Współcześnie w branży MLM posiadanie własnej strony www lub bloga to już niemalże obowiązek. Jak zaprojektować portal internetowy, aby przyciągał czytelników? Czego się wystrzegać? Dzisiaj, specjalnie dla Was, o złotych zasadach i najnowszych trendach w projektowaniu stron www – absolwentka ASP, grafik – Paulina Skurzyńska.
Analizując metody projektowania stron internetowych należy oprzeć się na wiedzy z zakresu psychologii, socjologii, marketingu, filozofii, a nawet fizjonomii człowieka. Strona internetowa firm, polityków, artystów jest przepustką do zaistnienia w globalnej społeczności, zdobycia rozgłosu, odniesienia sukcesu. Przy tworzeniu wirtualnego wizerunku należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych rzeczy, odnoszących się do najnowszej estetyki w projektowaniu.
Podstawą przy projektowaniu jest dobór kolorów. Barwa ma swoje znaczenie i stanowi potężne narzędzie w budowaniu wizerunku. Kolory z naszego otoczenia odzwierciedlają emocje, tęsknoty, status społeczny. Kultura zachodnia narzuca nam postrzeganie określonych barw w sposób pozytywny bądź negatywny. Czerń kojarzona jest z mrokiem, siłą, śmiercią, ale także z elegancją. Nie należy jej jednak nadużywać, bo może przytłoczyć i zniechęcić potencjalnego klienta. Kolory szary i srebrny uważane są za ponadczasowe i eleganckie. Stanowią dobre tło dla jaskrawych i wyrazistych barw. Czerwień, używana w kampaniach przedwyborczych, oznacza aktywność, dynamikę i siłę. Jej nadmiar może jednak prowokować agresję. Jeden element w czerwieni, wykorzystany w projekcie (ubiór, logo) przyciąga wzrok, jej nadmiar może dezorientować, a tym samym budzić niechęć. Zieleń działa kojąco, symbolizuje wzrost i życie. Ciemniejszy jej odcień kojarzony jest ze światem biznesu, pieniędzmi, a tym samym z sukcesem. Kolorem wzbudzamy szacunek bądź strach. Dobór palety kolorów i ich liczba nie mogą być przypadkowe i przesadzone. Należy więc zawsze przeanalizować specyfikę działalności klienta, by przez odpowiedni dobór kolorów i ich kompozycję ugruntować jego markę. Paletę najbezpieczniej jest ograniczyć do pięciu kolorów. Teksty i tło powinny ze sobą kontrastować, aby zbliżony odcień nie wpłynął negatywnie na odczyt informacji.
Czcionki do tekstów krótkich powinny mieć prosty, bezszeryfowy krój, a do tekstów dłuższych szeryfowy. Przy doborze typografii należy pamiętać o ograniczonej liczbie fontów, jakimi posługują się wyszukiwarki internetowe. Może zdarzyć się sytuacja, w której tekst zostanie w trakcie odczytu zamieniony przez nią na popularną czcionkę typu New Times Roman, co zaburzy estetykę strony. Układ graficzny powinien być czytelny i kierować się logiką.
Najważniejsze informacje, takie jak logo, powinny znajdować się na górze, po lewej stronie (Europejczycy czytają od lewej do prawej). Linki, reklamy, zdjęcia najlepiej prezentują się poniżej, w centrum strony. Związane jest to z kątem widzenia ludzkiego oka (zewnętrzny kąt to 95 stopni, a środkowy 60 stopni). Moda zmienia się nie tylko w świecie związanym z branżą odzieżową. W projektowaniu, do lamusa, odchodzą strony przeładowane grafiką, elementami multimedialnymi (wykonanymi techniką flash) i muzycznymi. Strona powinna być lekka, przejrzysta, czytelna. Po okresie przeładowania następuje powrót do minimalizmu w projektowaniu.
Przyciski, takie jak zaloguj się, czy szukaj, powinny być dobrze widoczne i wyraźnie wybijać się na tle innych elementów. Pomaga to w intuicyjnej nawigacji, która pozwala w szybki sposób odnaleźć najważniejsze informacje, umieszczone na stronie. Po wejściu na stronę danej firmy najnowsze wiadomości i grafiki powinny być widoczne bez konieczności zjeżdżania suwakiem w dół. Kontakt i ważne informacje o firmie umieszczamy na początku oraz w stopce na dole strony, tak by oglądający po przeczytaniu artykułu bądź informacji nie musiał cofać się do głównego menu. Ważna jest również wysokość okna przeglądarki, która dla większości użytkowników waha się w granicach 550 pikseli do 960 pikseli (tą ostatnią wielkość uważa się za bezpieczny standard). Wymienione powyżej wytyczne stanowią zarys szerokiego działu, jakim jest projektowanie stron internetowych.
Paulina Skurzyńska,
Grafik, absolwentka ASP