Kontakty osobiste w biznesie to podstawa. Jednym z pierwszych elementów materialnych, jakie pojawiają się po obu stronach kontaktu, jest wizytówka.
Zgodnie z aktualną etykietą biznesu – informacje, jakie powinny znaleźć się na wizytówce, to dane ułatwiające kontakt (zawodowe i adresowe). Szata graficzna powinna być jak najprostsza. Należy unikać wizytówek dwujęzycznych, tym bardziej dwustronnych. Oczywiście każdy ma prawo do takiej wizytówki, jaka będzie mu się podobać. Osobiście uważam, że rodzaj wizytówki, a także informacje na niej zawarte, mają spełniać określoną funkcję. Ważne jest również w jakim środowisku będzie dystrybuowana. Jeżeli pracujesz z mechanikami samochodowymi, to nie wyobrażam sobie wręczania takiej, która od razu będzie brudna i nieczytelna, więc, aby temu zapobiec – wymaga laminowana.
Warto zwrócić uwagę na sposób przekazywania wizytówek
Wymiana wizytówek świadczy o manierach, więc należy to robić podczas pierwszego kontaktu. Powinna pojawić się po powitaniu i przedstawieniu się. Podajemy ją zawsze do ręki. Nie rzucamy nią, tym bardziej – jak psu kość – przez stół. Osobiście spotkałem się z zachowaniem bardzo nietaktownym, kiedy dyrektor pewnej firmy powiedział: „Panie Maćku, tam są wizytówki (wskazał stojak obok monitora), może sobie Pan zabrać”. Pierwsza myśl, jaka mi przyszła do głowy, to odebrać swoją wizytówkę i wyjść, gdyż nie lubię robić interesów z ignorantami i chamami. Moje pierwsze wrażenie potwierdziło się po bardzo krótkim czasie.
Robiąc interesy na skalę międzynarodową, należy posługiwać się dwoma rodzajami wizytówek: w języku polskim i obcym.
Hierarchia a wizytówka
W Polsce kobiety stawiamy w hierarchii społecznej wyżej od mężczyzn. Więc jeżeli kobieta nie zainicjuje wymiany wizytówek, to się nie wyrywaj. Podobnie ma się sytuacja z osobami tej samej płci, wyżej w hierarchii biznesowej (na przykład prezes i przedstawiciel handlowy).
Należy unikać sytuacji narzucania się, wręczania wizytówki bez wzajemności, tym bardziej w zbytnim pośpiechu czy zamieszaniu. Pamiętajmy, że interesy robimy z żywymi ludźmi, musimy budować z nimi relacje na odpowiednim poziomie. Uważam, że lepiej mieć 10 dobrych klientów, niż 50 takich sobie. Tak samo postępuj w procesie rekrutacji do biznesu MLM.
Coach i Trener Biznesu