Ludzi, których spotykamy w marketingu sieciowym, różni podejście do pracy, stopień zaangażowania i motywacja. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jaki typ networkera reprezentujesz i jak wpływa to na efektywność Twojej pracy? Masz słomiany zapał czy jesteś wytrwały? Angażujesz się na 100% czy działasz od przypadku do przypadku? W każdej strukturze możemy spotkać przedstawicieli jednego z ośmiu typów networkerów. Sprawdź, do którego z nich Ci najbliżej…
8 kategorii networkerów[i]:
1. Zapaleniec słomiany
To interesujący typ. Na pierwsze spotkanie zazwyczaj przychodzi modnie ubrany, wyglądając na pewnego siebie. Sądzi, że ta profesja jest „łatwa” i nie czuje potrzeby, żeby się szkolić i rozwijać. Zapisuje się szybko, przyprowadzają ze sobą całe stadko ludzi, i na początku generuje spore zyski. Kilka tygodni lub miesięcy później, kiedy nie ma oczekiwanej przez nich duplikacji po prostu rezygnuje lub przenosi się do innej firmy, siejąc spustoszenie w swojej strukturze.
2. Łowca niewolników
Rzadko spotykani, ale istnieją. Ci osobnicy przychodzą do firmy i oczekują, że sponsor wykona za nich całą pracę. Wsparcie i pomoc, które otrzymują, nigdy im nie wystarczają – chcą, żeby ich upline sprzedawał i rekrutował za nich. Cecha charakterystyczna: bezczelność.
Jeśli jesteś w tej grupie, to biznes MLM nie jest dla Ciebie i nie łudź się – nie osiągniesz tutaj sukcesu.
3. Szczęśliwy numerek
To człowiek, który przyszedł na prezentację danej firmy i dał się skusić krzykliwej reklamie. Kupił starter i… rozpłynął się w powietrzu. Czasami tacy ludzie zapisują się, wierząc w obietnice sponsorów: „Dołącz do nas, a my będziemy rekrutować za ciebie”. Ten typ nie decyduje się na biznes, żeby stać się profesjonalnym dystrybutorem. On kupuje starter tak jak kupon totolotka i czeka, aż padną jego numery. Szanse na karierę w MLM – żadne.
4. Towarzyski
Są mili, przyjaźni i stanowią spory odsetek dystrybutorów MLM. To nie pieniądze są głównym powodem, dla którego zdecydowali się na współpracę. Ważniejsze niż zarabianie jest dla nich nawiązywanie nowych znajomości i przyjaźni. Są niezwykle pomocni przy organizacji rozmaitych imprez i często poświęcają swój czas na wypełnianie związanych z tym zadań. Przychodzą na każde spotkanie czy szkolenie, ale nigdy nie robią notatek.
Jeśli jesteś w tej grupie, to jesteś ważną częścią swojego zespołu. Ludzie lubią Cię i szanują, jednak raczej nie zostaniesz milionerem – ale ciesz się nowymi przyjaciółmi i swoimi produktami.
5. Czekający na okazję
To grupa spotykana najczęściej. Sami uważają, że MLM to dla nich praca dodatkowa, ale w rzeczywistości tak nie jest. Znacząca różnica pomiędzy czekającymi na okazję a grupą „praca dodatkowa” polega na tym, że ci pierwsi przedkładają wszystkie inne życiowe zobowiązania ponad swój biznes MLM. Po prostu zajmują się nim tylko wtedy, kiedy mogą i tylko dopóki mają zapewnione inne źródła dochodu. Nie mają żadnego planu i nie budują struktury konsekwentnie. Działają wtedy, kiedy okazja sama się nadarza.
Jeśli marketing sieciowy ma uwolnić Cię od etatu, finansowego stresu lub tradycyjnego biznesu, musisz traktować go poważnie. Miniprezentacje w windzie czy pogawędki na korytarzu to nie są przejawy poważnego podejścia – nie zachowałbyś się tak w swojej pracy, nie powinieneś również w firmie MLM, która jest Twoją najlepszą szansą na wolność finansową.
6. Typ „praca dodatkowa”
Ta grupa robi wszystko tak, jak trzeba i ma realną szansę na osiągnięcie większości, jeśli nie wszystkich, swoich finansowych celów. Część osób z tej grupy przejdzie do grup numer siedem i osiem. Oni się nie spieszą i są oddani zasadom, które pozwalają odnieść sukces w MLM. Mają jednak dwa słabe punkty, które różnią ich od dwóch najlepiej funkcjonujących typów:
– nie są dobrymi liderami i nauczycielami dla swojego zespołu – polegają tylko na swoim sponsorze i firmie;
– nie budują więzi opartej na zaufaniu z kluczowymi liderami ze swojej struktury, głównie dlatego, że nie potrafią udzielić im wsparcia i spędzają zbyt mało czasu na wartościowych rozmowach w cztery oczy.
Jeśli należysz do tej grupy, to jesteś na dobrej drodze do sukcesu, musisz się jednak jeszcze trochę postarać i poświęcić więcej czasu i zaangażowania swojej strukturze.
7. Typ „praca dodatkowa na serio”
To ludzie z tej grupy są bohaterami historii „w ciągu roku od rozpoczęcia współpracy zaczął zarabiać 10 tysięcy dolarów miesięcznie, traktując to jako zajęcie dodatkowe”. Takie historie są prawdziwe i zdarzają się w każdej firmie, ale przyjrzyjmy się faktom. Ten typ uważa MLM za pracę dodatkową, jednak w rzeczywistości ma dwa pełnowymiarowe zajęcia:
– praca na pełny etat lub własny biznes, który zajmuje od 40 godzin tygodniowo,
– praca w firmie MLM, która zajmuje od 25 godzin tygodniowo.
Ta grupa jest niezwykle mocno zmotywowana, aby budować swój biznes w marketingu sieciowym i zastąpić nim pracę na etacie lub tradycyjny biznes tak szybko, jak to będzie możliwe. Oni żyją, oddychają i śpią z myślą o MLM i nie spoczną, dopóki nie osiągną swojego celu. Nigdy nie są zbyt zmęczeni albo zajęci. Wspierają swoją strukturę ze wszystkich sił, wykorzystując wszelkie dostępne narzędzia. To może być wyczerpujące, ale się opłaca – większość osób z tej grupy w ciągu dwóch lat jest w stanie zrezygnować z poprzedniego zajęcia i skupić się w pełni na biznesie MLM.
8. Zaangażowany na 100%
Ten typ jest bardzo podobna do poprzedniego. To ludzie, którzy zostawili już swoją poprzednią pracę, a ich jedynym zajęciem i źródłem dochodów jest biznes MLM, w którym już osiągnęli pewien sukces. I skoro jest już tak pięknie, to dlaczego część osób z tej grupy nagle traci motywację, zaczyna pracować na zwolnionych obrotach lub nawet odchodzi z firmy? Powód jest prosty – praca na 100% różni się od pracy dodatkowej i wymaga opracowania nowego planu. Nie wystarczy robić to samo (i tak samo) co do tej pory, tylko w większym wymiarze godzin. Potrzebny jest nowy, kompleksowy plan, aby utrzymać i zwiększać rozmach biznesu MLM. Powodzenia!
Redakcja Rankingu MLM
Źródło: http://www.businessforhome.org
[i] [i] W oryginale 8 typów networkera wyodrębnił Ramin Mesgarlou, networker z dużym doświadczeniem. Od tego czasu klasyfikacja pojawia się na wielu stronach o marketingu sieciowym, m.in. www.businessforhome.org