Druga piątka spośród dziesięciu najlepszych sprzedawców wszech czasów wytypowanych przez amerykański magazyn biznesowy „Inc.” Ludzie, którzy znaleźli się na tej wyjątkowej liście, byli lub są obdarzeni niezwykłym talentem, a w sztuce sprzedaży osiągnęli poziom mistrzowski. Ich sposoby pracy, podejście do klientów i pracowników, a także pasja, z jaką wykonywali swoje obowiązki, mogą być inspiracją dla każdego z nas. Ostatecznie w pewnym sensie wszyscy jesteśmy sprzedawcami, nawet jeśli zawodowo zajmujemy się czymś innym.
Erica Feidner, czarodziejka fortepianów
–
Erica rozpoczęła naukę gry na pianinie w wieku trzech lat, a sześć lat później sama udzielała już pierwszych lekcji innym. Sporo koncertowała, rozwijając swoją muzyczną pasję. Niestety, jej karierę muzyka przerwał wypadek na nartach i kontuzja kciuka. Zajęła się więc sprzedażą instrumentów prestiżowej marki Steinway. W międzyczasie ukończyła podyplomowe studia marketingowe. Szybko stała się najlepszym sprzedawcą w firmie i utrzymała tę pozycję przez osiem kolejnych lat.
Klienci porównywali ją do żywiołu. „Nie dlatego, że wywiera na nich presję, ale ponieważ po spotkaniu z nią wielu odkrywało w sobie muzyczne ambicje, o które nigdy wcześniej się nie podejrzewali. Te ambicje łączyły się z nieodpartą chęcią zakupu profesjonalnego fortepianu, bez którego nagle nie wyobrażali sobie dalszego życia, nawet jeśli miało to obciążyć zarówno ich salony, jak i konta bankowe” – pisał o Feidner James Stuart, dziennikarz „The New Yorker” i jeden z oczarowanych przez nią klientów.
Ron Popeil i zaraźliwy entuzjazm
–
Jego żywiołowość umożliwiła stworzenie rynku odbiorców dla produktów takich jak Solid Flavor Injector (strzykawka do nadziewania żywności), Mr. Microphone (poręczny nadajnik radiowy) czy Showtime Rotisserie (mały rożen, reklamowany słynnym hasłem „Nastaw i zapomnij”) i wielu innych podobnie niezbędnych w codziennym życiu gadżetów. Słynne jest również inne jego powiedzonko: „Ale uwaga, to jeszcze nie wszystko!”
„Potrafię stworzyć rynek dla każdego wymyślonego przeze mnie produktu tak samo dobrze lub lepiej niż ktokolwiek na tej planecie. Emanuję pasją i pewnością siebie. Ludzie to widzą i wiedzą, że to prawda” – mówił w wywiadzie dla „Inc.”
Larry Ellison, agresywny biznesmen
–
Sam Ellison jest uznawany (a raczej oskarżany) za twórcę zwyczaju pozyskiwania klientów za wszelką cenę. Słynie również ze zwoływania managerów sprzedaży w środku nocy i w weekendy, aby przepytywać ich z nieudanych transakcji lub niewykorzystanych możliwości.
Ellison, którego majątek szacowany jest w miliardach dolarów, w 2010 roku zajmował trzecie miejsce na liście najbogatszych ludzi w Ameryce. Dwa lata temu kupił sobie wyspę Lanai na Hawajach, za którą zapłacił ponad 500 milionów dolarów.
Zig Ziglar i motywacja poprzez wizualizację
–
Szczególny nacisk kładł na wyznaczanie i osiąganie celów, a także utrzymywanie wysokiego poziomu motywacji poprzez nieustanną wizualizację sukcesu. On sam po wojnie przez 20 lat odnosił wielkie sukcesy w handlu. Napisał 15 książek, w tym „Do zobaczenia na szczycie”, „Droga na szczyt”, „Poradnik lidera: Jak działać, gdy znajdziemy się na szczycie” i „Ponad szczytem”.
On również pochodził z ubogiej wielodzietnej rodziny i zaczynał karierę zawodową od sprzedawania garnków i polis ubezpieczeniowych. Doszedł jednak do wniosku, że najlepsze, co może zaoferować swoim klientom, to jego własny optymizm i energia. W latach 50. zaczął przemawiać, jednak dopiero 20 lat później uczynił z tego swojej jedyne, pełnoetatowe zajęcie, które przyniosło my fortunę (za jeden wykład płacono mu 50 tysięcy dolarów).
Sam często podkreślał, że punktem zwrotnym jego życia był moment, w którym się nawrócił i oparł swoje nauczanie na prawdach biblijnych. „Dostaniesz w życiu wszystko, co chcesz, jeśli będziesz pomagał innym w osiąganiu ich celów” – mawiał.
Napoleon Barragan
–
Wkrótce po pojawieniu się handlu internetowego Barragan zarejestrował domenę mattress.com i zaczął czerpać zyski ze sprzedaży on-line. Wszystko to w czasach, kiedy naprawdę znikoma ilość przedsiębiorców postrzegała Internet w kategoriach kanału sprzedaży.
Co ciekawe, Napoleon Barragan, urodzony w Ekwadorze, rozpoczął swoją karierę sprzedawcy od handlowania piwem i wodą gazowaną. Za „biuro” służył mu grzbiet osła… W latach 70. wyemigrował do Stanów Zjednoczonych wraz ze swoją żoną i za pożyczone od niej dwa tysiące dolarów założył własną firmę. Inspiracją do jej stworzenia była reklama Dial-A-Steak, firmy, która zajmowała się sprzedażą mięsa przez telefon. Jego pomysłowość i zdolności przewidywania nadchodzących trendów w sprzedaży przyniosły mu sukces i pokaźne zyski.
Źródła:
http://www.inc.com/ss/10-greatest-salespeople-of-all-time
http://odcblog.com/2011/06/28/10-of-the-greatest-salespeople-of-all-time-erica-feidner/
http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/630596,Miliarder-kupil-ananasowa-wyspe-na-Hawajach
http://askville.amazon.com/Napoleon-Barragan-talks/AnswerViewer.do?requestId=51348103
http://www.nytimes.com/2012/11/29/business/zig-ziglar-86-motivational-speaker-and-author.html?_r=0