– tak zatytułowało oficjalną, nadesłaną 25 marca informację prasową Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej. To wyśmienita wiadomość! Publikujemy poniżej całą analizę roku 2013, sporządzoną przez PSSB.
W 2013 roku sprzedaż netto całego sektora sprzedaży bezpośredniej wyniosła 2 mld 775 mln PLN, co stanowi czteroprocentowy wzrost w stosunku do roku 2012. Liczba osób współpracujących z przedsiębiorstwami sprzedaży bezpośredniej wzrosła do 900 tys. Łączna liczba zamówień wyniosła ok. 38 mln, z czego 95% zostało zrealizowanych w sprzedaży indywidualnej, a tylko 5% w sprzedaży grupowej podczas prezentacji organizowanych na życzenie i w domach konsumentów.
Rok 2013 był pomyślny dla branży sprzedaży bezpośredniej, przynosząc wzrost sprzedaży netto całego sektora o 4% do poziomu 2 mld 775 mln PLN. Wzrost sprzedaży rozłożył się na sześć kategorii produktowych, nieznacznie zmieniając ich udział w rynku w stosunku do roku 2012. Od kilku już lat najpopularniejszą kategorię stanowią kosmetyki z 74 procentowym udziałem. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: AGD (6%), suplementy diety (9%), odzież i akcesoria (9%) oraz usługi (1%). W tegorocznych danych statystycznych pojawiła się nowa kategoria produktowa – chemia gospodarcza, odnotowując wartość na poziomie jednoprocentowego udziału w rynku.
W 2013 roku z firmami sprzedaży bezpośredniej współpracowało 900 tys. osób, o 3 tys. więcej niż rok wcześniej. Zasadniczy profil sprzedawcy nie uległ zmianie – nadal prym wiodą kobiety, które stanowią 88% ogółu sprzedawców bezpośrednich (wzrost o 5% w stosunku do 2012 r.). Zmalał natomiast z 17% do 12% odsetek mężczyzn zaangażowanych w sprzedaż bezpośrednią.
Wzrost konsumpcji Polaków, a co za tym, idzie również sprzedaży sektora, to jeszcze jeden dowód na ogólne ożywienie gospodarcze na rynku polskim. To także bardzo pozytywny sygnał z rynku świadczący o poprawie nastrojów konsumentów i większych możliwościach zakupowych. Liczę, że bieżący rok będzie równie pomyślny zarówno dla branży, jak i całej gospodarki – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny PSSB.
—
PSSB – Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej działa od 1994 roku i grupuje 21 przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż bezpośrednią na terenie Polski oraz firmy spoza branży. Ich łączny udział w rynku przekracza 60%. Główne cele Stowarzyszenia to m. in.: promocja i stały rozwój tego kanału dystrybucji podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat sprzedaży bezpośredniej, wyjaśnianie jej ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów, upowszechnianie i stałe monitorowanie przestrzegania zasad „Kodeksu sprzedaży bezpośredniej” oraz prezentowanie w kontaktach zewnętrznych stanowiska członków Stowarzyszenia w sprawach istotnych dla sektora sprzedaży bezpośredniej. Stowarzyszenie aktywnie działa także w obszarze edukacji i wspierania idei przedsiębiorczości wśród młodzieży i studentów, współpracując z kilkoma wyższymi uczelniami ekonomicznymi w kraju, prowadząc Program Wspierania Przedsiębiorczości Studentów oraz organizując coroczny konkurs dla studentów na najlepszą prace dyplomową o sprzedaży bezpośredniej.
Lista firm zrzeszonych w PSSB: ACN Communications Polska Sp. z o.o., Amway Polska Sp. z o.o., Avon Cosmetics Polska Sp. z o.o., Betterware Poland Limited Sp. z o.o., DLF Sp. z o.o., Flavon Group Polska Sp. z o.o., Forever Living Products Poland Sp. z o.o., Herbalife Polska Sp. z o.o., Morinda Polska, Mary Kay Cosmetics Poland Sp. z o.o., NSA GmbH, Oriflame Poland Sp. z o.o., Partylite Sp. z o.o., Vorwerk Polska Sp. z o.o., MonaVie, LR Health and Beauty Systems Sp. z o.o., Brian Tracy International, T- Systems Polska Sp. z o.o., Exence S.A., FCPL Sp. z o.o., General Avdisors.
PSSB jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej SELDIA, Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA), Konfederacji Lewiatan i Federacji Konsumentów.