Każdy z nas może mieć problem z mobilizowaniem się do działania. Wydawałoby się, że wizja bogactwa, drogich samochodów, spełnionych marzeń, osiągniętych celów powinna wystarczyć. Ale to nie jest recepta na sukces dla wszystkich liderów MLM. Ludzie będący na szczycie, np. aktorzy, sportowcy, biznesmeni czy menadżerowie, działając w marketingu sieciowym, podkreślają znaczenie motywacji w procesie osiągania sukcesów. O motywacji pisano już wiele – ale czy w pełni uświadamiamy sobie różnice pomiędzy motywacją negatywną OD a motywacją pozytywną DO, między motywacją zewnętrzną a wewnętrzną?
Jaka jest Twoja strategia motywacyjna?
Motywację należy zrozumieć, a następnie należy nauczyć się ją stosować. Strategia motywacyjna jest potrzebna, gdy chcesz coś osiągnąć, ale nie chcesz tracić czasu na zastanawianie się nad samym procesem. Wyobraź sobie zwiedzanie ciekawego miejsca i tysiące schodów prowadzących na szczyt, z którego rozpościera się wspaniały widok na twoje ulubione miasto. Prawdopodobnie nie masz ochoty się po nich wspinać, ale chciałbyś być już na samej górze. Chcesz mieć efektywnie funkcjonującą organizację, generującą atrakcyjne dochody, jeździć luksusowym samochodem, najlepiej już teraz? Czyli nie chcesz brać udziału w procesie, choć oczekujesz wyniku końcowego. Przyjrzyj się swojemu życiu i temu, jak funkcjonujesz na co dzień. Jakiej strategii motywacyjnej używasz?
Motywacja OD i DO
Przed Tobą ważne spotkanie, od którego zależą losy Twojej struktury MLM. Co robisz? W ostatniej chwili wstajesz i… biegiem, bo inaczej spóźnisz się na spotkanie i będziesz miał problemy. To przykład motywacji negatywnej, inaczej motywacji OD. Teraz inaczej. Wyobraź sobie nowy luksusowy samochód, dom z basenem i miliony na koncie. I nagle wszystko staje się jasne. Przecież ociąganie się tak naprawdę oddala Cię od możliwości realizacji właśnie tych celów. To przykład motywacji pozytywnej, zwanej motywacją DO. Już widzisz, że motywacja jest siłą, która prowadzi nas w odpowiednią stronę. Pragnienie lepszej przyszłości dla siebie jest pozytywną strategią motywacyjną.
Wzorce motywacji. Pułapki
Motywacja DO inspiruje działanie nastawione na cel, motywacja OD skupia się na określeniu i rozwiązaniu problemów. Zdając sobie sprawę z możliwości każdej strategii, zwróć również uwagę na związane z nimi zagrożenia. Osoby motywowane DO w swej drodze do celu mogą nie zauważyć zagrożeń i problemów. Co za tym idzie, nie będą również przygotowane do ich przezwyciężenia.
Z drugiej strony, osoby motywowane OD mogą być przesadnie skoncentrowane na problemie, zapominając o działaniu zmierzającym do określonego celu. W ich przypadku często sprawdza się powiedzenie: Wpadać z deszczu pod rynnę. Dzieje się tak, ponieważ osoby te koncentrują się na tym, czego nie chcą, zamiast na tym, czego pragną. Ten wzorzec powoduje, że takie osoby często zanim zmobilizują się do działania, doświadczają sporo bólu, cierpienia, stresu, co może mieć negatywny wpływ na ich samopoczucie i zdrowie.
Stosowanie obydwu strategii motywacyjnych OD i DO w zależności od okoliczności jest prawdopodobnie najbardziej korzystne w osiągnięciu sukcesu osobistego i zawodowego. Pamiętaj, że każdej strategii można się nauczyć i z powodzeniem wykorzystywać zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym.
Motywacja wewnętrzna kontra motywacja zewnętrzna
Motywacja wewnętrzna powoduje zachowanie, które samo w sobie jest nagrodą. Wykonywanie danej czynności jest celem samym w sobie. Prowadzi do powstania stanu umysłu nazywanym uskrzydleniem lub przepływem (z ang. flow). Następuje wtedy stan wysokiej koncentracji na zadaniu, na działaniu, a pozostałe rzeczy zostają zepchnięte na dalszy plan.
Motywacja zewnętrzna polega na angażowaniu się w dane działanie w celu osiągnięcia nagrody, konsekwencji zewnętrznej. Jest ona przeciwieństwem motywacji wewnętrznej. Przykładem motywacji zewnętrznej może być dodatkowa premia menadżerska za dobrze wykonaną pracę.
Spotkałem się ze stwierdzeniem, że osoba, która działa pod wpływem silnej motywacji wewnętrznej i jednocześnie jest nagradzana oraz karana zewnętrznie, z czasem straci frajdę z działania. Sytuacja taka może mieć miejsce np. w pracy etatowej lub szkole. Stosowanie przymusu prowadzi do zmiany postrzegania swojego działania na motywowane zewnętrznie i jednoczesne obniżenie aktywności, a w konsekwencji utratę przyjemności wynikającej z działania. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, skoncentruj się na pojęciu dysonansu poznawczego.
—-
●
Maciej Kozubik
Coach i Trener Biznesu
———–
Druga część artykułu Strategie motywacyjne sposobem na sukces (nie) tylko w marketingu sieciowym już za tydzień! Zapraszamy!