting-the-most-out-of-mentorship
[next_message styles=”4″ title=”Poznaj firmy sprzedaży bezpośredniej, działające oficjalnie i nieoficjalnie na polskim rynku„]
Czym jest E-przewodnik?
To kompilacja złożona z nazw i danych firm marketingu bezpośredniego działających legalnie. Zawiera dwa rodzaje informacji.
Szczegółowe opisy odnoszą się do liderów oraz firm, które zgłosiły chęć udziału w akcji „Wielcy z Wyboru” i wsparły finansowo jedną z 3 fundacji, za co serdecznie im dziękujemy! Firmy oraz managerowie – nasi „Wielcy z Wyboru” – zostaną uhonorowani specjalnym znakiem akcji, a także wyróżnieni w specjalnym dziale „Wielkich z Wyboru” w najnowszym, styczniowym wydaniu naszego czasopisma.
Dane adresowe należą do firm, które nie wyraziły chęci udziału, ale działają oficjalnie lub nieoficjalnie na polskim rynku.
[/next_message]