W maju przeprowadzono badanie na temat polskich mam i ich zwyczajów zakupowych. Jakie są polskie mamy i jak robią zakupy – na to pytanie szukali odpowiedzi ankieterzy z Domu Badawczego Maison. Okazało się, że mamy z Polski są raczej zadowolone z życia, mimo wielu życiowych ról, które muszą ze sobą pogodzić. Najwięcej radości dają im właśnie dzieci, rodzina i mąż bądź życiowy partner. Natomiast najmniej zadowolone są z ilości wolnego czasu, pracy i finansów.
Oblicza mam
Mamy łączy jedno – posiadają dzieci. Dzieli je natomiast o wiele więcej – podejście do życia, wizja macierzyństwa, sposoby wychowania dzieci, a także styl robienia zakupów, podejście do marek i komunikacji marketingowej.
Badaniem Maison objęto 1000 Polek, których dzieci nie przekroczyły jeszcze 12 roku życia. W efekcie wyłoniono i scharakteryzowano sześć podstawowych kategorii mam:
1. Spełnione życiowo
To największa grupa, obejmująca 23 procent ankietowanych. Mamy spełnione życiowo dążą do życiowej równowagi, udaje im się połączyć obowiązki rodzinne i zawodowe i jeszcze wygospodarować trochę wolnego czasu dla siebie. To silne kobiety, dla których perfekcyjnie wysprzątany dom z pewnością nie jest życiowym priorytetem. Potrafią zadbać również o siebie, nie dając się przytłoczyć domowym obowiązkom. Preferują aktywny styl życia. Takie panie wybierają dla swoich dzieci produkty markowe.
2. Bierne Tradycjonalistki
Stanowią dokładnie jedną piątą badanych. Tradycjonalistki traktują macierzyństwo w kategoriach obowiązku i poświęcenia. Często rezygnują z pracy zawodowej i zajmują się wyłącznie dziećmi i domem, akceptując tradycyjny podział obowiązków, gdzie mężczyzna zapewnia rodzinie byt materialny, a kobieta dba o ognisko domowe. Nie zawsze jednak są z tego powodu zadowolone, często głęboko ukrywają frustrację, bojąc się wyjść poza utarty schemat. Bierne Tradycjonalistki kupują rozsądnie, nie ulegają impulsom i chętnie sięgają po produkty atrakcyjne cenowo. Wydają pieniądze głównie na bieżące potrzeby, a większe zakupy konsultują z panem domu.
3. Mamy po godzinach
18 procent ankietowanych. Takie mamy są bardzo zabiegane, a ich największym problemem jest ciągły brak czasu. Cechuje je nastawienie zadaniowe. Ich priorytetem jest praca, rodzina znajduje się na drugim miejscu. Często zmęczone, marzą o chwili tylko dla siebie. Takie zabiegane mamy kupują zwykle w małych sklepach po drodze do domu lub w hipermarketach, wybierając swoje ulubione marki. Spośród wszystkich grup to one kupują najwięcej kosmetyków i artykułów higienicznych.
4. Spełnione w rodzinie
To 16 procent badanych. Najważniejsza jest dla nich rodzina, a najważniejsza życiowa rola to bycie matką. Koncentrują się na dzieciach i dbaniu o rodzinną atmosferę, za którą czują się odpowiedzialne. Podobają im się marki, które w komunikacji odwołują się do troski o dziecko. Szukają produktów, które lubią członkowie ich rodzin.
5. Chaotyczne Marzycielki
13 procent mam to Chaotyczne marzycielki, które cechuje niezdecydowanie – nie do końca wiedzą, jakimi kobietami i matkami chcą być. Z jednej strony aspirują do roli tradycyjnej, skupionej na rodzinie mamy, z drugiej chciałyby realizować się zawodowo i zrobić karierę. W efekcie często narzekają na niesprzyjające warunki i miotają się w codziennych obowiązkach. Marzycielki są podatne na reklamę. Podczas zakupów wahają się między oszczędzaniem a rozrzutnością, z różnym skutkiem walcząc z pokusami. Kupowanie rzeczy dla dzieci sprawia im prawdziwą przyjemność. Często nie zwracają uwagi na ceny.
6. Zrezygnowane Pesymistki
To na szczęście najmniej liczna grupa, tylko 11 procent badanych. Pesymistki często ulegają irytacji i są niezadowolone z macierzyństwa. Traktują rodzinę jak przykry obowiązek, często uciekają w pracę. Dla nich życie to głównie pasmo uciążliwych powinności, przez co rzadko czują się usatysfakcjonowane i zadowolone. Takie mamy lubią, kiedy reklamy podsuwają im pomysły na szybkie wykonywanie obowiązków domowych.
Mamy w świecie reklamy
„[…] kobiety ciężarne i młodzi rodzice są Świętym Graalem handlu detalicznego. Praktycznie nie istnieje grupa, która umożliwiałaby większe zyski, która byłaby bardziej głodna wszelkich produktów i niewrażliwa na ich cenę” – pisze w „Sile nawyku” Charles Duhigg. To oczywiste, że mamy nie lubią oszczędzać na swoich dzieciach i kupują dla nich produkty sprawdzone, wysokiej jakości i – przede wszystkim – bezpieczne. Coraz więcej z nich zwraca również uwagę na ekologiczną stronę produktów.
Twórcy reklam starają się to wykorzystać, jednak nie każdy przekaz odniesie dobry skutek – wszystko zależy od nastawienia i priorytetów danej mamy. Na przykład dla części z nich perfekcyjna i zdyscyplinowana bohaterka reklamy będzie wzorem do naśladowania, podczas gdy w innych wzbudzi wyłącznie irytację, ponieważ poczują presję płynącą z takiego komunikatu.
Ponadto matki to grupa społeczna, która szczególnie lubi rekomendować i polecać produkty dla dzieci innym mamom, chociażby na forach internetowych czy serwisach społecznościowych. Dzielenie się opiniami to według nich doskonała forma pomocy mniej doświadczonym paniom i sposób na realizowanie zasady wzajemności.
Mamy a MLM
Coraz więcej mam decyduje się na zakupy w sklepach internetowych – tak jest taniej, szybciej i wygodniej. Część z nich decyduje się na kupowanie od sprzedawców bezpośrednich, z podobnych powodów. Niestety niewiele firm marketingu sieciowego oferuje produkty dla młodych mam i ich dzieci.
Dla wielu kobiet marketing wielopoziomowy jest rozwiązaniem dylematu praca czy dom, pozwalając im połączyć jedno z drugim i samodzielnie regulować swój czas pracy. Poza tym łatwo mogą znaleźć klientki wśród innych młodych mam, spotykanych na przykład na placu zabaw. Jak pokazują badania, największą przyjemność sprawiają mamom zakupy ubrań, kosmetyków, butów i książek. Kupowanie rzeczy dla siebie, a nie dla rodziny, jest dla wielu matek formą rozrywki, chociaż tylko 18 procent z nich robi to codziennie. Większość pozwala sobie na zakupowe „szaleństwo” raz na miesiąc, a co dziesiąta nie robi tego wcale. Jedną z przyczyn jest fakt, że na czas zakupów nie mają z kim zostawić dziecka.
Sklepy internetowe czy marketing sieciowy maja więc w przypadku tej grupy ogromne pole do popisu…
Na podstawie:
http://marketing-news.pl/message.php?art=42032
http://www.egospodarka.pl/94859,Polskie-matki-a-zakupy-dla-przyjemnosci,1,39,1.html