Wszyscy najlepsi specjaliści przypisują znaczną wagę w rozwoju kariery zawodowej i biznesu napotkanym na swojej drodze Trenerom i Coachom. Przekonałem się jako młody Coach i Trener Biznesu, że profesjonalizm musi iść w parze z praktyką. Doświadczenie biznesowe, jakie posiadam, daje mi możliwość współpracy z firmą, tak, jakbym był jest wspólnikiem lub partnerem.
Jeżeli ja miałbym wybierać Coacha lub Trenera Biznesu, to jakbym postępował? Jakimi kryteriami bym się kierował?
Kiedy szukam trenera, to takiego, który ma doświadczenie w danym zagadnieniu. Najlepsze wyniki osiąga się, korzystając z usług trenerów, specjalizujących się w danych obszarach, za to unikam takich, którzy zrobią „wszystko”. To oznacza, że na żadnym zagadnieniu nie znają się na tyle dobrze, aby się w nim specjalizować. Lepiej zapłacić sprawdzonemu specjaliście, niż łudzić się oszczędzając, wierząc, że „Pan Złota Rączka” wyszkoli nowych pracowników w technikach sprzedaży, gdy sam nigdy nie sprzedawał, a całą wiedzę posiada wyłącznie z jednej książki. Cóż – teoretycy znają prawa, a praktycy wyjątki, dzięki którym są tak skuteczni.
Kluczem może być pięć kryteriów wyboru Coachów i Trenerów Biznesu:
1. Zrozumienie i wsparcie – Coach/Trener ma wierzyć w Ciebie, że masz siłę, zdolności i determinację do pracy nad celem. Ty musisz być przekonany, że Coach/Trener jest wparciem i pomaga Ci osiągnąć sukces.
2. Doświadczenie – dla Trenera Biznesu to wartość bardzo istotna, musi mieć doświadczenie w danej dziedzinie i czuć się w tym obszarze swobodnie. Na przykład, gdy pracuję jako Trener Biznesu z właścicielem małej firm (na przykład w zakresie zarządzania i marketingu), to mogę odnieść jego doświadczenia do moich.
3. Cel – podejście zorientowane na sukces – kluczowe rozróżnienie między Coachem Biznesu, a przypadkową osobą: Coach pracuje z Tobą, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie kroki prowadzące do Twojego sukcesu.
4. Trener jako Coach – należy się spodziewać, że Trener Biznesu będzie miał zarówno bazy wiedzy do zaoferowania jak i sugestie do przemyślenia. Choć Coach nie jest formalnym nauczycielem, to pomaga Ci dowiedzieć się więcej, rozwijając Twoje możliwości i informuje o sposobach osiągnięcia sukcesu holistycznie (w harmonii życia osobistego i zawodowego).
5. Relacja – nie eliminuj emocjonalnego komponentu z relacji coachingowej, nawet w biznesie. Powinieneś czuć się komfortowo i swobodnie.
Upewnij się, że warunki kontraktu z Coachem Biznesu są jasne, zrozumiane i zaakceptowane przez Ciebie i Twojego Coacha.
Rama czasowa – z mojego doświadczenia wynika, że czas trwania procesu coachingowego powinien wynosić co najmniej 3 miesiące, aby zapewnić realizację planu. Począwszy – od ustalenia celu, przez jego wykonywanie, monitorowane. Dobrym rozwiązaniem są sesje „zerowe”, aby ustalić czy sposób pracy, wartości i relacja sprzyjają przyszłej pracy.
Wyraźny kierunek działania – Ty i Twój Coach powinniście mieć jasny cel lub wizję przyszłości. Oczywiście może być to tematem początkowych sesji coachingowych.
Styl Coachingu – coaching to specyficzny sposób działania. Jeżeli chcesz porady, wskazania, jak należy działać – coaching nie będzie dobrym narzędziem. Zastanów się nad skorzystaniem z usług Trenera Biznesu.
Pierwszy ważny krok
Jedynya osoba, która może wykonać ten krok, to Ty. Twoim wyzwaniem jest zobaczenie relacji coachingu jako znaku swojej własnej siły, a nie słabości. Jedną z zalet jest fakt, że można łatwo znaleźć Coacha w Internecie. Wystarczy upewnić się, że Coach ma doświadczenie i jest przygotowany merytorycznie do pracy z takim klientem jak Ty.
■
Maciej Kozubik
Coach i Trener Biznesu