Kontakty z odpowiednimi osobami są dla każdego biznesmena na wagę złota. Networking to sztuka budowania relacji, dzielenia się informacjami i znajdowania wsparcia dla swoich projektów i pomysłów biznesowych. Wiele osób jednak boi się opuścić komfortową strefę własnej, dobrze znanej branży i nawiązać kontakty poza nią – a takie właśnie znajomości mogą znacznie poszerzyć nasze horyzonty i zainspirować do zupełnie nowych działań.
Jak skutecznie zdobyć nowe kontakty i poszerzyć sieć swoich znajomych? Oto porady ekspertów z Young Entrepreneur Council, organizacji non-profit ze Stanów Zjednoczonych, wspierającej przedsiębiorców.
1. Wolontariat
Poszukaj organizacji, która zajmuje się interesującym Cię obszarem, i zaproponuj, że popracujesz u nich kilka godzin w miesiącu jako wolontariusz. To świetny sposób na wyjście poza codzienną rutynę, zdobycie nowych umiejętności i poznanie osób, które mają podobne wartości i zainteresowania, ale pracują w różnych branżach. Razem możecie stworzyć coś naprawdę wyjątkowego.
2. Znajdź skrzydłowego
Taka osoba będzie bardzo pomocna podczas wielu networkingowych spotkań. Będąc z kimś znajomym czujesz się pewniej, a kiedy zaczniecie interesującą rozmowę, inni ludzie chętnie do Was dołączą. Taki tandem sprawdza się zwłaszcza w sytuacji, kiedy Twój znajomy jest obeznany z dziedziną, o której Ty nie masz zbyt wielkiego pojęcia. Nawet jeśli nie zawrzesz żadnej nowej znajomości, będziesz mógł lepiej poznać swojego „skrzydłowego”.
3. Organizuj eventy
Zamiast brać udział w kolejnym spotkaniu, gdzie jesteś jednym z wielu gości, postaraj się sam je zorganizować. Jako gospodarz Ty sam oraz Twoja zawodowa przestrzeń będziecie w centrum zainteresowania. Ponadto taka zamiana ról – z uczestnika do organizatora – ułatwi nawiązywanie i prowadzenie rozmowy oraz zniweluje presję przychodzenia na spotkanie z opracowanym wcześniej planem lub misją.
4. Po prostu zacznij
Tak naprawdę jedyne co musisz zrobić, to zacząć. Przestań o tym myśleć i rozważać opcje, a zacznij to robić. Jeśli chcesz stać się poważaną osobą, zacznij od czytania wartościowych pozycji na wybrany temat. Następnie zacznij się spotykać z ludźmi z tej interesującej Cię branży. Potem zacznij uczestniczyć w eventach. Potem zacznij o tym pisać i opowiadać. W końcu zostaniesz prawdziwym ekspertem, a to najpewniejszy sposób na stworzenie szerokiej sieci kontaktów!
5. Pytaj o rekomendacje
Popytaj doświadczonych inwestorów i managerów, z którymi się spotykasz, jakich przedsiębiorców naprawdę podziwiają. Oni zawsze mają długą listę firm, z którymi współpracowali i być może pomogą Ci nawiązać kontakty z biznesmenami z różnych przedsiębiorstw i spółek, których nie poznasz w inny sposób.
6. Uaktywnij się w mediach społecznościowych
Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest to świetne kanały komunikacyjne, które – umiejętnie wykorzystane – pozwolą Ci nawiązać wiele nowych kontaktów z ludźmi z różnych branż. Niezwykłe zdjęcia, oryginalne wpisy i ciekawe treści sprawią, że zyskasz grono fanów, którzy będą śledzić Twoje poczynania w sieci. Wzbudź zainteresowanie, a pozytywna opinia o Tobie szybko się rozprzestrzeni.
7. Dołącz do organizacji biznesowych
W Polsce, wzorem Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej, powstaje coraz więcej organizacji zrzeszających ludzi biznesu, które są nastawione na networking, organizują spotkania, szkolenia i eventy, podczas których można wymienić wizytówki z ludźmi z wielu różnych branż, którym także zależy na poszerzaniu sieci kontaktów. Takie spotkania będą dobrym ćwiczeniem z wychodzenia poza własną niszę, a przy okazji pozwolą Ci się zorientować, jak przedstawiciele innych branż postrzegają Twoją działalność.
Na podstawie:
http://www.success.com/article/8-ways-to-expand-your-network-today