Każdy biznesmen ma swój styl. Kluczem do powodzenia w biznesie nie jest jednak kopiowanie sposobu prowadzenia działalności ludzi, którzy odnieśli sukces, ale odnalezienie własnych mocnych i słabych stron i umiejętne wykorzystanie tej wiedzy. Obserwacja i porównywanie innych może nam pomóc zrozumieć metody, jakimi się posługujemy i ulepszyć te cechy charakteru, które pomogą w rozwijaniu własnego biznesu.
Kod przedsiębiorcy
—
Adeo Ressi, założyciel Founder Institute, który od lat pomaga początkującym przedsiębiorcom w tworzeniu nowych firm przy pomocy ponad trzech tysięcy mentorów z różnych branż, wcale nie uważa, że to merytoryczne przygotowanie jest podwaliną przyszłego sukcesu. Jego zdaniem przedsiębiorcą trzeba się urodzić, a informacja o tym, czy nam się powiedzie, jest zapisana w DNA. Teza dość kontrowersyjna, która sformułowana wprost brzmi: Nie każdy nadaje się na przedsiębiorcę. Cechy dobrego biznesmena to wysoki poziom inteligencji płynnej (warunkującej szybkość reakcji, logiczne rozumowanie i rozwiązywanie problemów), otwartość, tolerancja dla nowości, umiarkowana skłonność do kompromisów i ciekawość świata. W prowadzeniu własnej firmy przeszkadzają natomiast: skłonności do szukania wymówek, niestabilność emocjonalna, nieuczciwość, narcyzm i agresja.
Typy przedsiębiorcy uwzględniające cechy zapisane w kodzie genetycznym można według badaczy z Founder Institute wyróżnić cztery. Pierwszy z nich to Budowniczy. Jak sama nazwa wskazuje, buduje swój biznes od podstaw, nie uznaje ograniczeń. Nieustannie rozbudowuje swoją firmę czy strukturę, po osiągnięciu jednego szczebla natychmiast myśli o kolejnym. Osiadanie na laurach go nie interesuje. Kiedy uzna, że z danego biznesu nie można wycisnąć nic więcej, sprzedaje go i zaczyna od nowa – najbardziej satysfakcjonujący jest dla niego sam proces tworzenia firmy. Doskonale radzi sobie z wyławianiem talentów, pozyskiwaniem zdolnych pracowników, wiernych klientów i inwestorów. Jego wadą może okazać się nadmierna skłonność do kontroli i niechęć do delegowania obowiązków.
Typ numer dwa to Specjalista. Ma ogromną wiedzę i doświadczenie w wybranej przez siebie branży, jest dobrym analitykiem, ale nie lubi ryzykować. Rzadko zmienia branże, natomiast stara się wyróżniać na tle konkurencji, aby być zawsze o krok do przodu. Najszybciej rozwija swój biznes na początku, a później czerpie zyski ze współpracy ze stałymi klientami. Pomagają mu rekomendacje i wypracowana reputacja, buduje z ludźmi trwałe relacje. Kiedy osiągnie zadowalający go poziom dochodów, zwalnia tempo.
Innowator łączy pracę z pasją, często jest naukowcem lub odkrywcą, który spędza całe dnie w laboratorium. Nie przepada za zarządzaniem, jest twardym, wymagającym liderem. Zdecydowanie woli obserwować, jak jego produkty bądź usługi zmieniają rzeczywistość. Innowator zwykle pozostaje w jednej branży, ale dzięki niemu ta branża się rozwija i unowocześnia.
Ostatnim, czwartym typem jest Oportunista. Ryzykowanie to jego druga natura, nie wypuszcza z rąk żadnej okazji do zarobienia pieniędzy, to prawdziwy mistrz marketingu i sprzedaży. Nie poprzestaje na jednym biznesie, bo woli mieć dochody z wielu źródeł jednocześnie. Niestety, często chęć szybkiego zarobku przesłania mu wszystko inne, a na ludzi patrzy jak na źródło potencjalnych korzyści, co może utrudniać nawiązywanie głębokich relacji.
Źródło: