Asertywnością nazywamy posiadanie i wyrażanie własnego zdania, poglądów, oczekiwań w granicach nienaruszających własnych praw i psychicznego terytorium innych, bez użycia agresji. Nie jest to prosta umiejętność, ale można się jej nauczyć. O ile w codziennym życiu używanie słowa ”nie” nie stanowi dla nas większego problemu, o tyle w pracy asertywność jest dla wielu osób nieosiągalną umiejętnością. A najgorszą konsekwencją braku asertywności jest rezygnowanie z samego siebie. Jak zatem opanować emocje i nauczyć się odmawiać w pracy?
Jeśli przyjrzymy się bardziej temu tematowi, to nie trudno zauważyć, że najczęstszymi obszarami braku asertywności pracowników są:
- Relacje ze współpracownikami
- Relacje z szefem
- Relacje z klientami
Relacje ze współpracownikami
Asertywny człowiek jest pewny siebie, ale życzliwy. Unikaj agresji i złośliwych komentarzy, jeśli nie chcesz być postrzegany/a jako osoba, która dąży do celu po trupach. Swoje zdanie przedstawiaj zdecydowanie, z empatią. Jeśli chcesz odmówić – dobierz odpowiednie argumenty, które będą mocną i logiczną podporą Twojej decyzji. Jeśli kolega/koleżanka z pracy kolejny raz prosi Cię o pomoc – nie oceniaj. Odpowiedz, że tym razem nie dasz rady, bo musisz skupić na czymś ważnym dla Ciebie. Asertywność wobec współpracowników wymaga zachowania stoickiego spokoju nawet wtedy, gdy ktoś się obrazi lub jesteś zmuszony do wysłuchiwania złośliwych docinek. Pamiętaj – nie każdy musi Cię lubić, tak jak Ty nie lubisz każdego. Okazuj innym szacunek, znając przy tym własną wartość.
Relacje z szefem
Jeśli nie podoba Ci się ton, w jakim zwraca się do Ciebie Twój szef, powiedz mu, że chciałbyś/chciałabyś, aby zwracał się do Ciebie z szacunkiem, bo czujesz się w takich sytuacjach niekomfortowo. Jeśli mówi Ci, że ciągle robisz coś nie tak, poproś go aby wyjaśnił Ci dlaczego, na konkretnych przykładach. Jeśli zarzuca Cię pracą ponad Twoje możliwości powiedz mu, wyjaśnij co możesz zrobić i ile czasu Ci to zajmie. Jeśli oczekuje od Ciebie, że będziesz zostawać po godzinach każdego dnia, nie zgadzaj się na to każdorazowo – bo masz prawo do wypoczynku i spędzania wolnego czasu, tak jak masz na to ochotę. Szef różnie Nas traktuje a wynika to z tego, że różnie dajemy się traktować. Jeśli chcemy zmian – zacznijmy od siebie samych.
Relacje z klientami
Czy są sytuacje, w których idziesz klientom na rękę, bo proszą, chociaż nie powinieneś bądź na tym tracisz? Wiesz, że inwestujesz zbyt dużo czasu w jakiś projekt, ale ulegasz namowom. Aby odmówić pracy nad danym projektem, pomyśl o powodach, które usprawiedliwiają Twoje działanie oraz decyzje. Zachowaj klasę i spokój. Nie daj się ponieść emocjom, ponieważ w ten sposób możesz stracić klienta. Grzecznie, choć stanowczo sprzeciw się, kiedy klient nagina warunki umowy.
Nie zapominaj, że jesteś osobą o wyjątkowych potrzebach. Nie ma znaczenia, jaka jest Twoja rola w firmie i w jakim środowisku pracy się znajdujesz. Musisz znaleźć równowagę i złoty środek między dawaniem od siebie, a wymaganiem od innych.