Stało się. Blogi, jeszcze nie tak dawno kojarzone raczej z internetowymi pamiętnikami infantylnych nastolatek, odstraszające nieudolną grafiką i – powiedzmy sobie szczerze – grafomańską i niezbyt interesującą treścią, stały się nowym, coraz bardziej istotnym kanałem marketingowym, zwłaszcza w świecie marketingu sieciowego. Reklamodawcy coraz częściej korzystają z usług bloggerów, którzy stali się liderami kreującymi opinie. Coraz więcej osób prowadzących blogi zyskuje uznanie i szacunek czytelników, a co za tym idzie – wpływa na ich światopogląd.
Przyjrzyjmy się faktom
Początek blogosfery w Polsce to końcówka lat 90. Blog najprościej zdefiniować jako rodzaj osobistego serwisu internetowego, w którym wpisy zamieszczane są w porządku chronologicznym, a czytelnicy mają możliwość zamieszczania komentarzy. Blogger nie musi być obiektywny, może, a nawet powinien, przedstawiać własne opinie na różne tematy. Do wyboru jest wiele form przekazu – tradycyjne wpisy, zdjęcia, nagrania audio bądź filmy video. Blogi coraz rzadziej zawierają przemyślenia ich autorów na każdy temat, coraz częściej są poświęcone konkretnej dziedzinie – modzie, podróżom, gotowaniu, marketingowi, polityce, itd. Powstaje także coraz więcej blogów poświęconej branży MLM, sporą część z nich tworzą dystrybutorzy konkretnych firm, przedstawiający na blogu rozprowadzane produkty.
Opublikowany w lutym raport „Blogerzy w Polsce 2013”[1] dostarcza ciekawych informacji o tym, jak internauci postrzegają bloggerów. Okazuje się, że prawie 70% internautów czyta blogi, z czego większość robi to co najmniej raz w miesiącu. Wciąż najbardziej popularne są blogi celebrytów (Martyna Wojciechowska, Anna Mucha), ale rośnie liczba osób, które stają się znane dzięki temu, że są bloggerami, na przykład Kominek (Tomasz Tomczyk, autor bloga lifestylowego), który został zaangażowany w kampanię reklamową firmy Orange. Bloggerzy, którzy mają wyrobioną „markę”, zyskują ogromny potencjał reklamowy – do kupna konkretnego produktu pod wpływem informacji zawartych na blogu przyznaje się 34% regularnie czytających blogi. Należy jednak pamiętać, że blogger to również konsument, który, niezadowolony z produktu lub usługi, potrafi do niej skutecznie zniechęcić (39% internautów zrezygnowało z zakupu pod wpływem bloggera).
Reklamuj z głową
Blogi prowadzone przez przedstawicieli firm marketingu sieciowego są specyficzne, ponieważ powstają głównie z myślą o reklamowaniu konkretnych produktów, usług lub programów partnerskich. W ten sposób stają się darmowym kanałem reklamowym. Poza dostarczaniem informacji o firmie mogą służyć promowaniu osoby przedstawiciela – bloggera, kreowaniu jego wizerunku jako osoby, która jest specjalistą w swojej dziedzinie, której zdanie warto wziąć pod uwagę. Warto wykorzystać potencjał tkwiący w blogu i naprawdę zaangażować się w jego tworzenie. Według wspomnianego wyżej raportu, internauci postrzegają bloggerów bardzo pozytywnie, trzy najczęściej wskazywane określenia to: „popularni”, „pozytywni” i „lubiani”. Dopiero w dalszej kolejności pojawiają się opinie negatywne: „przereklamowani” czy „sprzedajni”. Jaki stąd wniosek? Reklamy na blogu należy umieszczać w sposób przemyślany, pasujący do jego tematyki, a przede wszystkim nie polecać produktów, co do których sami nie jesteśmy przekonani w 100%.
Klucz – osobowość
Blogosfera nie ma tak dużego zasięgu jak inne kanały promocji w Internecie, czyli social media i portale. Może jednak zaoferować coś innego – wysokie zaangażowanie odbiorcy w stosunku do naszego przekazu. Siłą blogów nie jest zasięg, lecz, podkreślmy po raz kolejny, osobowość bloggera. Blogi są z definicji subiektywne, warto więc to wykorzystać i dać się poznać odbiorcom jako autorytet, osoba z własnymi opiniami i charakterem. Nie ma sensu próbować przypodobać się wszystkim. Lepiej pozostać sobą i znaleźć grupę podobnie myślących odbiorców, z którymi można nawiązać bliższe relacje (poprzez wymianę komentarzy, maili, media społecznościowe). Łatwiej trafić do ludzi, których preferencje znamy i rozumiemy. W reklamie na blogu liczy się jakość, a nie ilość. Takie podejście zapewni lepsze efekty, czytelnicy wejdą w interakcję z marką w wyższym stopniu niż klikając w baner na portalu.
Bloggerzy mogą polecać produkty pozostające w kręgu zainteresowań czytelników, ponieważ znają ich potrzeby. I tak autorzy blogów kulinarnych mogą skutecznie reklamować artykuły spożywcze, a modowych ubrania. Dla liderów MLM blog jest przedłużeniem ich działalności „w realu”, możliwością zdobycia nowych klientów i partnerów biznesowych, wypromowania siebie i swojej firmy. Blogosfera rośnie w siłę i stale zwiększa strefę wpływów. Warto to wykorzystać.
●
Redakcja Rankingu MLM
Źródła:http://pbi.org.pl/aktualnosci/Blogerzy%20w%20Polsce%202013%20%2818kwi13%29.pdf, http://nowymarketing.pl/a/2004,blogosfera-rosnie-w-sile;
[1] Autorzy projektu: dr Tomasz Baran, GG Network S.A i Uniwersytet Warszawski; dr Anna Miotk, Newspoint. Badanie zrealizowane na Ogólnopolskim Panelu Badawczym ARIADNA. Luty 2013.