Umiejętność sprzedaży jest podstawową i najważniejszą zdolnością na świecie, w szczególności w biznesie. Czy umiesz sprzedawać? Czy lubisz sprzedawać? Jeżeli na oba pytania odpowiedziałeś „nie”, sądzę, że najwyższy czas to zmienić.
Przeczytaj uważnie ten felieton i kolejne moje przemyślenia z cyklu „Rady trenera sprzedaży” (w sumie 4 teksty), bo zostały przygotowane specjalnie dla Ciebie i mogą zmienić Twoje życie.
Robert Kiyosaki w książce „Bogaty Ojciec. Biedny ojciec” napisał: Umiejętność sprzedaży jest w biznesie umiejętnością numer jeden. Jeśli nie umiesz sprzedawać, nie powinieneś myśleć o zakładaniu firmy. W oryginale:
The ability to sell is the number one skill in business. If you cannot sell, don’t bother thinking about becoming a business owner.
Pierwsze skojarzenie ze sprzedażą, jakie pojawiają się w umyśle przeciętnego człowieka, to obraz akwizytora pukającego od drzwi do drzwi. Większość osób boi się odrzucenia, które może pojawić się w procesie sprzedaży. Jeżeli myślisz o własnym biznesie, to sprzedaż nie może być opcją, ale jest koniecznością. W ciągu wielu lat, prowadząc firmę i oferując usługi finansowe, słyszałem tysiące razy słowa:
„nienawidzę wykonywania zimnych telefonów”;
„tu nie chodzi o sprzedaż, ja po prostu boję się odrzucenia przez klienta”;
„sprzedaż nie jest dla mnie, ja jestem magistrem, skończyłem studia / jestem stworzony do wyższych celów / lepszej pracy”;
Wyzwaniem, gdy pojawiają się takie słowa w głowie handlowca, jest zaakceptowanie strachu i uciszenie lenistwa.
Odwaga to działanie mimo strachu, a nie jego brak. Zaakceptuj strach, podziękuj intuicji za słowa w Twojej głowie i następnie zrób, co należy. To, co przyniesie Ci zysk. Zajmij się do świadomą sprzedażą.
Czym jest świadoma sprzedaż?
Sprzedajemy wszyscy, każdego dnia. Sprzedajesz swoje umiejętności, ubiegając się o pracę. Sprzedajesz wizję miłych chwil, umawiając się na randkę. Sprzedajesz, opowiadając znajomym, jak bardzo jesteś zadowolona z nowego make up-u, zachęcając ich do kupna. Czy w tym ostatnim przypadku firma kiedykolwiek zapłaciła Ci choć złotówkę, gdy koleżanka kupiła któryś z zachwalanych przez Ciebie produktów? Nie? Szkoda, bo skutecznie sprzedałaś, więc potrafisz to robić.
Zastanowiłeś się/zastanowiłaś się kiedyś, jak często wyrażasz pochlebną opinię o usłudze lub produkcie i jak wiele osób kupuje, kierując się Twoją rekomendacją?
Przemyśl więc, czy nieświadomie angażujesz się w proces sprzedaży cudzych produktów lub usług, a jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, pomyśl, czy nie powinieneś zacząć sprzedawać świadomie i otrzymywać za wykonaną pracę wynagrodzenie.
————-
Maciej Kozubik
Coach i Trener Biznesu
www.maciejkozubik.pl