Metaprogramów, czyli strategii myślenia i działania, jest wiele, ale żaden z nich nie jest ani gorszy, ani lepszy, jest po prostu inny. Nauczmy się szanować odmienność innych i nie przekonujmy ich do naszych zasad, do naszego obrazu świata. Szczęście drugiego człowieka może wyglądać zupełnie inaczej, gdyż jego metaprogramy decydują o indywidualności, o poglądach i celach życiowych. Jakże smutno wyglądałby świat, gdyby wszyscy identycznie myśleli i zachowywali się jednakowo. Kombinacja tych różnic i siły oddziaływania sprawia, że mamy tak wiele różnych osobowości.
Metaprogram poziomu organizacji myślenia
GLOBALNY – SZCZEGÓŁOWY
Są osoby, którym łatwiej jest przyjąć, zrozumieć i zaakceptować informację, jeśli jest ona podana na poziomie ogólnym (globalnym). Jeżeli Ty jesteś taką osobą, czy nie zdarzyła Ci się sytuacja, że ktoś „męczył” Cię ciągle pytając o różne drobne szczegóły?
Pamiętaj, że niektóre osoby przyjmują informację na poziomie ogólnym (globalnym). Szczegółowe wyjaśnianie sprawia, że gubią się i przestają kontrolować, o co chodzi.
Inne osoby potrzebują dużo informacji podanej szczegółowo w małych porcjach, po to, aby mogły wytworzyć sobie obraz całości. Osoby te skupiają się na detalach, a nie na ogólnym zarysie. W rozmowie potrzebują dużo konkretnych przykładów. W stosunku do nich unikaj niejasności i ogólników, mówienie o generalnych zasadach niezbyt skutecznie do tych osób trafia. Ogólne wizje po prostu te osoby dezorientują.
Aby uniknąć problemów wynikających z niedopasowania poziomu szczegółowości do danej osoby – prosta rada: każde spotkanie(rozmowę) zaczynaj od poziomu ogólnego. Rozmówca, którego umysł jest bardziej szczegółowy sam Cię zapyta o elementy istotne dla niego, ponieważ tego właśnie będzie potrzebował.
Metaprogram sposobu odbierania informacji i widzenia świata
PODOBIEŃSTWA – RÓŻNICE
Jest on jednym z ciekawszych metaprogramów, który ma wpływ na subiektywny odbiór nowej informacji, poleceń od innych oraz całokształt widzenia świata. Ludzkie umysły przetwarzają informacje pod kątem albo podobieństw, albo różnic. Dopasowanie sugestii i propozycji do nawykowego sposobu, w jaki rozmówca odbiera świat i przetwarza informację, zwiększa skuteczność jej przekazywania.
Osoby, które widzą i odbierają cały świat na zasadzie podobieństw, w pierwszej kolejności dostrzegają podobieństwa, muszą się skoncentrować, aby zauważyć różnice. Nawykowo poszukują w nowej informacji podobieństw do tego, co jest im znane, daje im to poczucie zrozumienia i komfortu. Często używają stwierdzeń: „Jest to podobne do…”, „Już coś podobnego kiedyś słyszałem.” Osoby te często używają takich ogólników jak: „wszystkie firmy są podobne”, „wszyscy mężczyźni są tacy sami”, „każdy, kto zajmuje się kierowaniem ludźmi to…”
W rozmowie z taką osobą porównuj Twoją propozycję do rzeczy podobnie dobrych w jej modelu świata np. do znanego im autorytetu lub marki samochodu, którą uważają za najlepszą.
Przykład:
Bądź kreatywny jak…
Te osoby, które podobnie postąpiły….
Słyszał Pan pewnie o kimś, kto miał poważne konsekwencje z powodu częstych spóźnień.
Osoby, które odbierają informację pod kątem różnic często szukają „dziury w całym”. Używają sformułowań „tak, ale…”, starając się zanegować wszystko to, co im się mówi i znajdują wiele kontrprzykładów. Często też u tych osób zdarza się, że reagują odwrotnie przez przekorę (biegunowo).
Pokaż tym osobom, jak bardzo twoja propozycja różni się od innych i wyjaśnij, że jest specjalnie dopasowana do ich potrzeb.
Przykład:
Panu chyba nie zależy na wysokości premii.
To zadanie jest inne niż wszystkie poprzednie.
Taką propozycje dostają tylko wyjątkowi pracownicy.
Piotr Kotulski – praktyk NLP, posiada osiemnastoletnie doświadczenie w biznesie pracując w wielu branżach na różnych stanowiskach. Dzięki temu może dopasować zakres i język szkolenia do potrzeb uczestników oraz przeprowadzać szkolenia na wysokim poziomie merytorycznym.Kształcił się u wielu wykładowców. Jednym z tych, których bardziej sobie ceni jest Kevin Hogan. Korzysta ze szkoleń Roberta Cialdiniego i Richarda Bandlera (twórcy NLP). Posiada certyfikaty: Practitioner, Master i Trener NLP. http://www.centrumnlp.com
Opis kolejnych metaprogramów w następnych częściach cyklu!