Podczas niedawno zakończonych Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej oczy całego świata zwrócone były na Brazylię. Mundial stał się jednocześnie pretekstem do ożywionej dyskusji na temat sytuacji gospodarczej tego południowoamerykańskiego kraju, a bajońskie sumy wydane na przygotowania do imprezy budzą kontrowersje wobec ogromnej biedy i nierówności społecznych, jakie ciągle panują w Brazylii. Jak wygląda i jak się rozwija Multi-Level Marketing w tym państwie?
Czwarty rynek na świecie
—
W Brazylii, która jest największym pod względem i powierzchni (8,5 mln km²) i zaludnienia (około 200 mln mieszkańców) krajem w Ameryce Południowej, działa według danych WFDSA ponad 6 milionów sprzedawców bezpośrednich. Przedsiębiorczy Brazylijczycy doceniają osobisty kontakt z dystrybutorem oraz, podobnie jak ich odpowiednicy w innych krajach, uwielbiają nawiązywać relacje, wymieniać się informacjami i dzielić doświadczeniami. Sprzedaż grupowa natomiast właściwie w Brazylii nie istnieje.
Wysokie obroty firmy MLM działające w Brazylii zawdzięczają nie tylko rekomendacjom wśród rodziny i znajomych (a warto podkreślić, ze Brazylijczycy są bardzo towarzyscy, więc krąg ich znajomych jest zwykle bardzo szeroki; rodziny też nie należą do małych), ale również sporej dawce… współczucia (!).
—
Brazylijczycy są niezwykle altruistyczni i kupują od przedstawicieli kierowani chęcią pomocy
– tłumaczy dyrektor wykonawcza Associacao Brasileira de Empresas de Vendas Diretas (brazylijskie stowarzyszenie sprzedaży bezpośredniej), Roberta Kuruzu.
Altruistyczne społeczeństwo cierpiące na deficyt tradycyjnych, detalicznych sieci handlowych na sporych połaciach kraju oddalonych od głównych miast – nietrudno zrozumieć, dlaczego sprzedaż bezpośrednia rozwija się w Brazylii tak dynamicznie. Dzięki sieciom dystrybutorów konsumenci, którzy nie mają dostępu do sklepów, mogą zaopatrzyć się w różnego rodzaju produkty.
Jeśli już o produktach mowa, to prym wiodą kosmetyki, perfumy i przybory toaletowe, które stanowią niemal 90 procent całego rynku. Roberta Kuruzu przewiduje jednak wzrost sprzedaży innych kategorii towarów, jak suplementy diety, artykuły gospodarstwa domowego i ubrania.
—
Multi-Level Marketing – Główni gracze
—
Dwie najważniejsze i najlepiej prosperujące firmy MLM w Brazylii to rodzima Natura Cosméticos SA oraz Avon Cosméticos Ltda, które łącznie w roku 2013 miały mniej więcej połowę wartości całego rynku. Podczas gdy Avon zmaga się ze stałym rozwojem handlu detalicznego, tracąc udziały w kosmetycznym rynku, Naturze udało się zwiększyć obroty, ale jej udziały w rynku wzrosły tylko nieznacznie.
Natura to firma o długich tradycjach – powstała w 1959 roku. W roku 2006 po raz pierwszy jej obroty przekroczyły miliard dolarów. Obecnie działa na siedmiu rynkach (6 krajów Ameryki Południowej oraz Francja) i może się pochwalić 1,5-milionową rzeszą dystrybutorów. Oferuje szeroką gamę produktów: kosmetyków do makijażu, przyborów toaletowych, perfum, artykułów gospodarstwa domowego i wiele innych. Jest znana ze swojego zaangażowania w ochronę i dbałość o środowisko naturalne.
Multi-Level Marketing i sprzedaż bezpośrednia – perspektywy
—
Multi-Level Marketing ma to do siebie, że doskonale rozwija się w krajach dotkniętym kryzysem lub trudnościami ekonomicznymi. Rozwojowi branży sprzyja wysoka stopa bezrobocia, ponieważ wtedy staje się ona głównym lub uzupełniającym źródłem dochodów, a determinacja osób współpracujących z firmami marketingu sieciowego wzrasta. Przy niskich obecnie wskaźnikach bezrobocia w Brazylii ilość osób zajmujących się sprzedażą bezpośrednią pozostaje na stałym poziomie, a nawet, w niektórych firmach, ma lekką tendencję spadkową. To z kolei przekłada się na wyrównany poziom sprzedaży, co przyczynia się do stabilnego tempa wzrostu jej wartości w 2013 roku.
Największym wyzwaniem stojącym dzisiaj przed firmami marketingu wielopoziomowego w Brazylii jest rosnąca konkurencja ze strony innych kanałów sprzedaży, takich jak sprzedaż internetowa oraz w punktach sprzedaży detalicznej.
—
Sprzedawcy bezpośredni zdają sobie z tego sprawę i tworzą swoje oferty od nowa, udoskonalając wachlarz produktów, sposoby promocji i dystrybucji oraz wprowadzając nowości.
Najważniejsze pytanie brzmi: Czy typowe firmy sprzedaży bezpośredniej będą w stanie ewoluować i wprowadzać elementy innych kanałów sprzedaży, tworząc bardziej atrakcyjne dla współpracowników i klientów hybrydy?
W Brazylii logistyka i inwestycje w infrastrukturę będą kluczowe dla branży sprzedaży bezpośredniej i całej gospodarki. Aby pokonać kłopoty finansowe firmy marketingu sieciowego działające w tym kraju będą musiały zaangażować się w podnoszenie poziomu usług oferowanych swoim przedstawicielom i klientom
– dodaje Kuruzu.
Multi-Level Marketing charytatywnie
—
Brazylijczycy zawdzięczają firmom MLM nie tylko możliwość zarabiania pieniędzy i nabywania produktów, ale także bardzo bezpośrednią pomoc dla najbiedniejszych. Dobrym przykładem jest firma MonaVie i wspierany przez nią projekt MORE. Jego cel jest ściśle określony – to pomoc rodzinom z brazylijskich dzielnic nędzy, tak zwanych faweli, które otaczają duże miasta. Od momentu powstania projektu w 2005 roku dziesiątki tysięcy ludzi otrzymało pomoc w postaci żywności, schronienia, czy środków na edukację.
MORE, dzięki milionom dolarów przekazanych przez MonaVie i tysiącom godzin pracy oferowanych przez wolontariuszy, realizuje programy edukacyjne, dożywia dzieci w ramach codziennych posiłków, znajduje bezdomnym dach nad głową, organizuje szkolenia zawodowe, zapewnia opiekę dentystyczną, a przede wszystkim stara się zapewnić emocjonalne wsparcie. W tak zwanych „Believers school” wolontariusze spędzają czas z brazylijskimi dziećmi, bawią się z nimi, tańczą, śmieją się i przytulają – jednym słowem, zapewniają im, choć przez kilka godzin, namiastkę normalnego, szczęśliwego dzieciństwa.
●
Źródła:
- http://directsellingnews.com/index.php/view/direct_sellings_billion_dollar_markets6
- http://www.euromonitor.com/direct-selling-in-brazil/report
- http://www.themoreproject.org/