Słyszałeś kiedyś historie o tym, jak polscy liderzy firmy X podbijają rynki zagraniczne? Czeski, Słowacki, Ukraiński? Na pewno zastanawiałeś się, czy również mógłbyś dołączyć do osób, które realizują swój biznes MLM w globalnym aspekcie. Nie wiesz jak zacząć? To bardzo popularny problem w Stanach Zjednoczonych, gdzie marzeniem niejednego dystrybutora jest rozszerzenie swoich wpływów na ludność mówiącą w języku hiszpańskim. Nie ma w tym nic dziwnego, jeżeli zwrócimy uwagę na pewien fakt: rynek hispanojęzyczny w samych tylko Stanach Zjednoczonych reprezentuje 600 miliardów dolarów w sile nabywczej ponad 40 milionowej populacji, nie wspominając o możliwości zagranicznej ekspansji.
Z pomocą liderom z USA przychodzi Camilo Cruz, który swoje zajęcie nazywa „umacnianiem pozycji rynku hispanojęzycznego dla lepszej przyszłości”. Daje dystrybutorom parę cennych rad, które można wykorzystać nie tylko w kontekście rynku latynoskiego. Mniejszości narodowe w Polsce nie są tak dobrze zorganizowane jak w Stanach Zjednoczonych. Jest ich zaledwie kilka procent. Jednak, gdy przeniesiemy złote myśli Camilo Cruza na nasz ojczysty grunt, okaże się, że porady te mogą pomóc w globalnej ekspansji, nie tylko wśród mniejszości zamieszkujących nasz kraj.
1. Poszerz granice swojego biznesu
Większość firm sprzedaży bezpośredniej i MLM działa na wielu rynkach. W przypadku większości firm sprzedaż i sponsorowanie za granicą przyczyniają się do ich największego rozwoju.
2. Zasiej ziarno globalizacji
Chociaż wielu liderów zdaje sobie sprawę z tego, że mogliby wejść na rynki międzynarodowe, to jednak większość tego nie rozważa, kierując się bezzasadnymi obawiamy: „Nie znam nikogo z kraju X”, „Nie mógłbym jeździć do wszystkich tych miejsc”. Czy nie przypomina to trochę początkowych obaw związanych z zaangażowaniem się w biznes MLM? A przecież już wiesz, że są one nieuzasadnione.
3. Poznaj swój rynek
Zdecydowałeś się i chcesz działać. Co dalej? Pomimo słyszalnego akcentu lub nieznajomości kultury i obyczajów cudzoziemców, pamiętaj, że marzenia, potrzeby oraz pragnienia innych ludzi są prawdopodobnie takie same jak Twoje. Wszyscy chcemy polepszać jakość naszego życia, zdobyć bezpieczeństwo finansowe i osiągnąć nasze cele.
4. Wyzbądź się przyjętych z góry poglądów na temat rynku
Nie popełnij błędu osądzania całego rynku na podstawie fałszywych stereotypów lub ograniczonego doświadczenia. Pamiętaj – żadna kultura nie jest pozbawiona wad, ale większość z nich, to tylko cechy jednostek, nie samej kultury. Różnica między zbudowaniem ogromnego biznesu a biznesu przeciętnego polega na pozbyciu się uprzedzeń. Wystarczy, jeżeli skoncentrujesz się na mocnych stronach ludzkiej osobowości.
5. Nie zapominaj, że jesteś w biznesie polegającym na duplikacji
Próbując przyciągnąć nowych prospektów lub starając się uwrażliwić potencjalnych kandydatów na współpracowników z innych kultur, czasem nieumyślnie odbiegamy od wskazówek firmy dotyczących zbudowania dużego biznesu. Upewnij się, że utrzymujesz i nauczasz sytemu, który można zduplikować. Utrzymuj go w prostocie i upewnij się, że każdy może go powielać.
Ludzie są różni. Nie każdy prowadzi swój biznes w taki sam sposób, jak Ty. Liderzy powinni stanowić przykład prawdziwego ducha przedsiębiorczości i ośmielać się marzyć na dużą skalę. Co z tego, że niektórzy w innym niż ty języku? Może więc warto wpisać na listę kontaktów osoby, które mogą umożliwić Ci zagraniczną ekspansję? Poszukaj już dzisiaj wśród osób, które znasz kogoś, kto zna lub sam pochodzi z mieszanej, polsko-ukraińskiej lub polsko-czeskiej rodziny. Wpisz ich na swoją listę kontaktów i do dzieła!
■
Redakcja Rankingu MLM
Źródło: Camilo Cruz, Poszukiwanie hiszpańskiego złota [w:] Zbuduj swój sukces. 101 sposobów na osiągnięcie sukcesu w sprzedaży bezpośredniej, [red.] Direct Selling Women’s Alliance.