Nie tylko za pomocą słów można się porozumiewać. Mowa ciała wpływa na przekazywanie informacji rozmówcy i odgrywa tym samym bardzo istotną rolę w relacjach międzyludzkich, m.in: w pracy. Jeśli wykorzystamy tą umiejętność w właściwy sposób, może się ona okazać atutem, który przyniesie Nam korzyści.
Komunikacja niewerbalna zdradza nasze emocje i sposób myślenia. Porozumiewamy się za pomocą mimiki, gestów, innych ruchów ciała czy stroju i stylu. Trzeba jednak uważać, bo komunikaty mowy ciała nie są tak jednoznaczne, jak komunikaty werbalne. Błędne odczytanie mowy ciała może skutkować nieporozumieniem.
Przykładowymi błędami popełnianymi w mowie ciała mogą być:
- Nieodpowiedni strój
- Pochylona głowa
- Unikanie kontaktu wzrokowego
- Przyjmowanie zamkniętej postawy
- Przewracanie oczami
- Słaby uścisk dłoni
- Zbyt mocny uścisk dłoni
- Okazywanie znudzenia
- Nadmierna gestykulacja
- Przesadny uśmiech
Nieodpowiedni strój
Nieadekwatny strój w danej sytuacji świadczy o braku profesjonalizmu. W zależności od branży, w której pracujesz powinieneś ubierać się odpowiednio do wymogów szefostwa. Kobieta powinna wyglądać kobieco natomiast mężczyzna męsko.
Pochylona głowa
Prosto trzymana głowa sprawia zdecydowanie lepsze wrażenie. Jeśli często pochylasz głowę, inni będą odbierać Cię jako pokonanego.
Unikanie kontaktu wzrokowego
Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą świadczy o swobodzie i pewności siebie. Jeżeli podczas rozmowy zbyt często uciekasz wzrokiem, Twoi odbiorcy będą uważali, że jesteś nieśmiały/a lub co gorsza – lekceważysz ich.
Przyjmowanie zamkniętej postawy
Nigdy nie przyjmuj postawy zamkniętej (odchylona pozycja, splatanie palców, skrzyżowane ręce). Taka postawa świadczy o niepewności, niedostępności i negatywnym nastawieniu.
Przewracanie oczami
Ludzie mają tendencję do przewracania oczami, kiedy chcą pokazać, że są poirytowani i zażenowani daną sytuacją. Takie zachowanie ma zły wpływ na relacje nie tylko w pracy, ale i w życiu codziennym.
Słaby uścisk dłoni
Kojarzy się z ludźmi o słabym charakterze i brakiem zaangażowania w relację. Uścisk dłoni powinien być pewny i zdecydowany. To zaprocentuje w komunikacji werbalnej.
Zbyt mocny uścisk dłoni
Charakterystyczny dla osób gwałtownych, skłonnych do wahań nastrojów. Jest zwykle kojarzony z agresją i próbą zdominowania.
Okazywanie znudzenia
Bez względu na to, jak się czujesz i czy się nudzisz, lepiej nauczyć się ukrywać swoje emocje w pracy. Nie wzdychaj z znużenia, nie ziewaj zbyt często, nie zaglądaj wciąż na zegarek.
Nadmierna gestykulacja
Żywa gestykulacja z jednej strony może symbolizować otwartość, a z drugiej brak opanowania i poddenerwowanie. Takie zachowanie może rozpraszać Twojego odbiorcę, a to zaburza Twój przekaz.
Przesadny uśmiech
Uśmiech to Twoja największa broń. Postaraj się dostosować uśmiech do sytuacji i Twojej relacji z rozmówcą. Ludzie rozpoznają kiedy jest nieszczery. Zachowaj profesjonalizm, zwracaj uwagę na nerwowy śmiech.
Znając popełniane błędy, lepiej nad nimi pracować. Obserwuj swoją mowę ciała, zwracaj uwagę na gesty. Dzięki ćwiczeniom nie tylko lepiej zapanujesz nad mową niewerbalną, ale również zauważysz jak postępują inni. Komunikuj się werbalnie i niewerbalnie w sposób profesjonalny.