Stereotypy płciowe w naszym społeczeństwie bledną. Nie kierujemy się nimi tak często, jak jeszcze 10 lat temu – mają coraz mniejszy wpływ na nasze oceny i decyzje. Jednak w kontekście zawodowym wciąż stereotypy grają ogromną rolę. Różnice w zarobkach, pomimo podobnych kwalifikacji są widoczne na stanowiskach prestiżowych, gdzie mamy do czynienia ze sprawowaniem władzy nad innymi. Jakie to stereotypy? Czy w marketingu sieciowym również mają znaczenie?
Myśląc o przełożonym, myślisz o mężczyźnie
Podsumowanie wyników wielu jednostkowych badań przeprowadzone przez Anne Koening i Alice Eagly udowadnia, że wciąż własności przypisywane stereotypowemu mężczyźnie, takie jak sprawstwo, władczość i zdecydowanie, są zbieżne z oczekiwaniami wobec przywódców. Natomiast cechy uznawane za kobiece – łagodność, opiekuńczość, czułość – nie pasują do profilu prestiżowych, wysokich stanowisk. Kobiety i mężczyźni aplikujący na to samo stanowisko mogą być różnie ocenieni, pomimo tych samych kwalifikacji, ze względu na różne oczekiwania wobec przedstawicieli płci.
Stwierdzono to również w licznych badaniach, gdzie stosowano tzw. paradygmat Goldberga. Uczestnicy eksperymentu oceniali fikcyjne CV kandydata aplikującego na wysokie stanowisko. CV zawierało identyczne informacje, jeżeli chodzi o przebieg kariery zawodowej i doświadczenie kandydata. Połowa osób otrzymała do oceny CV z popularnym imieniem męskim, zaś druga połowa – z popularnym imieniem żeńskim. Co z tego wynikło? „Męskie” CV oceniono zdecydowanie lepiej.
Władza a uległość
Główna różnica, która została stwierdzona podczas badań, dotyczy okazywania władzy i uległości. Od mężczyzn oczekuje się, że nie będą ukazywać uległości – nawet jeżeli ich wrodzony temperament sprzyja takiemu podejściu. Od kobiet oczekujemy, że nie będą okazywały dominacji, co bardzo utrudnia ich położenie, gdy starają się o stanowisko, gdzie liczą się cechy przywódcze. Reasumując – kobiety uległe są źle oceniane jako przełożone, zaś dominujące są źle oceniane jako kobiety.
Stereotypowe cechy męskie są w pracy na ogół bardziej pożądane niż cechy kobiece, przede wszystkim jeżeli chodzi o prace o wysokim społecznym statusie. Kobiety, które podkreślają swoją kobiecość typowo kobiecym strojem lub stosowaniem żeńskiej nazwy swojej pozycji i zawodu (socjolożka, prawniczka, redaktorka) są mniej chętnie zatrudniane i oceniane gorzej.
Najbardziej sprawiedliwy biznes świata
Czy te badania mają również rację bytu w marketingu sieciowym? Zastanówmy się. Jeżeli jesteś kobietą i posiadasz dużą strukturę, to jak określasz sama siebie? Anna Kowalska, Liderka? A może Anna Kowalska, Lider? Jakie cechy są pożądane u Lidera z krwi i kości? Opiekuńczość wobec współpracowników jest jak najbardziej właściwa. Męskie cechy stereotypowe również. W zasadzie, chyba nie będzie nadużyciem, jeżeli stwierdzimy, że w marketingu sieciowym każdy z nas, bez względu na płeć, może wypracować taki styl leaderingu, jaki odpowiada jego temperamentowi i cechom charakteru. Nie istnieją lepsze i gorsze rozwiązania. A jednak wciąż więcej jest Liderów płci męskiej – wskazuje na to statystyka.
Drogie Panie, bierzmy się więc do roboty i pokażmy, że istnieją dobrze płatne zajęcia, podczas wykonywania których zostaniemy docenione jako kobiety i jako liderki, nie pogrążając się tym samym w płciowej schizofrenii, kiedy musimy podjąć decyzję – dobra szefowa lub dobra kobieta.
■
Z okazji Dnia Kobiet życzę wszytskim paniom idealnej równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym, relalizacji przedsięwziętych celów i dużo szczęścia w takiej postaci, jaką sobie wymarzycie!
Martyna Ubych
za-ca redaktora naczelnego
Ranking MLM, Manager MLM