Czego zapragną konsumenci i co powinny zrobić firmy, aby za nimi nadążyć? Firma konsultingowa Landor Associates przygotowała raport, w którym przewiduje nadchodzące trendy. Zgodnie z jej prognozami reklamacje załatwimy przez Facebooka, kobiety zaczną pić whiskey w luksusowych autach, a widok mężczyzny kupującego pieluchy nikogo już nie zdziwi…
Social media rosną w siłę
O tym, jak istotną rolę media społecznościowe odgrywają w marketingu, nikogo nie trzeba już przekonywać. Prognozy na przyszły rok przewidują, że Facebook, Twitter czy Instagram będą coraz powszechniej używane i staną się zwykłym elementem biznesu, przejmując na siebie zadania np. biura obsługi klienta. Wzrośnie intensywność komunikacji na linii firma – klienci, marki będą zwiększały zaangażowanie swoich fanów głównie poprzez treści graficzne, a społeczność coraz chętniej będzie treści udostępniać i przekazywać dalej.
Carta blanca
Nowe, nieznane firmy bez tradycji będą się cieszyć coraz większym zainteresowaniem i zaufaniem konsumentów. Powoli stają się synonimem świeżości, otwartości, nowych możliwości i elastyczności, z którymi to cechami firmy istniejące od lat i podkreślające swoje dziedzictwo się nie kojarzą. Są też przeciwieństwem marek starych, które kiedyś zawiodły zaufanie klientów. Ten trend widać zwłaszcza w krajach rozwijających się, na Bliskim Wschodzie czy w Afryce. Przykład? 2go, mobilna aplikacja do komunikowania się, która jest w Południowej Afryce popularniejsza od Facebooka i nowa, powstała w 2012 roku marka luksusowych samochodów W Motors, która świetnie sobie radzi.
Zamiana ról
Różnice między tym, co damskie a tym, co męskie, powoli się zacierają, a tradycyjny podział ról przestaje obowiązywać. W związku z tym, że mężczyźni coraz częściej gotują, sprzątają i zajmują się dziećmi, reklamy środków czystości, kosmetyków i akcesoriów dla dzieci przestają być kierowane wyłącznie do kobiet. Poza tym panowie zaczynają o siebie dbać, a zakup kremu przeciwzmarszczkowego nie jest już „obciachem”. Dlatego coraz więcej firm kosmetycznych tworzy serie kosmetyków z myślą o mężczyznach, a amerykańska firma DadGear, projektując torby dla ojców umieściła w nich m.in. przegródki na pieluchy.
Pragnienie luksusu
Z kolei kobiety w nadchodzącym roku będą częściej kupować towary luksusowe, takie jak biżuteria czy samochody z wyższej półki. W związku z tym producenci tworzą oferty skierowane do pań, aby przyciągnąć do siebie tę grupę klientów. Przykładem jest marka kojarzona do tej pory jako typowo męska, czyli producent whisky Johnnie Walker. Zdecydował się on na zmianę stylu i akcentowanie takich cech produktu, aby stał się bardziej uniwersalny i, dzięki temu, kupowany przez obie płcie. Grupę nabywców towarów luksusowych zasilą także młodzi, czyli pokolenie Y, które zgodnie z przewidywaniami do 2016 roku ma stać się największą grupą klientów marek luksusowych.
Wartości górą
Będziemy oceniać czyny, a nie słowa – prognozuje Landor Associates. Komunikacja marketingowa skupi się więc na promowaniu wartości, poglądów i społecznej odpowiedzialności. Znaczenia nabiorą więc wszelkie akcje charytatywne. Ponadto liczyć się będzie kultura organizacyjna firm – to ona, poza emocjonalnym przywiązaniem do usług i produktów będzie wpływać na lojalność klientów. Dlatego firmy muszą zadbać o swoich pracowników. Za przykład posłużyć mogą linie lotnicze Southwest (siedziba w Teksasie), które podkreślają, że chcą zatrudniać szczęśliwych ludzi.
Nic się nie zmarnuje
Rośnie świadomość ekologiczna, dzięki czemu opakowania zyskają drugie życie. Już teraz firmy prześcigają się w pomysłach na ich wykorzystanie, czyli podarowanie klientowi dwóch produktów w jednym. Słoiczki, które po opróżnieniu mogą służyć za szklanki to nuda – francuska firma Lu, producent ciastek, wymyśliła opakowania, które po odpowiednim złożeniu stają się zabawkami dla dzieci, a duńska firma sprzedaje żarówki, z których opakowań można zrobić klosz na lampkę.
Koszulowy komputer
Rok 2014 będzie rajem dla gadżeciarzy i nie tylko. Naukowcy i specjaliści od technologii pracują nad udoskonalaniem odzieży i akcesoriów i łączeniem ich z komputerem. Być może już niedługo będziemy nosić koszule mierzące temperaturę i funkcje organizmu lub zrobimy sobie elektroniczny „tatuaż”, który dostarczy informacji o stanie naszego zdrowia. Nowe rozwiązania technologiczne mogą zastąpić osobistego trenera, pomagając w planowaniu aktywności fizycznej i konsekwentnym wypełnianiu tego planu. Ten rynek w 2012 roku był wart 2 mld. Dolarów – według prognoz Landor Associates do 2016 roku jego wartość wrośnie trzykrotnie.
Źródło: http://www.marketing-news.pl/message.php?art=40412
—————
Redakcja Rankingu MLM