Zastanawiałeś się kiedyś, czym są popularne cookies (ciasteczka), o używaniu których od jakiegoś czasu informują nas portale internetowe? Najprościej mówiąc, są to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW, zapisywane na twardym dysku użytkownika. Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Ciasteczka są stosowane najczęściej w przypadku liczników, sond, sklepów internetowych, stron wymagających logowania, reklam oraz do monitorowania aktywności odwiedzających. Po co komu ten ciasteczkowy monitoring? Na podstawie informacji zebranych przez cookies specjaliści dopasowują do odbiorców działania marketingowe w Internecie.
Ciasteczka mogą zawierać rozmaite rodzaje informacji o użytkowniku danej strony WWW i „historii” jego łączności z serwerem. Wykorzystywane są do automatycznego rozpoznawania użytkownika przez serwer – może on wygenerować przeznaczoną dla niego stronę. Umożliwia to tworzenie spersonalizowanych serwisów WWW, obsługi logowania itp.
Dlaczego akurat teraz portale internetowe postanowiły poinformować użytkowników o zbieraniu na ich temat informacji przez serwer? Niedawno uchwalono nowe regulacje unijne, które narzucają na właścicieli stron internetowych obowiązek umieszczenia specjalnych informacji o cookies. Ustawa przewiduje prawo do pominięcia komunikatu o ciasteczkach w pewnych przypadkach – wtedy, gdy są niezbędne do właściwego funkcjonowania serwisu. Bardzo trudno jednak jednoznacznie stwierdzić, czy cookies są niezbędne, czy może zbędne. „Ciasteczkowe Tsunami” przetoczyło się już przez serwisy – wszyscy zapobiegawczo informują użytkowników na tak zwany „wszelki wypadek”.
Wielu specjalistów od marketingu wróży jednak szybki koniec ciasteczkowej ery. Swoje przewidywania opierają na następujących przesłankach:
1. Według danych comScore’a 30% internautów kasuje cookies średnio cztery razy w miesiącu.
2. Z przeprowadzonych badań na School of Law na University of California w Berkeley wynika, że 60% ankietowanych jest za prawem do nie śledzenia użytkowników w sieci. Ponadto 40% respondentów jest przekonanych, że te strony, które będą gromadzić informacje o internautach, będą je po prostu sprzedawać.
3. Cookies stają się mało efektywne w erze wielokanałowego marketingu – konsument korzysta z różnych urządzeń (często równocześnie) do rozmaitych celów.
4. Adblock Plus – dodatek do blokowania reklam w przeglądarkach Firefox autorstwa Mozilli został pobrany 201 mln razy. Codziennie korzysta z niego ponad 15 mln internautów.
5. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę Econsultancy, 89% brytyjskich konsumentów pozytywnie odniosło się do regulacji unijnych względem cookies.
6. Nowe wersje popularnych przeglądarek jak Firefox czy Internet Explorer posiadają domyślnie wyłączone opcje związane z cookies.
7. Istnieją nowe, bardziej skuteczne sposoby śledzenia poczynań użytkownika w sieci. Według raportu firmy Evidon, w pierwszym kwartale tego roku zanotowano ponad 280 unikalnych rozwiązań, za pomocą których reklamodawcy mogą śledzić odbiorców.
Wielu Managerów MLM posiada własne serwisy internetowe, blogi i sklepy, stąd sprawa ciasteczek dotyka również branży marketingu sieciowego. Co sądzicie o unijnej ustawie? Czy ciasteczka powinny zniknąć na dobre? Zapraszamy do komentowania artykułu!
■
Redakcja Rankingu MLM
_____________
Źródła: Forum AdWords, http://nowymarketing.pl;