Coaching organizacji (business coaching) skierowany jest do właścicieli firm oraz kadry zarządzającej. Przebiega on w wielu wymiarach, a w szczególności w obszarach rozwojowych wskazywanych przez Klienta. Współpraca w biznes coachingu polega na wsparciu Klienta, w szczególności w procesie wyznaczenia celów biznesowych, planów oraz strategii ich realizacji. Główny nacisk kładzie się na określenie oczekiwanego celu, a następnie znalezienie narzędzi umożliwiających jego osiągnięcie. Punktem wyjścia każdego celu są marzenia. Fundament to określony plan działania. Tak określone ramy działania zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu.
Biznes coach wspólnie z Klientem odkrywa moce strony, pamiętając o obszarach rozwojowych, inspirujących do szukania możliwości i motywacji w realizacji zadań. Zwykle głównym celem biznes coachingu (coachingu organizacji) jest odkrycie nowych możliwości, dokonanie korzystnych zmian, usprawnienie i podniesienie skuteczności działania firmy oraz właścicieli. Sposób działania charakterystyczny dla business coachingu ułatwia usunięcie zachowań niekorzystnych i wstrzymujących osiągnięcie sukcesu (celu).
Adresowany jest on do firm, małych i średnich przedsiębiorstw, a wykorzystywany jest do:
1. Zmian w sprawach zawodowych (nowy zakres obowiązków, awans na wyższe stanowisko, zmiana struktury organizacyjnej firmy);
2. Zdefiniowania krótko- i długoterminowych celów firmy;
3. Opracowania planów biznesowych;
4. Poprawy komunikacji wewnątrz firmy;
5. Rozwoju umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji z klientem lub współpracownikiem;
6. Wzmocnienia efektu szkoleń;
Consulting jest znacznie starszym sposobem poprawy efektywności przedsiębiorstwa. Jego podstawy zostały opracowane po II Wojnie Światowej i ewoluowały do 70 lat XX wieku. Szkoły biznesu łączyły edukację z doradztwem i dostosowaniem swoich programów do konkretnych sytuacji. Konsultanci wspierali swoją wiedzą menadżerów wysokiego szczebla, w szczególności szkoląc ich w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i rozwoju organizacji. Dzisiaj consulting skupia się na diagnozowaniu problemów w organizacjach, dając scenariusze ich rozwiązywania.
Konsultanci świadczą swoje usługi w ograniczonym zakresie i czasie. Usługa polega na zidentyfikowaniu problematycznych kwestii i pokazaniu scenariusza rozwiązania. Gdy usługa zostanie zrealizowana, relacja ulega zakończeniu. W coachingu bardzo ważne jest przygotowanie indywidualnego planu działania tak, aby wprowadzić zmiany i zrealizować postawione cele. Konsultant otrzymuje wynagrodzenie za opinię i poradę eksperta. Coach pomaga w szukaniu opcji. Niejedna droga prowadzi do sukcesu.
W coachingu odkrywanie rozwiązań alternatywnych jest bardzo ważne. Umożliwia to lepsze dostosowanie programu, zamiast powielania szablonowych rozwiązań. Narzucenie rozwiązania może spotkać się z oporem, gdyż nie jest to pomysł Klienta, a konsultanta. W coachingu taki problem nie występuje, bo pomysł jest zawsze Klienta.
Reasumując, coaching wykracza poza obszar konsultacji, często zahacza też o inne obszary życia. Gdy szukamy schematycznych rozwiązań, powinniśmy skorzystać z consultingu. Szersze podejście wymaga działań coachingowych.
Maciej Kozubik
Coach i Trener Biznesu