W 2012 roku na polskim rynku wydawniczym ukazała się ciekawa książka. Nosi tytuł „Mosty zamiast murów”. To intrygujące kompendium zasad skutecznej komunikacji, napisane przez wykładowcę University of Washington i autorytet w dziedzinie nauczania porozumiewania się – Johna Stewarta. W książce autor przytacza wyniki badań, które głoszą, że kiedy dwie osoby uczestniczące w akcie komunikowania się mają potrzebę do zaspokojenia lub problem do rozwiązania i chcą się nim podzielić z rozmówcą, 90% czasu całej rozmowy tracą na stawianie tzw. barier komunikacyjnych.
W książce Stewarta spotykamy „brudną dwunastkę”. Jest to lista barier komunikacyjnych opracowana przez kolejny autorytet w dziedzinie komunikacji, psychoterapeutę Thomasa Gordona. Bariery, które sami stawiamy, utrudniają wyrażanie opinii i uczuć, gaszą rozmowę i ranią uczucia. Skłaniają również do przyjęcia pozycji obronnej. Prześledźmy razem ranking 12 barier komunikacyjnych, abyśmy wiedzieli, czego należy unikać, by skutecznie się komunikować.
1.Krytykowanie
„Sam jesteś sobie winny” – nikt nie lubi słyszeć tego typu zwrotów, nawet, jeśli to najszczersza prawda. Spora część społeczeństwa jest przekonana, że krytyka jest niezbędna do wyrażania własnego zdania i wpływania na postawy innych. To jednak bariera w komunikacji, która może okazać się nie do przekroczenia.
2.Stawianie „diagnozy”
Innymi słowy psychiatra-amator wkracza do akcji. Czy kiedykolwiek poczułeś silną irytację, kiedy ktoś w Twoim otoczeniu zabawiał się w Freuda? Uczucie frustracji pojawi się na pewno, gdy będziesz próbował wmówić innym motywy ich zachowania, mimo, że zjadają sobie zęby na wyjaśnieniu Ci, co nimi kierowało. Unikaj jak ognia stwierdzeń w stylu: „zachowujesz się tak, bo boisz się odrzucenia”.
3.Rozkazywanie
Wiele osób jest przekonanych o mocy komunikatów opartych na przymusie. Tak zresztą podpowiadają nam zasady perswazji. Obniża jednak samoocenę osoby, do której kierowany jest komunikat, stąd może prowadzić do buntu.
4.Uspokajanie
Czyli, innymi słowy, prośba o powstrzymanie negatywnych emocji – „Nie martw się”. Ludzie stawiający tego typu blokady mają w dużej mierze dobre intencje, ale nie potrafią, bądź z jakiegoś powodu nie chcą podjąć wysiłku empatii. Nie pomaga to w komunikacji, często banalizuje problem, z którym nasz rozmówca się boryka.
5.Odwracanie uwagi
„Myślisz, że masz poważny problem? Posłuchaj tylko, co mnie spotkało!” Tematy budujące napięcie sprzyjają pojawianiu się takich barier. Tam gdzie jest krzywda ludzka, złość, choroba, nieszczęście, tam pojawi się odwracanie uwagi. Często jest związane z brakiem umiejętności aktywnego słuchania.
6.Udzielanie rad
Rady są cenne, zwłaszcza w marketingu sieciowym, tym bardziej, gdy udzielane są przez doświadczone osoby. Jednak należy bardzo uważać, aby nasza rada nie stała się barierą komunikacyjną. Należy ich udzielać tak, aby rozmówca miał pewność, że rada jest wynikiem troski, a nie brakiem wiary w ich inteligencję i możliwość poradzenia sobie z problemami. Weź pod uwagę fakt, że branie na siebie rozwiązywania problemów innych to ogromna odpowiedzialność. Uwaga! Nie mylić rad w stylu „Ja na Twoim miejscu…” z cennymi wskazówkami odnośnie wykonywania pracy!
7.Logiczne argumentowanie
Tłumacząc słowami samego autora „Mostów zamiast…” chodzi o próbę przekonania drugiej osoby poprzez odwoływanie się do faktów lub logiki bez brania pod uwagę emocjonalnego aspektu sytuacji. Musimy wyczuć, kiedy możemy pozwolić sobie na zimny dystans, bo gdy zderzy się on z gorącymi emocjami rozmówcy, który ma problem, możemy wywołać równie gorącą wściekłość.
8.Grożenie
Próba zdobycia kontroli nad zachowaniem drugiej osoby przez ukazywanie wszystkich negatywnych konsekwencji wcale nie przysporzy nam przyjaciół. Znajdź sposób, aby zmotywować rozmówcę pozytywnie!
9.Zbyt wiele pytań
Niepokój i reakcje obronne mogą wyzwolić w rozmówcy próby dotarcia do niego przez usilne zadawanie kolejnych nieistotnych pytań. Zadawane w atmosferze przesłuchania pytania zamknięte utrudniają nawiązywanie pozytywnych relacji.
10.Moralizowanie
„Powinieneś…”, „nie powinieneś…” Na pewno każdemu z Was przydarzyła się kiedyś taka odpowiedź na zadane pytanie: „Tak się postępuje”, „To jest właściwe”. Pamiętacie, co wtedy czuliście? Każdy ma własny zestaw wartości, a stwierdzeniem „tak należy” możemy wywołać jedynie poczucie winy.
11.Przezywanie
„Typowa kobieta”. Etykiety nadawane w ten sposób zamykają nam unikalną drogę do poznania wyjątkowości każdego człowieka. Jeżeli chcesz dzielić ludzi na mądrych i głupich, typowe kobiety i typowych mężczyzn – droga wolna, lecz ile z różnorodności świata wtedy stracisz?
12.Chwalenie połączone z oceną
Ta bariera niesie ze sobą najwięcej kontrowersji, ponieważ neguje przekonanie, że każde chwalnie jest dobre. „Jesteś taki inteligentny, jestem pewien, że zrobisz to lepiej niż ja”. Czy uwierzysz w taką pochwałę? Według Stewarta pozytywne ocenianie innych może być nadużywane w celu osiągnięcia ukrytych korzyści i manipulowania. Możemy sprawić, że chwalenie będzie traktowane jako nieszczere i wzbudzi wątpliwości.
Zgadzasz się z autorem książki „Mosty zamiast murów”? Czy spotykałeś się kiedyś z innymi barierami w komunikacji? Jeżeli tak – podziel się z naszymi Czytelnikami swoimi spostrzeżeniami w komentarzu pod tekstem!
Redakcja Rankingu MLM